Sorgmanteltetra, ynglen dör efter 4 dygn...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    Sorgmanteltetra, ynglen dör efter 4 dygn...

    Jag vet att texten är lång men jag behöver verkligen hjälp!

    Jag skulle behöva lite hjälp med mat till ynglen. Jag har lästa att dom ska ha mkt smått levande foder, och med tanke på hur små de är så förstår jag .

    Mina tetror har lekt 4 eller 5 ggr minns inte riktigt, och alla gånger har jag uppmärksammat detta och flyttat dem ( 2 hannar och 1 hona) till ett kar på 20l där dom fått gå ensamma. De 3 första gångerna var karet inkört och det hade gått fisk däri bara dagar innan första leken och när jag efter 2 dagar (varje lek har dom kläckts mellan 1,5-2 dygn efter leken) såg ynglen tänkte jag att det kanske kunde finnas smådjur däri som iaf några yngel kunde äta, men icke. Alla var döda efter 4 dygn.
    Nästa lek (ca 5 dagar efter) hade jag gjort iordning en flaska med vatten och lite gräs i för att odla toffeldjur (kanske lite smått?) men ynglen dog efter ca 4 dygn den här gången också, och så har det varit till nu och jag hoppas att det blir en ändring.
    Ynglen kläcktes inatt och idag har dom simmat omkring i karet (men bara när det är nedsläckt , för rädda annars kanske...
    Jag har inte köpt nåt foder eller börjat odla nåt, flingfodret går inte att mala ner så smått att det skulle funka, men jag kom att tänka på min frysta räkmix. Jag blandade den med vatten så att den smälte och mosade ner den så att det fanns bitar som var lika stora (men hoppas att det fanns mindre) som ynglenas huvuden. Jag har inte kunnat se om dom äter maten men vattenpumpen gör så att maten åker runt i karet en stund och det kanske får ynglen att äta?

    Har ni några andra idéer som skulle funka och hur tycker ni att min idé är?
    / Marcus
  • neon_kimpan
    • August 2005
    • 1733

    #2
    det alldra bästa måste väl vara att mata med nykläckt artemia. annars går der ju köpa smått foder. sånt som är som nått pulver ungefär och sånt dära fry no1 eller vad det heter som man droppar i vattnet..men men .

    //kim
    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

    Kommentar

    • PlatyYngel
      • January 2006
      • 1105

      #3
      Så du tror inte att det funkar med räkmixen?
      / Marcus

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Räkmixen kan du glömma. Artemia är förmodligen det bästa om bara ynglena är tillräckligt stora för att ta det.

        Annars så finns det massor av alternativ. Infusorier, havremust, kokt slammad äggula, liquifry osv. Men det finns ingen lathet i världen som kan stoppa mig från att kläcka artemia, det är så lätt, tar så lite tid och är så bra mat för de små.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • PlatyYngel
          • January 2006
          • 1105

          #5
          Ursprungligen postat av Tropfrog

          havremust, kokt slammad äggula
          Vad är det?!
          / Marcus

          Kommentar

          • alcar
            • April 2005
            • 1398

            #6
            jag har köpt yngelfoder på hormbach och det funkar fint och mata ynglerna med
            mvh alexander
            min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Havremust finns i din livsmedelsbutik, det är ett finkornigt pulver för tillverkning av bland annat välling. Ägg hoppas jag att du vet vad det är.

              Alcar: Inte alla yngel kan äta död föda, inte alla yngel kan ta yngelfodret du använder för att det är för stort. Så berätta gärna till vilka fiskar du använt denna mat framgångsrikt till.


              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • PlatyYngel
                • January 2006
                • 1105

                #8
                Jo, självklart vet jag vad ägg är men jag vet inte vad kokt slammad äggula är... Men varför skulle inte den mosade räkmixen funka om havremusten gör det?
                Jag pratar inte om en bit räkmix utan en massa småkorn som jag har mosat, och dom verkar klara sej eftersom denna kullen med yngel fortfarande lever efter 2 dygn... Och det är flera och inte bara ett som lever.
                / Marcus

                Kommentar

                • neon_kimpan
                  • August 2005
                  • 1733

                  #9
                  men varför helt enkelt inte bara kläcka artemia ? det är hur lätt som helst och inte speciellt jobbig, för det är iaf det absolut bästa du kan ge de små....själv brukar jag mata med sera micron den första tiden innan jag ´börjar med artema.

                  //kim
                  MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                  Kommentar

                  • PlatyYngel
                    • January 2006
                    • 1105

                    #10
                    Tyvärr har jag inte det hemma, har en bit att åka om jag ska köpa. Men jag skulle hemskt gärna vilja prova med artemia, har inte prövat förut...
                    / Marcus

                    Kommentar

                    • lenis3
                      • June 2004
                      • 2254

                      #11
                      dålig vattenkvalite pga att det ligger matrester på bottnen?

                      de första dagarna äter väl inte ynglena, de lever väl på sin gulesäck? jag har för mig det var så med mina sebrafiskyngel.
                      Min zoon
                      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                      Kommentar

                      • PlatyYngel
                        • January 2006
                        • 1105

                        #12
                        Men när dom är frisimmande äter dom väl? Fast det har dom inte blivit förrän vid ca 2 dagars ålder... Det var ett yngel som klarade sej i 4 dagar men nu har även det dött... Men jag vet inte riktigt vad det kan vara. Vattenkvalitén kan det kanske vara men jag har som sagt inte rätt foder, så jag vet inte men jag ska inte ge upp.
                        / Marcus

                        Kommentar

                        Arbetssätt...