Regnbågstetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mopsen
    • November 2006
    • 95

    Regnbågstetra

    Jag har idag köpt 3 regnbågstetror 1 rosa, 1 blå och 1gul. Jättefina, men jag vill gärna veta lite mer om dom. Hittar inget om dom på internet heller. Jag hittade en gammal disskussion här ifrån om regnbågstetror men det är inte sånna som visades på bilderna.
    Hur stora blir dom? Hur många i stimmet? Hur leker dom? Temperatur? m.m. m.m
    Emma
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Har du nån bild på dem?

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      Om det är samma art, fast en rosa en blå och en gul, är det förmodligen någon typ av färglös fisk med injecerade färgämnen, det är iaf vad jag tror.
      Är det så, kommer färgerna att försvinna och det är onödigt djurplågeri. HUr ser de ut i kroppsformen?
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #4
        Ursprungligen postat av Nils Holmström
        Om det är samma art, fast en rosa en blå och en gul, är det förmodligen någon typ av färglös fisk med injecerade färgämnen, det är iaf vad jag tror.
        Är det så, kommer färgerna att försvinna och det är onödigt djurplågeri. HUr ser de ut i kroppsformen?
        kan man göra så
        / dtoppen /

        Kommentar

        • Mopsen
          • November 2006
          • 95

          #5

          Såhär ser dom ut.
          Någon som vet nåt om dom. Jag har även köpt 6 kongotetror, men när jag kollar på bilder av dom på nätet eller i böcker så ser dom inte ut så. I affären så har dom beställt kongotetror 3 ggr från 2 olika leverantörer och alltid fått dom, men dom ser ju inte ut så. Jag har försökt att fota dom. Jag tog ca 50 kort. INGET av dom blev skarpt för dom är så skimmriga så det är bara blänk från dom.
          Emma

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6

            Dina fiskar är inte naturligt färgade utan färgade via kemikalier. Enligt mig en beklaglig behandling av levande varelser...
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • Mopsen
              • November 2006
              • 95

              #7
              Hmm... Det va ju inte bra, men nu kan jag ju inte göra så mycket mer åt det.
              Typiskt då. Men vet du nåt om fisken i sig?
              Emma

              Kommentar

              • Mopsen
                • November 2006
                • 95

                #8
                Jag kom på att jag fotade dom genom påsen mina "kongotetror".
                Nån som ser om det är en sån tetra för dom ser INTE ut som på bilder av kongotetror.

                Dom har lite svagt rött längst ut på fenorna som är spetsiga.
                De har en skimmrande svag blå rand längst ryggen. Annars så är dom skimmergråaktiga.
                Emma

                Kommentar

                • Robin_Hedstrom
                  • January 2005
                  • 1818

                  #9


                  Hyphessobrycon ecuadoriensis, Opaltetra är det du har. Sydamerikan, inte från afrika.
                  /Robin Hedström
                  http://www.robinhedstrom.se/

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mopsen
                    Hmm... Det va ju inte bra, men nu kan jag ju inte göra så mycket mer åt det.
                    Typiskt då. Men vet du nåt om fisken i sig?
                    Svårt att gissa vilken av 100-tals liknande arter det är när färgen är fel och bilden inte riktigt skarp (närbild från sidan på en av dem skulle kanske hjälpa). Antingen är det en naturligt silverblank art (och det lär dom väl bli tids nog) eller också saknar den dessutom melanin (alltså ungefär albinistisk). Den lär komma från Sydamerika i vart fall.

                    Kommentar

                    • Nils Holmström
                      • November 2004
                      • 2195

                      #11
                      Ja, någon typ av färgad tetra är det i alla fall. Köp inte fler, det är onödigt att uppmuntra djurplågeri.
                      222 liter Malawi

                      Kommentar

                      • Mopsen
                        • November 2006
                        • 95

                        #12
                        Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                        http://www.aquatab.net/gallery/small/000070.jpg

                        Hyphessobrycon ecuadoriensis, Opaltetra är det du har. Sydamerikan, inte från afrika.
                        Så ser den ut ja Så jag har letat. Konstigt för en arbetskamrat har beställt dom 3 ggr ju från 2 olika leverantörer under namnet kongotetra och alltid fått dom
                        Emma

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #13
                          Efter att ha gjort en liten sökning tror jag det är sorgmanteltetror.

                          Fast färgade..

                          Kommentar

                          Arbetssätt...