Påse - maxtid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taxidermy
    • January 2007
    • 298

    Påse - maxtid?

    Hej! Jag undrar hur länge man kan ha fiskarna i påsar som max?
    Fiskarna är;
    1 Platy
    2 Metallpansarmalar
    4 Sorgmanteltetror

    Ska sälja dem, det är därför jag undrar
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    ha dem i tre olika påsar så klarar de sig bättre. Mata dem inte dagen innan. Fyll mindre än halva påsen med vatten. Knyt så det är mycket lyft i påsen. De borde klara sig 3-6h

    Kommentar

    • taxidermy
      • January 2007
      • 298

      #3
      Ursprungligen postat av _Lena_
      ha dem i tre olika påsar så klarar de sig bättre. Mata dem inte dagen innan. Fyll mindre än halva påsen med vatten. Knyt så det är mycket lyft i påsen. De borde klara sig 3-6h
      Ok. tack för svar!

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        tänk på att de är känslgia för kall temperatur, så du kan lägga in påsen i tidningspapper
        och om du inte har fiskanpassade påsar, tejpa hörnen så att fiskarna inte kan bli fastklämda i hörnen..
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • taxidermy
          • January 2007
          • 298

          #5
          Ursprungligen postat av lenis3
          tänk på att de är känslgia för kall temperatur, så du kan lägga in påsen i tidningspapper
          och om du inte har fiskanpassade påsar, tejpa hörnen så att fiskarna inte kan bli fastklämda i hörnen..
          Tack för svar Ska tänka på det!

          Kommentar

          • Matsvin
            • April 2006
            • 254

            #6
            När jag transporterar fiskar så stoppar jag ner påsen/påsarna i en frigolitlåda med frigolitlock ("kylväska" i frigolit funkar bra). Passar både sommartid och vintertid!!
            Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

            Kommentar

            • bena
              • April 2006
              • 1245

              #7
              vid kortare transporter så kan man stoppa påsen innanför tröjan (kroppsvärme).

              Kommentar

              • taxidermy
                • January 2007
                • 298

                #8
                Okej! Tack för alla svar!

                Kommentar

                • Olle A
                  • January 2002
                  • 1660

                  #9
                  När pansarmalarna blir skrämda avger de ett giftigt ämne i vattnet. Du bör alltså ta det försiktigt med dem och inte ha andra fiskar i deras påse. Annars tycker jag att du har fått väldigt bra svar här!

                  Olle

                  Kommentar

                  • Vic
                    • November 2006
                    • 1533

                    #10
                    Ursprungligen postat av _Lena_
                    ha dem i tre olika påsar så klarar de sig bättre. Mata dem inte dagen innan. Fyll mindre än halva påsen med vatten. Knyt så det är mycket lyft i påsen. De borde klara sig 3-6h
                    varför ska man inte mata dagen innan?
                    Mvh Viktor


                    Apistogramma för hela slanten!

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Matningen kan man skippa flera dagar innan. Är dom nymatade och helt enkelt skiter i påsen blir vattnet dåligt.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • S_sund
                        • July 2004
                        • 1904

                        #12
                        Istället för fisk-anpassade påsar så kan du ta vanliga påsar, knyta ordentligt(!) och vända dem upp-och-ner. Då får du inga hörn som fiskarna kan fastna i. Detta är vanligt även bland akvariebutiker numera eftersom specialpåsarna är så dyra.

                        Tänk på att malar och andra fiskar som är lite vassa kan göra sönder påsarna, ta dubbla i så fall, och lämna aldrig påsarna utan uppsikt. Småbarn, katter o hundar kan snabbt och oavsiktligt göra sönder dem.
                        450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                        Min Blogg
                        För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Maxtid=så kort som möjligt, och du kan ta myckat mindre än hälften med vatten, det är syremängden (och temperaturen) i påsen som är viktigast vid transport.....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Lite info om fiskpackning http://www.zoopet.com/forum/showthre...ght=packa+fisk
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...