Erfarenheter av amandatera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emmachokladmal
    • December 2006
    • 89

    Erfarenheter av amandatera?

    Hejsan!

    Jag har planer på att skaffa en grupp amandatetror. men eftersom jag inte är goldmedlem kan jag inte se artbskrivningen.. är det någon som har erfarenhet av dessa vackra fiskar eller någon vänlig goldsjäl som kan gå in, läsa och skriva ner ä om den är länsli, vilken temp o.s.v?


    Tack på förand! //Emma
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Amandatetra kallas även kolglödstetra och är en jättefin LITEN tetra som blir max 2,5-3 cm stor, alltså skall den inte ha för stora fiskar i sitt sällskap. Eftersom det är en stimfisk så skall man ha MINST sex stycken av dem. 10-15 stycken är ännu bättre. Den ser ut precis som små kolglöd i akvariet och håller ihop jättebra i sitt stim i akvariet. Jag upplever inte att den är särskilt känslig så länge man håller dem i mjukt vatten, ca 25 grader varmt och hellre lite surt än alkaliskt. Du kan titta på kardinaltetran för de har ungefär samma krav på miljön. Testa även att söka på kolglödstetra i gamla trådar så tror jag du får upp en del trådar att läsa.
    Bifogade filer
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Emmachokladmal
      • December 2006
      • 89

      #3
      Ursprungligen postat av Lenmar
      Amandatetra kallas även kolglödstetra och är en jättefin LITEN tetra som blir max 2,5-3 cm stor, alltså skall den inte ha för stora fiskar i sitt sällskap. Eftersom det är en stimfisk så skall man ha MINST sex stycken av dem. 10-15 stycken är ännu bättre. Den ser ut precis som små kolglöd i akvariet och håller ihop jättebra i sitt stim i akvariet. Jag upplever inte att den är särskilt känslig så länge man håller dem i mjukt vatten, ca 25 grader varmt och hellre lite surt än alkaliskt. Du kan titta på kardinaltetran för de har ungefär samma krav på miljön. Testa även att söka på kolglödstetra i gamla trådar så tror jag du får upp en del trådar att läsa.


      tack så mycket! jag har köpt ett gäng nu jättefina! Har redan börjat färga ut sig ordentligt! superglad! men vad bra att de inte är så ömtåliga!

      Kommentar

      Arbetssätt...