Antal neontetror i 47 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maricici
    • March 2006
    • 303

    Antal neontetror i 47 liter?

    Har för närvarande 6 st, + 6 st koppartetra och 2 ancistrusyngel. Kan tänka mig att omplacera koppartetran om det blir för trångt med fler neon, och ancistrusarna ska flytta till ett 300 liters när dom växt en bit i vilket fall.
    Ändring; Har omplacerat koppartetran till en kompis och köpt 4 nya neontetror till att börja med. Zoo gav rådet 1 liter vatten per cm fisk.
    Senast redigerad av maricici; 24 March 2007, 14:37.
    I
    MY
  • alcar
    • April 2005
    • 1398

    #2
    15 stycken skulle jag haft om du bara ska ha neontetror i karet
    mvh alexander
    min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Blir tråkigt med bara en fiskart(+mal!!!) i akvariet...ta 10 tetror, någon/några guppy (eller en liten grupp), ett par platy eller svärdbärare?
      Tetrorna kommer se till att det inte blir överbefolkat med guppyyngel, MEN med tät plantering överlever NÅGRA yngel....
      Men 1 liter per cm fisk kan vara ett bra sätt att beräkna fisktäthet i början av akvariekarriären, det kommer definitivt att INTE bli överbefolkat på det sättet, MEN det beror också på hur fiskarna beter sig....enligt det receptet kan det gå bra att hålla 2 par ciklider i ett ganska litet akvarium, MEN i realiteten så blir det så att 2 par (aggressiva?) ciklider kommer slå ihjäl varandra....så det beror mycket på blandningen också....

      PS Ancistrusarna skulle nog kunna bo kvar om de nu inte är 2 hanar...då kan bara EN bo i lilla akvariet på sikt...men EN bör(tycker jag) få bo där för att äta algerna som blir....
      Senast redigerad av tummen; 28 March 2007, 08:15.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • maricici
        • March 2006
        • 303

        #4
        Ursprungligen postat av tummen
        Blir tråkigt med bara en fiskart(+mal!!!) i akvariet...ta 10 tetror, någon/några guppy (eller en liten grupp), ett par platy eller svärdbärare?
        Tetrorna kommer se till att det inte blir överbefolkat med guppyyngel, MEN med tät plantering överlever NÅGRA yngel....
        Men 1 liter per cm fisk kan vara ett bra sätt att beräkna fisktäthet i början av akvariekarriären, det kommer definitivt att INTE bli överbefolkat på det sättet, MEN det beror också på hur fiskarna beter sig....enligt det receptet kan det gå bra att hålla 2 par ciklider i ett ganska litet akvarium, MEN i realiteten så blir det så att 2 par (aggressiva?) ciklider kommer slå ihjäl varandra....så det beror mycket på blandningen också....

        PS Ancistrusarna skulle nog kunna bo kvar om de nu inte är 2 hanar...då kan bara EN bo i lilla akvariet på sikt...men EN bör(tycker jag) få bo där för att äta algerna som blir....
        Nja, jag är ute efter ett kar med bara neontetra och neontetrans optimala biotop, har ett 100-liters med bara guppy som fungerar så bra att jag måste testa ett till.. Och så har jag ett 300 liters som sällskaps, med slöjisar, molly, svärdbärare och ancistrus..
        Senast redigerad av maricici; 31 March 2007, 00:00.
        I
        MY

        Kommentar

        • maricici
          • March 2006
          • 303

          #5
          Så här ser det ut



          Lite extra tråkigt på bild för dom nyinsatta neontetrorna gömde sig i det gröna när vi närmade oss. Nytt sedan bilden är att jag planterat mera lågväxande grönska och neontetrorna har blivit lite tuffare.
          I
          MY

          Kommentar

          • albjohn
            • March 2006
            • 1179

            #6
            Hej maricici
            Fint litet akvarium men några tips i all välmening är att du fyller upp vatten upp till kanten på rampen så får du mer vatten till fiskarna och det blir snyggare, du kan även skippa bubblorna från filtret så slipper du fräsandet från dom, för syresätningen räcker det om du har en rörelse i ytvattnet (små vågor)

            Du bör även ta bort krukorna och stenullen runt växterna och plantera dom i gruset, det är lite svårt att se på bilden men om det är en anubis som sitter närmast pumpen så ska du inte sätta ner den i gruset utan bind fast den på en sten eller rot i annat fall är risken stor att rötterna rutnar.

            När det gäller fiskarna så tror jag det blir fint med neontetror.
            Mvh Leif

            Kommentar

            • maricici
              • March 2006
              • 303

              #7
              Tack för tipsen

              Ursprungligen postat av albjohn
              Hej maricici
              Fint litet akvarium men några tips i all välmening är att du fyller upp vatten upp till kanten på rampen så får du mer vatten till fiskarna och det blir snyggare, du kan även skippa bubblorna från filtret så slipper du fräsandet från dom, för syresätningen räcker det om du har en rörelse i ytvattnet (små vågor)

              Du bör även ta bort krukorna och stenullen runt växterna och plantera dom i gruset, det är lite svårt att se på bilden men om det är en anubis som sitter närmast pumpen så ska du inte sätta ner den i gruset utan bind fast den på en sten eller rot i annat fall är risken stor att rötterna rutnar.

              När det gäller fiskarna så tror jag det blir fint med neontetror.
              När det gäller växter med ytterkrukan kvar;Limnophila sessiliflora så har dom väldigt tunna rötter-tips om hur man sätter sådant på plats?
              I
              MY

              Kommentar

              • Limia1
                • December 2006
                • 325

                #8
                Man rensar bort stenullen och ev. avbrutna rötter. Är de kvarvarande rötterna för lång, kan man korta dem en bit.

                Limnophilan får lätt nya rötter, även om alla skulle gå av. Däremot så mår de inte så bra av att planteras i bottengruset med kruka och stenull kvar. Har sett plantor där hela rotsystemet och stjälken i stenullen, ruttnat efter sådan plantering.

                MVH/Anita

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av maricici
                  När det gäller växter med ytterkrukan kvar;Limnophila sessiliflora så har dom väldigt tunna rötter-tips om hur man sätter sådant på plats?
                  Stick ner dem i sanden och lägg en liten sten ovanpå rötterna....då blir de kvar och rötterna växer till....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av maricici
                    Nja, jag är ute efter ett kar med bara neontetra och neontetrans optimala biotop, har ett 100-liters med bara guppy som fungerar så bra att jag måste testa ett till.. Och så har jag ett 300 liters som sällskaps, med slöjisar, molly, svärdbärare och ancistrus..
                    Optimal biotop är egentligen inte ensamma, vad jag vet så finns de i vatten som innehåller FLERA olika arter... Men en "städmal" skall väl ändå finnas i karet? Vill du ha någon mindre så kan du ju köpa några "Ottosar", trevliga små gynnare som inte skadar växterna...men om du menar "optimal" för att få ett så snyggt akvarium som möjligt så ok för att hålla dem ensamma i en grupp, men NÅGON annan tetra som "accentfärg" skulle inte skada (för att framhäva Neonerna alltså....), ett "par" eller en liten grupp (4-5 stycken?) av någon större lugnare tetra som till exempel Robertsitetra kanske? Men gör du som du tänkt, och bifoga sedan bilder så vi får se hur det blev....

                    PS: du verkar ha lite väl mycket fart på filtret och som någon annan skrev så skulle jag utnyttja hela akvariets höjd och fylla så högt som möjligt med vatten, samt skippa bubblet...DS
                    Senast redigerad av tummen; 04 April 2007, 21:23.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • maricici
                      • March 2006
                      • 303

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Optimal biotop är egentligen inte ensamma, vad jag vet så finns de i vatten som innehåller FLERA olika arter... Men en "städmal" skall väl ändå finnas i karet? Vill du ha någon mindre så kan du ju köpa några "Ottosar", trevliga små gynnare som inte skadar växterna...men om du menar "optimal" för att få ett så snyggt akvarium som möjligt så ok för att hålla dem ensamma i en grupp, men NÅGON annan tetra som "accentfärg" skulle inte skada (för att framhäva Neonerna alltså....), ett "par" eller en liten grupp (4-5 stycken?) av någon större lugnare tetra som till exempel Robertsitetra kanske? Men gör du som du tänkt, och bifoga sedan bilder så vi får se hur det blev....

                      PS: du verkar ha lite väl mycket fart på filtret och som någon annan skrev så skulle jag utnyttja hela akvariets höjd och fylla så högt som möjligt med vatten, samt skippa bubblet...DS
                      Hade tänkt försöka mig på odling i framtiden, det är den biten jag är ute efter-men just nu har jag hyrt in fyra guppys för parning.. Håller på att blanda in lite nytt blod i stammen som börjar bli för inavlad. Filtret? Nej, det är nog kameran som ljuger.
                      I
                      MY

                      Kommentar

                      • Richard.R
                        • December 2006
                        • 1872

                        #12
                        tkr du ska ta bort planet
                        396L SA biotop
                        128L SA biotop
                        54L SA biotop
                        54L SA biotop

                        Kommentar

                        • maricici
                          • March 2006
                          • 303

                          #13
                          En estetisk fråga

                          Ursprungligen postat av Richard.R
                          tkr du ska ta bort planet
                          Dom här flygplansvraken är grejor för just ancistrusar, har sett att dom använder dom mera än rötter. Tycker man att det blir estetiskt störande kan man alltid kamoflera dom med växter som jag håller på att göra i stora akvariet.
                          I
                          MY

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13123

                            #14
                            jag håller inte med "tummen" som tycker du ska ha ancistrus i karet för i ditt 47L kar så är det inte en inredning som passar en ancistrus och sen är det för litet... det går alldeles utmärkt utan att ha algätande malar dem är klart överskattade som städare då dem bara äter den allra finaste algen som du knappt ser med blotta ögat!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • maricici
                              • March 2006
                              • 303

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              jag håller inte med "tummen" som tycker du ska ha ancistrus i karet för i ditt 47L kar så är det inte en inredning som passar en ancistrus och sen är det för litet... det går alldeles utmärkt utan att ha algätande malar dem är klart överskattade som städare då dem bara äter den allra finaste algen som du knappt ser med blotta ögat!
                              Har dom inte som städare utan tillhör ancistrusfreaken, som jag sa så är det meningen att dom ska bo i 300liters när dom blir större. Som städare har jag snäckor i alla baljor.. Annars; är grönskan tillräckligt tät och finbladig för att duga som leksubstrat åt tetrorna?
                              I
                              MY

                              Kommentar

                              Arbetssätt...