Rubintetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tomasai
    • February 2007
    • 14

    Rubintetra

    Hej alla,

    Förhållandelsevis ny här. Tänkte fråga om denna art jag såg på en affär.

    Axelrodi(a) riesei.

    Har bara hittat knapphändig info på nätet. Vet inte om jag är helt ute och simmar ( ) men känns som tetror (de vanliga akvaristiska varianterna) av typen neon och liknande lever i ph 5-7. Vet inte om alla akvarister är familjära med det faktum att tex Stockholmsvatten med enormt få undantag ligger på mellan 8-8,5 i ph. Enligt detta så skulle inte neontetra (och alla andra små tetror?) trivas eller ens må bra här utan kemiska tillsatser som sänker ph:et. Mina funderingar är alltså: Hur många sänker ph i sina kar? Hur många kör kranvattnet med avklorineringstillsatsen bara? Hur många erkänner att de kör rent kranvatten?

    Min tanke är generellt att undvika tillsatser av de flesta slag, men att avklorinera vattnet verkar rimligt, då fiskarna i naturen ofta slipper åtminstone klor i sina hemmavatten.

    Anledningen till att jag går in och funderar kring detta resonemang är förstås att jag vill husera rubintetror inom en snar framtid. Såg dem på en affär i Sthlm-området och blev i det närmaste såld. Men har lärt mig av er och andra kloka på nätet att man skall läsa på innan. Nu har jag försökt det och blidde inte mycket klokare förutom att Axelrodia Riesei går i "ph range: 7,0" i fishbase.

    Någon som vet mer om denna tetra? Erfarenheter? Har ngn odlat med framgång? Berätta gärna allt ni vet som kan ha den minsta betydelse för denna fisk.

    Ha det gott,

    Tomas

    Oj, trodde ivf jag skulle få lite kommentarer då inlägget kanske var intressant åtminstone ur vattensynpunkt; dessutom innehöll den ju en del frågor om en fin firre men, men...
    Senast redigerad av Tomasai; 15 February 2007, 22:40.
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #2
    jag kör enbart på rent kranvatten i mina kar men då byter jag mycket vatten dagligen och visserligen har jag inte tetror i akvariet. När jag hade tetror så bytte jag också med rent kranvatten och sänkte inte pH eller något
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • MaxRobban
      • August 2006
      • 1048

      #3
      Ska man inte odla på sina tetror utan bara ha dem för de är vackra så brukar man inte behöva krångla så mkt med vattnet, men har jag fiskar i akvariet som vill ha lite mjukare vatten så tillsätter jag ibland en del torvextrakt typ torumin eller liknande.. ngt annat brukar jag inte göra om jag nu inte är ute efter att odla fisken.

      Kommentar

      Arbetssätt...