Glödbandstetra med scalarer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Glödbandstetra med scalarer?

    Någon som testat att ha glödbandstetror tillsammans med scalarer? Har inte hittat någon annan tetra som kan passa in färgmässigt i mitt akvarium, men misstänker att glödbandstetror lätt kan bli scalaremat......???

    Något annat tips på tetra som inte blir mat till scalarerna? De får inte vara röda eller rosa, och helst inte svartvita eftersom de flesta av mina andra fiskar är det (blir lite enformigt).

    Tacksam för tips
    / Maria
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #2
    Jag har glödbandstetror med mina scalarer. De flesta avråder nog från det men för mig gick det "bra" vill jag påstå...Mina scalarer var inte fullvuxna men nästan, när jag släppte i 20 st glödbandstetror. En av scalarerna jagade tetror i en veckas tid men mindre och mindre för var dag. 7 tetror strök med under den tiden men de övriga 13 fick efter den veckan gå helt i fred och ingen av scalarerna har brytt sig om dem efter det.
    Min zoon

    Kommentar

    • MaxRobban
      • August 2006
      • 1048

      #3
      Får de bara växa upp ihop ska det inte vara ngt problem. Har många ggr haft olika små tetror med Scalarer, men introduceras de för fullvuxna fiskar kan det vara ett problem.

      Kommentar

      • Björken
        • November 2005
        • 1174

        #4
        Ursprungligen postat av Nitra98
        Mina scalarer var inte fullvuxna men nästan, när jag släppte i 20 st glödbandstetror. En av scalarerna jagade tetror i en veckas tid men mindre och mindre för var dag. 7 tetror strök med under den tiden men de övriga 13 fick efter den veckan gå helt i fred och ingen av scalarerna har brytt sig om dem efter det.
        Ungefär hur stora var scalarerna (i cm)? Jag vill helst inte ha för små från början eftersom jag har en tämligen stursk siamesisk algätare som tidigare varit rätt så kaxig mot små scalarer. Tänkte kanske köpa mellanstora scalarer, vad tror du om det (ca 7 cm)?

        Kommentar

        • Nitra98
          • June 2005
          • 1987

          #5
          Hmm, vet inte exakt hur stora mina var men så gott som fullstora...
          Skulle jag göra om det så skulle jag prova att släppa i tetrorna först och sedan scalarerna efter några dagar när tetrorna acklimatiserat sig.
          Min zoon

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #6
            Tack för tipset . Det är väl kanske mer troligt att de uppfattar sådant man släpper i som mat än sådant som redan finns där när de flyttar in......

            Kommentar

            • tejjojist
              • October 2006
              • 16

              #7
              Har kardinaltetror tillsammans med mina scalarer och det funkar bra fast dem är inte så stora änn

              Kommentar

              • Hans.Lindaker
                • April 2006
                • 1837

                #8
                Jag har svarta neontetror med mina fullvuxna VF scalarer och det funkar bra.

                /Hans
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                Kommentar

                • Björken
                  • November 2005
                  • 1174

                  #9
                  Ok, det verkar som att det kan fungera med lite allt möjligt, fast det är väl alltid en chansning. Tror jag ska köpa ett stim glödbandstatror innan jag sätter i scalarerna, och se till att de sistnämnda då är högst mellanstora. Hoppas bara att siamesen inte blir alltför kaxig mot scalarerna, men å andra sidan går fiskarna i ett större akvarium nu så det kan väl tänkas att den är mindre kaxig nu när den har lite mer utrymme.

                  Kommentar

                  • Magnuz
                    • February 2005
                    • 292

                    #10
                    Jag har neontetror tillsammans med mina ca 10 cm stora skalarer och det går bra än så länge.

                    Kommentar

                    • Björken
                      • November 2005
                      • 1174

                      #11
                      Ursprungligen postat av Magnuz
                      Jag har neontetror tillsammans med mina ca 10 cm stora skalarer och det går bra än så länge.
                      Har de vuxit upp tillsammans eller?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...