Neontetrornas öde.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pumba
    • January 2007
    • 345

    #31
    Ursprungligen postat av Prahlis
    ja tjo kolla jag glömde skriva dit cm attans då

    Om du visste att de va cm, vad hade du i mattebetyg?
    Enkelt räknat så kan man väl räkna vuxen neontetra på ca 3cm, 40X3 =120
    sen 5 guppy med som blir kanske runt 4cm= 20, alltså bör du kanske ha runt 120-140L akvarium för dessa fiskar.. kanske lite mindre men inte 54L då de kanske är lagom för max 20 mindre fiskar totalt.

    De är väl egentligen rätt naturligt att de stryker med när de blir förmycket, så är de ju i naturen med, blir de förmycket av nått djur så händer de ju nått, tex sjukdom eller att de blir fler rovdjur.

    Som sagt efter ha läst din andra tråd om mängder med fiskar så är de ju ganska naturligt att de blir så här, jag har ett 120L kar och har inte ens de fiskantalet du har i ett 54L (om man nu inte räknar alla yngel som jag ska flytta).

    Om de är nitrit finns de effektiva meddel, tex Ammovec som tillfälligt "tar bort" nitriten så fisken inte skadas, används ihop med nitrivec som bygger upp bakterier som bryter ner nitriten.
    Byt vatten, kanske 1/4 per dag (gjorde jag) och vattenpreparat (ammovec/toxivec och nitrivec) så kanske de med lite tur kan lösa sig, fiskantalet har du ju redan fått hjälp att sänka.

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #32
      men det är väl inte rimligt att dagligen tillsätta nitrivec? lär bli dyrt!
      kanske kan du byta in några tetror och få växter eller mat istället.
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Prahlis
        • March 2007
        • 28

        #33
        det löser nog sig själv lite nu när ca 12 st har dött... tror den jag hittade som var luden var boven i dramat... jag räknade på storleken de var när vi köpte dem och tänkte inte på att de växer... man lär av sina misstag
        "Fishy fishy"

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #34
          Ursprungligen postat av Prahlis
          det löser nog sig själv lite nu när ca 12 st har dött... tror den jag hittade som var luden var boven i dramat... jag räknade på storleken de var när vi köpte dem och tänkte inte på att de växer... man lär av sina misstag
          Att de dör är väl ingen lösning eller? Tänk om folk hade hade den inställningen när det rör sig om katter eller hundar. Då hade man blivit åtalad för djurplågeri och det med rätta. Måste även informera dig om att det du gör med fiskarna just nu faktiskt är olagligt enligt svensk lag. Enligt djurskyddslagen ska akvariets storlek vara anpassad till fiskarnas behov och vattnet ska vara av bra kvalitet.

          Regeln om MAX 1 cm fisk per liter vatten gäller vuxenstorlek. Dessutom är det ingen exakt regel och för stora fiskar gäller den över huvud taget inte. En 30 cm stor guldfisk kan inte leva i ett 30 liters akvarium.

          Jag håller med lenis3 om att du borde åka tillbaka till affären med några av fiskarna och bara behålla ett antal som kan må bra i ditt akvarium. Vill du ha fler fiskar än så finns det bara en lösning - att skaffa ett stort akvarium.
          Senast redigerad av batski; 08 April 2007, 14:05.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Richard.R
            • December 2006
            • 1872

            #35
            tycker du bara ska ha 5 guppy och 6-7 neoner i 54 liters
            396L SA biotop
            128L SA biotop
            54L SA biotop
            54L SA biotop

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #36
              alltså jag vet själv att det inte är ett dugg roligt med sjuka fiskar, det är väl bättre att ha ett mindre antal friska tetror som trivs än att pressa ihop alldeles för många och få ofrivilliga dödsfall som resultat.
              jag vet inte varför du valt att ha så många tetror, men kanske kan det vara så att försäljaren övertalade dig och menade att det skulle gå bra.
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • Prahlis
                • March 2007
                • 28

                #37
                jag har inte blivit övertalad till ngt men ingen sa heller att de var för många... nej ingen lösning till att de dör MEN nu verkar det gå bättre...
                "Fishy fishy"

                Kommentar

                • Pumba
                  • January 2007
                  • 345

                  #38
                  Ursprungligen postat av lenis3
                  men det är väl inte rimligt att dagligen tillsätta nitrivec? lär bli dyrt!
                  kanske kan du byta in några tetror och få växter eller mat istället.

                  Självklart så tillsätter man inte dagligen nitrivec utan man följer instruktionen på flaskan, det tillsammans med ammovec (doserat enligt instruktionerna även där) så brukar de lösa nitritproblemen rätt snabbt.
                  Självklart även vattenbyten och mata lite.
                  Ammovecen tar kortsiktigt bort nitriten och på så vis skadas inte fisken, nitrivecen bygger upp bakteriefloran och bryter på så vis ner nitriten på längre sikt, framgår ju inte hur han gjort vid uppstart av karet.

                  Men har han bara haft "vattenmedel" typ aquatan eller dyl och sen slängt i 45 fiskar i ett 54 liters kar så är de ju rätt stor sannorlikhet att de bror på nitrit och då BÖR man ju tillföra bakteriekultur för att bygga upp bakteriefloran i grus/filter och vatten. Nitriten kommer ju först efter ett par veckor, eftersom karet "nästan" varit i gång 1 månad (vilket jag tolkar som typ 3 veckor max) borde de ungefär va nu som nitriten är som högst, neontetror brukar va rätt kännsliga för detta, lika så är de som redan är försvagade kännsliga för ammovecen med(eller snarare den snabba svängen som blir när nitriten försvinner på 4-5 timmar), men kanske bättre att 2-3st redan skadade ryker med och man får ner nitriten än att hela gänget dör för man inte gjorde något.


                  Prahlis, när du säger att ingen sa att de inte gick, berättade du överhuvudtaget att du hade ett nystartat kar på 50 liter till dessa fiskar?
                  låter iaf inte som du sagt nått om det.

                  Blir ju svårt nu med att lämna tillbaks de med då de säkert är rätt meddtagna och skadade nu.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...