Erfarenheter av Amandae tetror ?.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Limia1
    • December 2006
    • 325

    Erfarenheter av Amandae tetror ?.

    Hyphessobrycon amandae, Amandae tetra eller Röd dvärg tetra kallas de tydligen.

    Är lite sugen på dessa och har hittat lite info på nätet, om pH värden och annat.

    Men tänkte jag skulle höra. om någon här har goda eller dåliga erfarenheter av arten.

    Undrar bl.a. om de stimmar tätt eller gärna simmar utspritt ?. Samt om de kan tänkas vara svåra på räkyngel ?.

    MVH/Anita
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Jag släppte i två honor och två hanar i ett akvarium på ca 100 liter för drygt två månader sedan. Mycket växter samt ek- och boklöv på botten. Stockholmsvatten, alltså ganska mjukt. Jag har nu ca 25 tetror i alla storlekar, och det verkar bli fler.

    Jag kallar dem kolglödstetra..

    Kommentar

    • Limia1
      • December 2006
      • 325

      #3
      Tack för svaret.

      Verkligen roligt om de är lättförökade. Vet du om ditt pH är under 7 tack vare löv och annat ?.

      För om jag inte missminner mej så har jag ca pH 7.5 ur kranen.

      Undrar också om de storleksangivelser jag funnit, några säger max 2 cm, andra 2.5 cm. Ska jag tro att 2.5 cm är närmast sanningen ?.

      MVH/Anita

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Jag har aldrig någonsin mätt några vattenvärden i akvarier (fast däremot utomhus). Jag har alltid gått på känn. Men jag gissar att jag ligger under pH 6.

        Jag har inga åsikter om hur stora dom KAN bli i akvarium.

        Kommentar

        Arbetssätt...