Hjälp mig välja en tetra som ...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #16
    Kolglödstetran är min favorit. En liten tetra, ca 2,5-3 cm, som stimmar jättebra och lyser upp oerhört vackert, likt små kolglöd. Om du inte skall ha större ciklider är de du nämnt är de, ett kanonval. Jag har inte märkt att mina är känsligare än andra tetror, tvärtom. Hyphessobrycon amandae på latin.
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • fifi
      • August 2006
      • 695

      #17
      Mycket tåligare och som sagt ovan otroligt vacker. Mina har aldrig varit sjuka utan simmar på och är små tuffa rackare!
      mvh
      Fifi

      I'm so cute, I poop rainbows.

      Kommentar

      • janne63
        • August 2006
        • 294

        #18
        Kolglödstetran var ju riktigt vacker, jag ska kolla upp om den går att få tag på någonstans. Ett stim med sådana små fiskar kan nog bli riktigt tjusigt.

        Kommentar

        • Pechvogel
          • October 2005
          • 378

          #19
          Ursprungligen postat av Crappy
          Jag älskar Colombia red, super snygga när de färgar ut. Min är tåliga haft dem i 2 år utan sjukdom eller andra bekymmer. Leker men har en tendens att äta upp sina egna barn. Påminner om pirayor när man matar dem med räkor
          är det colombiatetra som i Hyphessobrycon columbianus du menar? I så fall är jag beredd att hålla med dej rakt av! Mina är hur vackra som helst när de har växt till sig och färgat ut. Helt blå på ryggen och riktigt blodröda fenor....och små prayor är de när maten kommer fram. rycker tom mat ur eldbukarnas mun :P

          Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

          ZOON

          Kommentar

          • birgitta-lundin
            • January 2006
            • 114

            #20
            Rödmunstetra och citrontetra den sistnämnda lyser som solen och simmar som ett fiskstim ska simma "tätt ihop"

            Kommentar

            • janne63
              • August 2006
              • 294

              #21
              Ursprungligen postat av birgitta-lundin
              Rödmunstetra och citrontetra den sistnämnda lyser som solen och simmar som ett fiskstim ska simma "tätt ihop"
              Ja, det är ju faktiskt trevligt om de verkligen håller ihop som ett stim. Frågan är bara om Citrontetran är robust och tålig?

              Kommentar

              • janne63
                • August 2006
                • 294

                #22
                Dax för en liten uppdatering.

                Jag har hittat både citrontetra, kolglödstetra mm. hos min handlare, det var nog bara glödtetra som saknades i sortimentet. Det slutade med att jag åkte hem med ett gäng silvertippstetror och ett gäng blodfenstetror.

                Men nu har jag blivit riktigt tetrabiten och funderar (=drömmer) på ett 720L kar med tetror och dvärgciklider. Glödbandstetror och ytterligare en annan art, kanske någon av de lite "högre", typ citrontetra, hade varit riktigt snyggt i ett rejält stort stim. Eller också får jag försöka hitta någon tetra som kan gå tillsammans med diskus, en fisk som jag också börjat bli sugen på. Där är det väl främst den höga temperaturen som kan bli knivig antar jag.

                Kommentar

                • janne63
                  • August 2006
                  • 294

                  #23
                  Japp, nu är det på gång. Ett stort kar med SA ciklider och tetror. Se annan tråd.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...