rödmunstetra och ciklid rom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    rödmunstetra och ciklid rom

    jag ska skaffa 3 st fjärilsciklider och 3 st macmasteri till mitt 144 liters.
    sen ska jag såklart ha nån tetra med dom och då är jag främst intresserad av 10 rödmunstetror.
    är det nån risk att rödmunstetrorna försöker sig på dvärgciklidernas rom/yngel?
    och om dom gör det, klarar cikliderna av att skydda avkomman?
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!
  • alcar
    • April 2005
    • 1398

    #2
    det fins ju risk att dom tar ynglena när dom blir frisimmande ska du bara ha 10? jag skulle haft 20-30
    mvh alexander
    min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

    Kommentar

    • Vic
      • November 2006
      • 1533

      #3
      jo, det skulle jag med, men vet inte om det blir för jobbigt för dvärgcikliderna att skydda rommen/ynglena... liksom 1-2 mot 30 st
      Mvh Viktor


      Apistogramma för hela slanten!

      Kommentar

      • diväteoxid
        • December 2006
        • 356

        #4
        Jag tror att det blir inga problem...jag har 9st rödmunnar och 8st glödbandare i mitt kar och har haft Ap.nijsseni lek utan att dom har stört. Jag har då inte sett ofta en ciklid som inte vaktar/försvarar sina yngel in i det sista. Men såklart man inte kan veta innan man provat.
        Men håll dig till 10-20st...30st är kanske lite väl mycket i ditt 144L, tycker jag.

        Kommentar

        • Vic
          • November 2006
          • 1533

          #5
          just det svaret jag ville ha

          jag tror jag gör så att jag skaffar 10 st i början och så ökar jag med tiden då jag märker om det går bra med dvärgcikliderna.
          om rödmunnarna blir många, slutar dom stimma då, eftersom det inte finns nån speciell fara i akvariumet tror du/ni?
          Mvh Viktor


          Apistogramma för hela slanten!

          Kommentar

          • diväteoxid
            • December 2006
            • 356

            #6
            Nej, jag tror inte dom slutar stimma för att dom är fler. Måste bara tipsa om att mina rödmunnar och glödbandare stimmar ihop....inte hela tiden men ofta.

            Kommentar

            Arbetssätt...