Är detta guldtetra???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simpe
    • March 2007
    • 5

    Är detta guldtetra???

    Köpte ett stim "guldtetra" för ett tag sedan. Så vackra fiskar! Hade tyvärr otur med mitt akvarium och alla utom ett par dog. Efter en total omstart av akvariet, ville jag ha ett nytt stim - och fick fiskar som mer såg ut som guldtetra, men inte alls var lika de jag köpt först.

    Jag har frågat i akvariebutiken, och de visste inte vilken art mina första tetror var. De ringde sina leverantörer, och inte heller de kunde ge besked på vilken art det var. Deras förslag var att det kunde vara guldtetra som saknade den parasit som ger guldfärgen. Det är jag lite skeptisk till, eftersom jag tycker jag ser fler skillnader. Storleken är den samma som guldtetra.

    Tetrorna är skimrande vita, har en sidolinje som skiftar i grönt och blått, och ögon som även de skiftar i grönt och blått. Bild på tetrorna finns här.

    Jag är mycket tacksam om någon kan hjälpa mig med tips på vad det kan vara för art.
    Senast redigerad av simpe; 04 March 2007, 12:04. Anledning: Bytt namn på albumet.
  • gladys
    • March 2005
    • 1962

    #2
    Första tanken är sån där "svart neontetra". Men jag ska kolla lite..
    Quidquid latine dictum sit, altum viditur

    Kommentar

    • Healena
      • May 2006
      • 1440

      #3
      Troligtvis Svart neontetra - ja

      Konstigt att det just nu idag dykt upp 2 frågor om vad det är för fisk...bara för att jag precis för en vecka sedan skaffade ett sådant stim *S*

      Mycket fina firrar!
      Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
      // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

      Kommentar

      • San
        • July 2004
        • 118

        #4
        Svart neontetra är det inte, köpte guldtetror för flera år sedan och dom såg ut som dina, men i artbeskrivningen här på Zoopet är guldtetran verkligen guldfärgad. vet inte vad du och jag har för tetra, någon annan? så här ser en svart neonterta ut.
        Bifogade filer
        Senast redigerad av San; 03 March 2007, 18:49.
        Susanne

        Kommentar

        • saltbiff
          • December 2006
          • 607

          #5
          nee precis,svart neontetra är det inte,för de har ju rött över ögat...men vad vackra dessa firrar är på dina foton!

          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

          Kommentar

          • simpe
            • March 2007
            • 5

            #6
            Ja, de är verkligen jättetjusiga!!! Så jag hade tänkt köpa lite fler än de fem jag har kvar... och så vet jag ju inte ved de heter...

            Just nu simmar de omkring i ett stim med "riktiga" guldtetror - som ju inte är hälften så vackra!

            Något rött över ögat ser jag inte ett spår av (jag har kollat på allihop), så om det är typiskt för en svart neontetra så är det inte det i alla fall.

            Tack för att ni försöker hjälpa mig att hitta rätt artnamn!

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #7
              Häpp..missade det "inte - rödögda" på simpes bilder
              - Har nog svarta neonisar på hjärnan ...
              Senast redigerad av Healena; 03 March 2007, 21:18.
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              • Robin_Hedstrom
                • January 2005
                • 1818

                #8
                Det är Hyphessobrycon eos du har!

                Senast redigerad av Robin_Hedstrom; 03 March 2007, 21:22. Anledning: lade till länk
                /Robin Hedström
                http://www.robinhedstrom.se/

                Kommentar

                • San
                  • July 2004
                  • 118

                  #9
                  Japp det stämmer med mina, tack för det.
                  Susanne

                  Kommentar

                  • simpe
                    • March 2007
                    • 5

                    #10
                    Tänkte att jag skulle få ett svar här på forumet, men inte att det skulle gå såå fort!

                    Tack, Robin! Kollade in din länk, och visst är det samma fiskar! Är det dina egna? Jag kollade på Internet, och det verkar som om Hyphessobrycon eos kan kallas både Soltetra och Dawn tetra. Vet du om det är Soltetra som är det svenska namnet?

                    Då fick både jag och San svar! Undrar om det är fler som fått denna fisk i stället för guldtetra... ett bra byte tycker jag!

                    Kommentar

                    • simpe
                      • March 2007
                      • 5

                      #11
                      Sökte lite till på Internet...

                      Robins länk från Aquabase visar ju helt klart en bild på samma slags fiskar som jag har.
                      Men sedan hittade jag en bild på sajten Aquarium365 som lika klart visar en helt annan fisk under samma namn. http://www.aquarium365.com/dawn_tetra.htm

                      Vad kan detta bero på? Kan det vara sådan variation inom arten? Eller har Aquarium365 fel bild?

                      Kommentar

                      • Robin_Hedstrom
                        • January 2005
                        • 1818

                        #12
                        Nej. Din senaste bild är inte H. eos. De har fel.
                        Den bilden är istället sådana här; http://www.minifische.de/aphyocharax-paraguayensis.jpg

                        Aphyocharax paraguayensis. Tro mig, dom vill du INTE ha i akvariet. De är närapå helt galna. Jag skulle helt hoppa över att googla på svenska och engelska namn. Där finns ingen vedertagen sanning, utan man "får" kalla vilken fisk för vilket namn som helst. Därför blir det lätt fel. Håll dig till det vetenskapliga namnet så blir det mer korrekt.

                        (tidigare bild var inte min egen, jag googlade fram den.)
                        /Robin Hedström
                        http://www.robinhedstrom.se/

                        Kommentar

                        • simpe
                          • March 2007
                          • 5

                          #13
                          OK. Galna är de definitivt inte, utan bara pigga och trevliga - som tur är...

                          Fast jag googlade faktiskt på det latinska namnet, och det är det latinska namnet, Hyphessobrycon eos, som Aquarium364 redovisar. Men det har kanske skett en förväxling från deras sida via någon engelsk översättning av namnet. Synd när en sajt ser vederhäftig ut, men har fel bilder.

                          Tack för klarläggandet, Robin. Då håller jag fast vid att det är Hyphessobrycon eos jag har. Skall gå och berätta det i akvariebutiken där jag köpte dem!

                          Kommentar

                          • Robin_Hedstrom
                            • January 2005
                            • 1818

                            #14
                            Jo, den sista siten har det namnet på sina fiskar, men det är fel. (Alt, så har de bara råkat lägga in fel bild.)
                            /Robin Hedström
                            http://www.robinhedstrom.se/

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              • January 2006
                              • 1881

                              #15
                              Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                              Aphyocharax paraguayensis. Tro mig, dom vill du INTE ha i akvariet. De är närapå helt galna.
                              Och vad är det för fel på A. paraguyensis? Jag tycker den är jättetuff. Har jag missat nåt?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...