Scalare + tetror ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • honeylu
    • March 2007
    • 27

    Scalare + tetror ?

    Funderar på att köpa tetror, tex neontetror, men funkar det när jag har 3 st stora scalare i samma akvarium?
    HoneyLu
    "Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum"
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är ganska stor risk att de blir uppätna på 5 minuter. Kolla istället efter tetror som har högre kroppsform, tex Diamanttetra, Dolkstickstetra osv. och är väl så fina som neontetran.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • rsoderberg
      • February 2007
      • 954

      #3
      Min polare har 4st stora och 2st små scalarer tillsammans med 40st kardinaltetror i ett 800l, det är inte så många som har försvunnit kanske 10 st på 3-4 månader.

      Kommentar

      • Cold
        • March 2006
        • 1127

        #4
        jag ha också haft tetror (kardinaltetror) men skalarer,å dom blev uppätna efter ett tag
        540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          Vi har inga problem med kardinaltetror till skalarer men du måste köpa stora tetror om du har stora skalarer och det finns inte i alla butiker.

          Kommentar

          • Tommi
            • April 2007
            • 35

            #6
            verkar som det är väldigt olika md jusst den kombinationen. Ibland funkar det utan problem år efter år och ibland så blir scaladerna mördarmaskiner och slaktar allting.

            min svärfar har hafft 2 scalader och 10 kardinaltetror i samma 100L kar i säkert 5 år och det funkar bra

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Det brukar för det mesta gå bra om de får växa upp ihop, men har du vuxna skalarer och köper små tetror så är det ganska stor risk att tetrorna får träffa liemannen .
              Jag har haft både vanlig skalar och även Altum tillsammans med kardinaler utan problem, men släppte jag i fisk som var små gick de åt direkt, och har de väl fått smak på blårödrandig fisk så....
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • woodo
                • January 2007
                • 605

                #8
                mina skalarer käka mina rödmunstetror iaf, stod o bolla med dom mellan varandra ^^
                150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                Kommentar

                • Knyttet
                  • December 2006
                  • 646

                  #9
                  Än så länge funkar det med scalarer och neontetror hos mig, men jag kommer inte bli förvånad om scalarerna äter upp tetrorna när de(scalarerna) har växt till sig mer.
                  min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13127

                    #10
                    Ursprungligen postat av honeylu
                    Funderar på att köpa tetror, tex neontetror, men funkar det när jag har 3 st stora scalare i samma akvarium?
                    skalaren ser neontetran som föda och då finns det billigare sätt att göda dem
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • albino_myra
                      • September 2006
                      • 161

                      #11
                      Har ett gäng tetror bland mina scalarer, och de har aldrig gjort illa dem
                      Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13127

                        #12
                        .... och man kan vinna på lotto också
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • janne63
                          • August 2006
                          • 294

                          #13
                          ... eller så skaffar man en större tetra, t.ex. Colombiatetra.

                          Kommentar

                          • rsoderberg
                            • February 2007
                            • 954

                            #14
                            Det känns som om dom som säger att det inte går inte talar av egen erfarenhet, man känner någon eller har läst att det inte går. För det mesta är det inga problem att ha dem tillsammans, tex min kompis hade massor med små kardinaltetror i sin burk. Sedan fick han 2st max stora par av mig och det har knappt försvunnit några alls, i mina ögon är det normalt och sällan problem att ha tetror och scalarer tillsammans det har fungerat för mig i över 30år.

                            Kommentar

                            • Anneth
                              • August 2006
                              • 412

                              #15
                              Jag har haft skalarer med neontetror & dom tetrorna blev skalarmat.. Oftast försvann tetrorna när jag matade fiskarna, mat som mat tänkte skalarerna..)

                              Hälsningar Anneth
                              Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                              Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...