Yngel tips, snälla!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darkdemonia
    • May 2004
    • 18

    #16
    Ursprungligen postat av Nitra98
    Varför avråder folk från det? *nyfiken*

    Off topic: Väldigt otrevligt när du skriver ut svordomar i tid och otid...

    Hmmm?... Blir helt förrvirrad.... Har jag svurit?.... Låter inte som mig....
    200l: 1 sköldpadda, 30 guldtetror,

    112: ca: Platys, 10st cochus blue tetror, 1mal

    Övrigt: En tjock kisse

    Kommentar

    • janne63
      • August 2006
      • 294

      #17
      Jag undrar också varför det avråds från Liquifry?

      Annars får man gratulera, det är alltid kul att få yngel . Jag såg förresten den här tetran i butik idag, väldigt vacker och livlig. De höll precis på att beställa hem fler sådana och i deras lista från grossisten fanns det latinska namnet på flera ställen, men med olika handelsnamn (kommer inte ihåg dem nu men något var i stil med "super blue"). Undrar om det finns olika varianter av den här arten?

      Kommentar

      • Darkdemonia
        • May 2004
        • 18

        #18
        Det jag sett som stått om Liquidfry var i stil med att yngelna inte skulle gilla maten speciellt mycket och att det bara smutsar ner vattnet.

        Men det finns ju bra och dåliga saker om allt.

        Angående Tetrorna så har jag sett dem kallas Cochus blue tetra och
        Moskit-tetra. Så det du har sett stämmer säkert jätte bra. Tror det är samma fisk.
        200l: 1 sköldpadda, 30 guldtetror,

        112: ca: Platys, 10st cochus blue tetror, 1mal

        Övrigt: En tjock kisse

        Kommentar

        • Darkdemonia
          • May 2004
          • 18

          #19
          ...Någon hade t.o.m använt så hårda ord som att -" Liquidfry är ett perfekt sätt att döda sina yngel på".

          Sedan kan man ju inte ta så hårt på allt man läser iofs. .... Hon kanske inte hade vett nog att faktist göra rent åt dem åxå.


          Äggen?... Jo dom ligger kvar i burkarna, sedan tar det 1 och en halv dag för dem att kläckas.

          Jag har fortfarande alla yngel kvar i olika burkar, där ynglerna är sorterade i storleksordning. Jag skulle omöjligt kunna ha nån kontroll om jag släppte dem i mitt yngelakvarium. Efter 2,5 veckor så är de fortfarande 3mm långa och helt genomskinliga. Det enda man ser är 3 prickar (ögonen och magen).

          Jag ska dock flytta på dem i helgen. När jag har tid att sitta och se hur det funkar för dem.
          200l: 1 sköldpadda, 30 guldtetror,

          112: ca: Platys, 10st cochus blue tetror, 1mal

          Övrigt: En tjock kisse

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #20
            Det finns några väldigt "små" foder som jag haft till yngel, dock inte tetrayngel. Men yngel som är så små så dom inte kan äta nykläckt artemia eller mikromask.
            Ett foder som liknar Liquifry lite är JBL Nobil Fluid. Det är ett slammat foder, ligger i vätska, som skakas ordentligt först och sen tar man lite på fingret eller liknande och duttar ner på vattenytan. Då flyter en del och en del sjunker lite sakta. Det är väldigt, väldigt smått.
            Sen när ynglen vuxit lite har jag tips på två pulverfoder som är fimalet som damm ungefär. Ett ät Sera micron och det andra JBL Novo Tom. Dom doserar jag med en liten pensel, eller tops, doppar ner lite i fodret och bara knackar lite på penseln så fodret dammar ner på vattenytan.
            Jag gillar dom här tre fodren väldigt mycket... eller snarare mina fiskar gillar dom
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • lillalotta
              • January 2007
              • 40

              #21
              Darkdemonia: förlåt, lite off topic, men har du en sköldpadda ihop med tetror? funkar det verkligen? jag trodde sköldpaddor åt upp fiskarna?

              Kommentar

              • Darkdemonia
                • May 2004
                • 18

                #22
                Off topic: Sköldpadda och fisk.

                Jo, jag har tetror med min sköldpadda. Han har även bott med barber och mollys.

                Det går jätte bra, fast det är inget att rekommendera. (eftersom att sköldpaddor normalt äter fisk)

                Vi hade först 2 trekölar som var lika gamla. Men när de började närma sig ca 1,5år så belv den ena (hona) agressiv mot Glen (hane) och bet nästan av svanstippen på honom. Så hon fick flytta till en annan familj.

                Då vart Glen ensam i sitt akvarie, och jag tyckte så synd om honom. Han förstod inte att Bert (honan, men vi visste inte först att hon var det) var elak mot honom.

                Glen är ett sånt djur som inte hade klarat sig om naturen fått sin gång. Vi brukar skämta om att han är efterbliven. Har ser faktist lite skojig ut. När han var liten hade han jätte stora ögon som fortfarande sitter långt ifrån varandra. Sedan hade han även lunginflammation när vi köpte honom. Så vi har kämpat med tvångsmatning och medicinsprutor.

                Men nu är han 5år och mår jätte bra. Till saken hör att han inte förstår att han borde äta fisk. Hans första kompisar var meningen som mat åt honom under en period då han matvägrade. Men det vart ett kul sällskap istället.

                Så alltså, Våran sköldpadda äter inte fisk (eller amanoräkor heller för den delen). Annars hade jag tagit undan fiskarna till ett annat akvarium. Så fiskarna är där så han ska få det lite roligare och nått att titta på, istället för att vara helt ensam.


                /Therese
                200l: 1 sköldpadda, 30 guldtetror,

                112: ca: Platys, 10st cochus blue tetror, 1mal

                Övrigt: En tjock kisse

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #23
                  Kul att det funkar så bra för honom med firrarna i karet. Jättetrevligt att få en hel berättelse så här
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • lillalotta
                    • January 2007
                    • 40

                    #24
                    Vad kul att höra om Glen! Då blir det till att leta en efterbliven sköldpadda då....

                    Kommentar

                    Arbetssätt...