Svart neontetra eller lykttetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    • August 2006
    • 294

    Svart neontetra eller lykttetra?

    Finns det någon som kan ge tips om vilken lättskött, tålig tetra som passar ihop med diskus? Jag har haft tankar på neontetra men de jag haft har alltid fått pricksjuka, helst vill jag ha en "friskare" art. Jag har funderingar på bl.a. svart neontetra och lykttetra, vilken av dessa är "bäst"? Helst ska de också bli så pass stora att de inte blir scalareföda, om jag nu behåller de små Peru scalarerna i karet.

    Så vilken hade ni valt och varför?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag har alltid haft ett gott öga till lykttetror iaf.
    Vid vilken storlek (på scalaren) den riskerar att bli föda vet jag dock inte...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • S_sund
      • July 2004
      • 1904

      #3
      Hade ett stim Svarta neontetror för många år sedan, var så friska att jag aldrig höll på att bli av med dem

      Såg lite trista ut i färgen när de blev gamla men i övrigt en bra, trevlig och lättskött fisk
      450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
      Min Blogg
      För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

      Kommentar

      • janne63
        • August 2006
        • 294

        #4
        Ursprungligen postat av S_sund
        Hade ett stim Svarta neontetror för många år sedan, var så friska att jag aldrig höll på att bli av med dem

        Såg lite trista ut i färgen när de blev gamla men i övrigt en bra, trevlig och lättskött fisk
        Friska låter bra . Fördelen med den svarta neontetran är att den har lite annorlunda färg än vad mina citrontetror har. Lykttetran kan nog riskera att bli lite för lik citrontetran vad gäller kroppsfärg. Ännu så länge har jag bara en citrontetra som färgat ut till gult, resten är bleka.

        Kommentar

        • S_sund
          • July 2004
          • 1904

          #5
          De svarta neontetrorna bleknar med åren och blir lite gråa i färgen men när de är yngre är de vackra o fina.
          450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
          Min Blogg
          För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

          Kommentar

          • janne63
            • August 2006
            • 294

            #6
            Det är ju lite synd att de bleknar, lite som sorgmanteltetran då alltså?

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Jag tänkte jag skulle föreslagit citrontetra men såg sedan att den redan var på plats när jag scrollade ner för att läsa tråden färdigt. Jag vill varmt rekommendera colombiatetran med som är läckert blå, särskilt över ryggkrönet. Fenorna är röda. Skickar upp en bild så du får se hur snygga mina är .
              Bifogade filer
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • janne63
                • August 2006
                • 294

                #8
                Ursprungligen postat av Lenmar
                Jag tänkte jag skulle föreslagit citrontetra men såg sedan att den redan var på plats när jag scrollade ner för att läsa tråden färdigt. Jag vill varmt rekommendera colombiatetran med som är läckert blå, särskilt över ryggkrönet. Fenorna är röda. Skickar upp en bild så du får se hur snygga mina är .
                Jaaa, Colombiatetran är verkligen jättesnygg . I mina ögon en av de vackraste tetrorna. Det enda jag är osäker på är om den kanske är lite för aktiv för att ha med diskus (stressande), alternativt att den är en fenbitare? Har sökt på Internet och på vissa håll beskrivs den som fredlig och på andra håll som tämligen aggressiv. Hur är dina mot sina akvariekamrater?

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Mina 17 styckna colombiatetror går ihop med ett par Blåciklider och ett Aequidens metaepar samt "bedrövligt" många (snygga) corydoras. Jag upplever inte att de är fenbitare, de jagar/stressar inte runt med varandra. Mina är väl inte fullvuxna riktigt än men inte långt ifrån. Jag valde medvetet lite större storlek på dem för att de inte skulle bli mellanmål åt de blå. Jag har haft sorgmantlar och de här röda "smådj^vlarna", är det serpaetetra de heter? De uppträder inte lika aggro som någon av de sorterna utan är riktigt snygga. Nu är det ju inte att jämföra med diskussällskap visserligen. När jag tittar på dem så kan jag inte tänka mig att de skulle förvandlas till nafsande små elaka tetror... Nån annan som vet annorlunda får gärna yttra sig. Jag skulle kunna tänka mig dem med diskus. En annan riktigt SNYGG tetra är Hyphessobrycon haraldschultzi, röd kristalltetra. Dessa har jag ihop med diskusarna och den funkar finfint. Dessa är väldigt snälla och ostressiga... Ursäkta bildkvaliteten...
                  Bifogade filer
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • janne63
                    • August 2006
                    • 294

                    #10
                    Tack Lenmar, det är ju skönt att du har positiva erfarenheter av dem. Det känns som det är värt att testa i alla fall. Tror inte att de skulle ge sig på och bita på diskusarna, där är det mer om de skulle fara fram och tillbaka som skottspolar och stressa. Däremot är jag lite rädd om mina små Peru scalarers fenor, men det ska nog kunna funka. Man ska tydligen inte ha för få enligt vad jag läst, med tillräckligt många i stimmet så har de nog med sig själva.

                    Haraldschultzi ska jag också kolla upp innan jag bestämmer mig, den skulle passa riktigt fint som kontrast till citrontetrorna. Tack för tipsen!

                    Vilken temp har du förresten till dina colombianer? Jag funderar mest på om de klarar typ 28-29 grader. Läste förresten på Aquarium Glasers hemsida att de ska vara mottagliga för bakteriella infektioner (tror jag, min tyska är inte den bästa), har du sett något sådant?
                    Senast redigerad av janne63; 13 March 2007, 23:22.

                    Kommentar

                    • janne63
                      • August 2006
                      • 294

                      #11
                      Det får bli Colombiatetra, jag har köpt 10 stycken som får simma ett tag i ett karantänskar innan jag släpper dom med de andra fiskarna. Det gick ju bara inte att motstå den här fisken efter att ha sett lenmars bilder.

                      Väldigt vacker fisk, t.o.m. hustrun tyckte den var fin, det är inte ofta hon säger så om någon av fiskarna, förutom diskusarna då. Funkar det med dessa får jag väl skaffa ett gäng till, 10 stycken blir inte så mycket på 600L.

                      Tack lenmar för de fina bilderna .

                      Kommentar

                      • Klas Bengtsson

                        • March 2007
                        • 424

                        #12
                        Ursprungligen postat av janne63
                        Finns det någon som kan ge tips om vilken lättskött, tålig tetra som passar ihop med diskus? Jag har haft tankar på neontetra men de jag haft har alltid fått pricksjuka, helst vill jag ha en "friskare" art. Jag har funderingar på bl.a. svart neontetra och lykttetra, vilken av dessa är "bäst"? Helst ska de också bli så pass stora att de inte blir scalareföda, om jag nu behåller de små Peru scalarerna i karet.

                        Så vilken hade ni valt och varför?
                        svårtt den svar men jag egna så ta klart den svart neontetra med skalare men ingen diskus fiskar så klart dom bra med kardinaltetror och dolkstyntetra så klart ihop med diskus fiskar så klart ingen problem för kvaliter på vatten så viktigt i klassisk.. tack så mkt..

                        Kommentar

                        • rsoderberg
                          • February 2007
                          • 954

                          #13
                          Pennfiskar.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...