Stimbildande tetror, verkliga stim alltså!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    • August 2006
    • 294

    Stimbildande tetror, verkliga stim alltså!

    Nu är det på gång, ett stort akvarium (640-720 liter) med någon SA ciklid och tetror. Söker efter en tetra (eller två) som är duktiga på att hålla ihop i ett stim. Det skulle vara riktigt tjusigt att ha ett större stim som verkligen simmar som ett stim i ett större kar.

    I dagsläget har jag två tetror i ett mindre kar, blodfenstetra och koppartetra. Den förra sprider sig fullständigt i hela karet och koppartetran delar sig könvis, hanar tar revir och honorna simmar i grupp. Ingen av dessa funkar således riktigt för vad jag tänkt mig.


    Rödmunstetror är ju jättefina på att stimma enligt vad jag sett i butik, tyvärr är den mycket ömtålig, annars hade jag köpt den direkt.

    Ett plus är om den inte är lättäten (!!) av exvis scalare även om jag inte bestämt ännu vad för slags övrig fisk jag ska ha. Men jag tänkte faktiskt låta tetrorna bestämma övriga invånare så alla förslag är välkomna.

    Colombiatetra såg jag för några dagar sedan, ett fåtal exemplar i ett litet kar. Den är ju fin, hur bra är den på att stimma?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    I princip kan man säga att om fiskar håller ihop i stim så är det ett försvarsbeteende för att undkomma predatorer. Så ju räddare de stimbildande fiskarna är desto bättre håller de ihop i stim och motsatsen ju tryggare de känner sig i akvariet desto mindre håller de ihop i stim. Så egentligen är det bara positivt om fiskarna slutar "stimma" i akvariet.
    Sedan är det en annan sak att olika arter olika snabbt släpper sitt stimbeteende.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      mina riotetror jag hade förr stimmade bra, dock när dom blev gamla så kröktes många (dålig odling kanske) och gjorde ett mindre roligt intryck.. men stimmade fint som unga.. och dom é ju billiga...
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • janne63
        • August 2006
        • 294

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        I princip kan man säga att om fiskar håller ihop i stim så är det ett försvarsbeteende för att undkomma predatorer. Så ju räddare de stimbildande fiskarna är desto bättre håller de ihop i stim och motsatsen ju tryggare de känner sig i akvariet desto mindre håller de ihop i stim. Så egentligen är det bara positivt om fiskarna slutar "stimma" i akvariet.
        Sedan är det en annan sak att olika arter olika snabbt släpper sitt stimbeteende.
        Ja, det var vad jag trodde när jag skaffade mina blodfenstetror. I akvarieaffären, i sällskap med drottningrasboror (inte mycket till hot) och räkor (amano) höll de ihop mycket bra. Hemma hos mig spred de sig direkt trots hot från både amanoräkor och bolivianska fjärilar. När jag skaffade koppartetrorna tänkte jag att blodfenorna skulle hålla ihop bättre men det hjälpte inte, trots att de ibland blir jagade av koppartetrorna.

        Men det är klart, allt flockbildande grundar sig mer eller mindre på en utsatthet (zebror, fåglar etc.). Kanske har jag för mycket växter i karet för att blodfenorna ska känna sig otrygga (mängden växter hade platsat hos en Walstad akvarist)? Å andra sidan känns det bra att fiskarna känner sig säkra och trivs, både koppartetrornas beteende och de lekande bolivianska fjärilscikliderna tyder på det.

        Men som du skriver Kjell, vissa arter tappar snabbare beteendet än andra, så vad jag söker är nog snarast tetror som behåller stimbeteendet länge även i en trygg miljö.

        Kommentar

        Arbetssätt...