Tetra med Scalare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    • August 2006
    • 294

    Tetra med Scalare?

    Jag håller på att vela mellan discus och scalare till mitt 600 L SA-kar, en stötesten är just vilka andra fiskar man kan ha. När det gäller discus funkar ju t.ex. inte tetror som vill ha det lite svalare, och kanske inte heller de som är väldigt livliga.

    Men hur är det med scalarer och tetror, vilka tetror funkar då? Tetrorna ska väl helst inte bita på scalarernas fenor och heller inte vara så små att de blir mat åt scalarerna. Men hur små tetror kan funka?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Är bara kardinalerna stora så har det funkat hos nig iaf. Annars är tetror med högre kroppsform bättre då de inte kommer in i munnen på skalarerna lika lätt, tex Dolkstickstetran.
    Vad är det för tetra som du tänkt dig ihop med diskusen?
    Jag har både Rödmunstetra och kardinaler ihop med mina diskusar och det funkar fint.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #3
      Vuxna kardinaltetror funkar fint med våra skalarer oxå

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #4
        Fantomtetror, sorgmantel och flaggtetra har jag i mitt kar med skalare och de fungerar. Jag har också 3 glödbandstetror men de skulle jag inte rekomendera någon annan för de är ganska små, som tur är låter mina skalare de vara.
        Diskus och tetror får någon annan ge svar på för mina diskus går själva
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • janne63
          • August 2006
          • 294

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Är bara kardinalerna stora så har det funkat hos nig iaf. Annars är tetror med högre kroppsform bättre då de inte kommer in i munnen på skalarerna lika lätt, tex Dolkstickstetran.
          Vad är det för tetra som du tänkt dig ihop med diskusen?
          Jag har både Rödmunstetra och kardinaler ihop med mina diskusar och det funkar fint.
          Jag har haft funderingar på kilfläckstetra eller lykttetra ihop med diskus, tyvärr är de nog bägge för små för att funka med scalarer. Andra små tetror (med högre kropp) jag funderar över är citrontetra, riotetra och fantomtetra. Pristella är en gammal favorit också så klart.

          När det gäller större tetror (=scalaresäkra) så har jag tittat på Colombiatetra och Nättetra (Moenkhausia Sanctaefilamente). Kollar man på nätet så får man en väldigt splittrad bild av bägge. Vissa säger att de ska vara helt fredliga, andra att de är fenbitare under vissa omständigheter, ytterligare några skriver att de avsiktligen attackerar och slår ihjäl annan fisk. Inte så kul att ha sådana fiskar ihop med scalare (fenbitning) eller discus (stress?). Frågan är vad som stämmer? Eller är det kanske så att olika miljöer och olika individer (fiskar) gör att beteendet inom arten kan skifta? Colombiatetran är rätt vacker i alla fall ...

          Kommentar

          • Davdi
            • January 2007
            • 24

            #6
            Jag har Kardinaltetror och Scalare och det funkar jätte bra, inte ens vid matdags så är Scalarna på Tetrorna ..
            Akvaristiska hälsningar Davdi

            Kommentar

            • janne63
              • August 2006
              • 294

              #7
              Jo, Kardinaltetran kan nog funka med scalare för den är lite större i kroppen än vad neontetran är. Hur är lykttetran och kilfläckstetran storleksmässigt i förhållande till neontetra och kardinaltetra?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det funkar med de flesta tetror om du köper dessa tidigare än skalarerna så de får växa till sig innan skalarerna kommer.
                Neoner och kardinaler är ganska lika i storlek, och lykttetran och kilfläckstetran är lite högre i formen än kardinalen.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • janne63
                  • August 2006
                  • 294

                  #9
                  Ok, då skulle det kunna funka med både kilfläckstetra och lykttetra, de ska ju bli ungefär lika långa som kardinal och neontetror.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...