Afrikans stimfisk..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spazm
    • August 2006
    • 315

    Afrikans stimfisk..

    När jag får igång mitt nya akvarium tänkte jag göra om min nuvarande (110l) till Afrikans Biotop med någon Pelvicachromis och A. Thomasi.. Skulle också vilja ha någon mindre stimfisk där. Någon som har något bra förslag?
    Ad nocendum potenses sumus
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Sök i artbeskrivningarna, välj Ursprung: Afrika och Fiskgrupp: Tetror/tetraliknande så får du några alternativ.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • spazm
      • August 2006
      • 315

      #3
      Jo, det har jag så klart gjort. Dock så var där inte många stimfiskar som passade i storlek till mitt akvarium (Kongotetror och liknande blir lite förstora) och de som passade var lite "färglösa". Därför frågade jag här på forumet eftersom jag vet att zoopets artregister inte är helt komplett.
      Senast redigerad av spazm; 12 October 2006, 08:37.
      Ad nocendum potenses sumus

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Okidoki! Men den här är ju inte så stor http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=474
        Vet dock inte hur lätt den är att få tag i.

        Annars kanske killis kan vara nå´t!
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • spazm
          • August 2006
          • 315

          #5
          Sökte lite på google efter bilder på gröntetran. Bilden här gjorde inte den rätt men den verkar vara ett bra alternativ faktiskt! Såg trevlig ut!

          Tackar Maria för hjälpen..
          Ad nocendum potenses sumus

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            N. trewavasae är svår att få tag i. Jag har inte sett den till försäljning på 20 år tror jag. Däremot kan man hitta spridda andra Neolebias då och då.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Det finns en hel del både tetror och barber i Västafrika, en del riktigt färggranna, men som flera redan har antytt: det är inte ofta de dyker upp i handeln, och när de någon gång gör det så är det nästan alltid i de stora välsorterade butikerna med kunnig och nyfiken personal. Jag tror aldrig jag har varit i Ljungbyhed, men jag gissar att du har några mil till en relativt välsorterad butik. Men du kan ju alltid be dem beställa hem en "färggrann västafrikansk tetra eller barb - utom kongotetra" och se vad som händer...

              Anomalochromis thomasi kommer från Sierra Leone och Liberia. Du kan också söka på FishBase för att se vilka fiskar som förekommer i samma område. Så här ser listan för Liberia ut:

              Kommentar

              • MaxRobban
                • August 2006
                • 1048

                #8
                Anomalochromis thomasi vill jag passa på och rekommendera. Härlig fisk som passar bra även för nybörjare och fungerar ofta väldigt bra även i sällskaps akvarium. Vacker, tålig, äter allt, leker lätt och brukar vara en fantastiskt duktig yngelvårdare... Då den leker öppet så fungerar ju ngn grottlekare bra ihop och då har du ju alla Pelvicachromis. Så intressant start på akvariet, hade det varit större så hade ju Kongo tetran varit perfekt eller varför inte Afrikansk långfenstetra som Michael Persson beskriver så bra här :

                Arnoldichthys spilopterus - Arnold's rödögon tetra är också en fin tetra , men vill också ha det lite större.
                Neolebias ansorgii - Grön Neolebias
                Database, Neolebias ansorgii, gratis, aquariumvereniging, foto's, pictures, vissen, fish, photo, aquariumplanten, foto, picture, aquarium, gratis, Vissendatabase, Plantendatabase, vissen, planten, aquariumvereniging, Geldrop, foto's, gratis, fish, pictures, free, images, Aquavisie, aquarium, geen copyrightaquarium, aquariumplanten, aquariumvissen, tropisch aquarium, tropisch zoetwater aquarium, aquarium, Aquarium, bak, Bak, vis, Vis, Vissen, vissen, nba, t N.B.A.T, huiskeuring, Huis, Keuring, huiskamer, dia, DIA, dia, foto, Foto's, Foto, Fish, fish, photo, Photo, dia, discus, Discus, cichlide, cichliden, Cichlide, Cichliden, Planten, Sier, sier, Zoetwateraquarium, zeewater, zoetwater, tropisch, pijlgif, pijlgifkikkers, terrarium, plaatjes, .jpg, .gif, jpeg, GIF, JPG, JPEG aquarium, aquaria, aquariums, vijver, vijvers, zoetwater, zoutwater, zoet, zout, water, tropisch, tropische, rif, koraal, koralen, koraalrif, filter, filters, waterfilter, waterfilters, aquariumfilter, aquariumfilters, biologisch, biologische, osmose, reverse, voedsel, voeding, visvoer, visvoedsel, visvoeding, ziekte, ziekten, medicijn, medicijnen, vis, vissen, waterplant, waterplanten, hobby, hobbyist, professional, professioneel, professionele, aquaristiek, sea, foto, fotografie, dia

                Var det den ni pratade om innan ? Funkar i den storleken av akvarium, finns också som röd variant

                Tyckte det var klurigt med afrikanska stimfiskar till din storlek på akvarium.. men hade du haft plats för ngn mer ciklid så skulle jag glatt pratat om alla härliga små afrikanska munruvare som man ser på tok för lite av.
                Ska bli spännande att se vad du väljer till slut
                hälsn Robban

                Kommentar

                • spazm
                  • August 2006
                  • 315

                  #9
                  Jo, ni har helt rätt att där är ett par mil till närmaste större välstorterade akvarium butik ifrån Ljungbyhed (Till o med till närmaste akvarium butik överhuvud taget). Jag får klura och fundera lite på vad det blir för stimfisk. Har några veckor på mig medan jag limmar o startar upp mitt nya lite större akvarium.

                  A.Thomasi valde jag just som du säger Robban för att den o Pelvicachromis har så olika revir och lek område så de borde funka bra ihopa. Får inreda så att grotter finns på ena sidan av akvariumet och flata bra lekstener till tomaten finns på andra sidan så att det inte blir så nära varandra de leker.

                  Funderade lite på egyptisk munruvare som är lite mindre och kanske hade fungerat, men i mina trakter är den omöjlig att få tag på..
                  Ad nocendum potenses sumus

                  Kommentar

                  • MaxRobban
                    • August 2006
                    • 1048

                    #10
                    Jag har Egyptiska munruvare och en kull yngel som jag tagit hand om i veckan, liten trevlig fisk.. men finns flera andra små munruvare som är snälla och enkla att ha...

                    Philander t.ex... ( finns flera varianter av dem som ser nästan lika ut )


                    Pseudocrenilabrus nicholsi
                    Pseudocrenilabrus nicholsi, african cichlids for sale, cichlids, african cichlids, tropical fish, cichlid, malawi cichlids, tropical fish for sale, fish hatchery, exotic tropical fish, Cichlid Lovers, Cichlid lovers Tropical Fish, cichlildlovers, Lake Tanganyika, Lake Malawi, trophues, mbuna, frontosa, old world exotic fish, Bliven, Cichlid Exchange, Armke, wet spot, south east cichlids, butch livingstone, Laif demason, ad konings


                    Sedan har jag haft en annan Pseudocrenilabrus Khinani som är gul.. den kom till Sverige för drygt 1o år sedan o syntes i butiker en del då o sedan dess har jag inte sett den o har inga kvar.. men finns flera olika.

                    Men den lilla Egyptiska munruvaren borde vara den som är lättast att få tag i och man ser den iallafall i Sthlm i flera affärer så borde gå att få tag på i Skåne eller via annons här t ex

                    Kommentar

                    • Maria - Sjöjungfru

                      • January 2004
                      • 4236

                      #11
                      Åled ligger väl inte alltför långt bort, hör med dom
                      Maria - Sjöjungfru

                      Kommentar

                      • mmm
                        • June 2004
                        • 901

                        #12
                        Neolebias ansorgii ska finnas inne på Åleds enligt deras lagerlista, om den nu är intressant.

                        Annars kanske den här barben kan vara något http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=862 (kan inte se beskrivningen här själv, men här är en annan http://www.akvaforum.no/profile.cfm?id=5974). Verkar också finns inne på Åleds (fast under namnet Barbus bariliodes) .
                        Senast redigerad av mmm; 13 October 2006, 08:33.
                        /Mattias

                        Kommentar

                        Arbetssätt...