Lekande Rosentetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bumpan_2
    • March 2006
    • 49

    Lekande Rosentetror

    Hej !

    Mina Rosentetror leker i akvariet, men det lär inte bli något med den leken.
    De andra fiskarna frossar i de små ägg som ramlar.

    Är det någon som vet vad jag ska göra ?

    Ska jag flytta dem, och hoppas på fortsatt lek?
    Flytta alla 9 eller bara 1-2 par och hoppas på dem....

    Tacksam för svar
  • MaxRobban
    • August 2006
    • 1048

    #2
    Jag har bara odlat Rosentetra med naturmetoden, men det beror ju lite på vad man har för fiskar i akvariet om det ska lyckas och det blir ju aldrig så många yngel som klarar sig som om man ordnar ett speciellet lekakvarium. Men har du en massa snår med javamossa och liknande så kan du ha tur att ngn klarar sig så du kan fånga upp yngel. Men om jag minns rätt så ska du leka av dem i ett lekakvarium så funkar det med ett par.. o då välja ut en romstinn hona och aktiv hanne... i lekakvariet ha ett snår att leka i och har du ett lekraster under så klarar sig än fler ägg undan föräldrarna. De är romspridare och ganska produktiva och inte speciellt svårlekta alls. Med en stor hona kan du få massor med yngel om du har tur. Uppfödningen an ynglen brukar inte heller vara krångligt, de kan äta artemia direkt.

    Kommentar

    • Bumpan_2
      • March 2006
      • 49

      #3
      Vanlig sand?

      Hej !
      Ska man ha vanlig akvariesand, eller små genomskinliga kulor som till vissa andra tetror?

      Kommentar

      • MaxRobban
        • August 2006
        • 1048

        #4
        Har du inte lekraster.. sånt där galler på bottnen så kulor eller grovgrus.. men de flesta äggen brukar fastna inne i javamasson eller vad du använder..

        Kommentar

        • Bumpan_2
          • March 2006
          • 49

          #5
          Tacksam

          Hej tacksam för svar.
          Ska försöka med grovgrus och javamossa, fungerar inte det så, chansar jag med lekraster.
          Är det något speciellt nät?, finns det färdigt att köpa?
          Novis när det gäller odling.
          Rosentetran är så otroligt snabb med att vända och äta upp rommen som faller.
          Det är en hona i mitt kar som ligger på lur under scalarerna och deras larver.

          Blir inga över till mig

          Kommentar

          • MaxRobban
            • August 2006
            • 1048

            #6
            de lekraster jag har är som ett litet extra akvarium som jag stoppar i ett större... så är det en botten gjord av nät i ngt rostfrittmaterial.. nätet ska inte vara så stort så fiskarna kan fastna eller slinka ner där.. så ska man ha ett fritt område under.. så det får man ordna med ngn förhöjning under.¨

            De lekratser jag har är hemmagjorda.. jag har köpt mina på akvarieauktioner där de ibland säljs.. men har du bara ett " galler " så kostar det inte många kronor att be en glasmästare ordna 4 väggar med gallret i bottnen, om du nu inte själv är händig med silikon.. möjligt det finns färdiga att köpa, men minns inte att jag sett det.
            På auktion har mina kostat strax över 100:-

            Kan tänka att man kan annonsera efter lekraster här eller kika på Tradera eller liknande ställen på nätet också.

            Men får du väl en del yngel att kläcka så ska du se att de inte är svåra att föda upp...

            Kommentar

            • Bumpan_2
              • March 2006
              • 49

              #7
              Jag ska se vad jag kan hitta.

              Tacksam för tipset.

              Kommentar

              Arbetssätt...