5 olika stim?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EEE
    • March 2006
    • 94

    5 olika stim?

    Hej hej!

    jag tänkte skaffa lite nya fiskar i mitt akvarium, från början hade jag tänkt ca 50 st glödbandstetror och lite annat smått och gott men nu funderar jag på om man ska ha 5 olika stim med 10 st fiskar i, skulle det bli snyggt tror ni? jafg tycker det blir roligare om man har många olika.
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Det är ju en smaksak. Dom kommer troligtvis inte simma i 5 olika stim, utan troligtvis får du ett eller flera blandstim istället. Jag har nog hellre en sort, men det är ju jag det
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
      Det är ju en smaksak. Dom kommer troligtvis inte simma i 5 olika stim, utan troligtvis får du ett eller flera blandstim istället. Jag har nog hellre en sort, men det är ju jag det
      Jag håller med Maria. Det är ganska mäktigt med ett stort stim av samma fisk.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Jessi77
        • July 2006
        • 157

        #4
        Måste hålla med!! Kan se ganska rörigt ut annars :S

        Kommentar

        • Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

          #5
          Oj då... och jag som har tre olika sorters tetror...
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

          Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

          Kommentar

          • Thomas&Anna
            • January 2006
            • 1030

            #6
            Kör samma fisk så det blir ett stim,all tetror stimmar inte om dom inte blir rädda,jag läste någonstans här på zoopet att rödmunstetra skall vara ok när det gäller stim.Vi har dessa www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=204 dom är vackra och trevliga men och andra sidan har vi 20st och 400l
            Thomas & Anna

            www.annaothomas.com

            Kommentar

            • goldennugget
              • September 2005
              • 138

              #7
              Ursprungligen postat av EEE
              Hej hej!

              jag tänkte skaffa lite nya fiskar i mitt akvarium, från början hade jag tänkt ca 50 st glödbandstetror och lite annat smått och gott men nu funderar jag på om man ska ha 5 olika stim med 10 st fiskar i, skulle det bli snyggt tror ni? jafg tycker det blir roligare om man har många olika.
              Det är som flera sagt tidigare alltid snyggare och trevligare med ett så stort stim som möjligt och så få arter som möjligt, antagligen helst bara en.

              Kanske ska du satsa på två arter som har ganska olika kroppsform och beteende för att få balans???

              Jag har i drygt 500 liter ett stim på ca 50 kardinaltetror och ett stim på ca 20 Hyphessobrychon sp. "White-fin" (liknar rosentetra och närbesläktade arter, typ dolkstygnstetra med högre kroppsform).

              De gör sig väldigt snyggt i karet. Kardinalerna håller sig för sig själv i det lite lugnare, dunklare delarna av karet och "White-fin" där det är mer strömt och "öppet vatten". Kardinalerna typiska lugna "stimmare" medan "White-fin" ofta virvlar runt i en "lekdans" där hanarna turas om att imponera på varandra. Ser trevligt ut hos mig i alla fall.

              Kommentar

              • Bskogis
                • March 2015
                • 2

                #8
                Jag har zebra och black tetra och dom rör sej i två skickt zebra uppe tetra i mitten och pansarmalar i botten har också några Sanjika som är helkorkade rör sej överallt så min tv blir inte tittad på, en fisk som är kul är väderål

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ja arter som går på olika nivåer i akvariet "blandar" sig inte så lätt. Annars är det rätt ovanligt att fiskarna stimmar så mycket i akvariet
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...