Prickar på fettfenan på tetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    • August 2006
    • 294

    Prickar på fettfenan på tetror

    Jag skaffade Colombiatetror för ett tag sedan och konstaterade att av de 10 jag köpte har tre stycken vad som ser ut som två cirkulära vita fläckar, de går liksom ihop, på fettfenan. Idag såg jag i en butik precis samma sak på en rosentetra. Det ser inte alls ut som pricksjuka ska jag kanske tillägga, det ser inte ut att vara "upphöjda" prickar.

    Eftersom jag är osäker på vad detta är ställer jag frågan här och inte under sjukdomar. Men det skulle ju kunna vara en sjukdom också förstås. Mina fiskar går i karantänskar just nu och jag har behandlat med medicin mot Protozoer (eSHa Exit) men det hände inget med de här fläckarna och nu en vecka efter avslutad behandling ser de fortfarande likadana ut. Det är vad jag kan se ingen annan fisk förutom de här tre som har utvecklat något liknande. Som sagt, det är bara på fettfenan och när jag såg Rosentetran idag med samma "utseende" på fettfenan började jag verkligen fundera över vad det här är.

    Någon som vet?
    Senast redigerad av janne63; 31 March 2007, 20:42.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Vit prick på endast fettfenan? Ser det ut ungefär som på de här?



    Jag vet inte hur generellt/pålitligt det är, men det verkar bara verkar vara honor som har den här vita pricken på fettfenan, och den är svår att se annat än på ett bra makrofoto. Det skulle alltså bara vara en könskaraktär. Kan det vara detta du sett?

    Eller är det mer så här:
    Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

    Detta är neontetra-sjuka.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • janne63
      • August 2006
      • 294

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Vit prick på endast fettfenan? Ser det ut ungefär som på de här?



      Jag vet inte hur generellt/pålitligt det är, men det verkar bara verkar vara honor som har den här vita pricken på fettfenan, och den är svår att se annat än på ett bra makrofoto. Det skulle alltså bara vara en könskaraktär. Kan det vara detta du sett?
      Tack Azur,

      Det två första bilderna ser ut som det jag sett på mina Colombiatetror och på rosentetran i butik. I synnerhet den andra bilden tycker jag man kan ana, precis som jag sett på mina, att det liksom är två vita prickar som flyter samman till en.

      Har aldrig förr lagt märke till det (fast jag har iofs mest pysslat med Tanganyika ciklider tidigare) och kan inte påminna mig att jag läst något om det heller. Det är ju intressant att det verkar förekomma hos flera olika tetror. Det är ju långt ifrån alla honor som har detta, vet man varför vissa har det och andra inte?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Nej, jag har heller aldrig sett det omnämnt nånstans; jag upptäckte det genom fotona jag tagit på mina egna tetror. Att alla som hade det var honor kan ha varit slump, men söker man på tetror på nätet och tittar på bilder får man lite intrycket att det är rätt vanligt.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          ...det är alltså bara pigmentfläckar då?
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • quarantino
            • February 2007
            • 350

            #6
            En av mina neontetror har en sån där vit prick utan att det verkar vara nåt fel i övrigt!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Såg just att honan av mina Apareiodon-tetror också har det. Jag har ingen bild på just henne, men jag har en bild på en av hennes kompisar som dog för ett tag sedan:

              Japp, vit fläck på fettfenan. Det verkar vara mycket vanligt.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              Arbetssätt...