birgitta dog... nu kampas det om makten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Deep Blue
    • December 2005
    • 71

    birgitta dog... nu kampas det om makten!

    Jag har/hade 6 st rosentetror i mitt 45liters.
    4 honor och 2 hanar.

    Ända sedan köpet för några månader sedan så har den största honan (birgitta) härskat i gruppen.
    Här om morgonen hittade jag henne flytandes på rygg.. stendöd.

    Till en början verkade de andra ganska glada över att hon var borta.. men nu har en ny hona börjat ta anspråk på makten i gruppen och dom är återigen splittrade.

    Vad jag har förstått så ska rosentetror vara ganska fredliga stimfiskar...
    är det här verkligen riktigt som det ska??
    skulle det löna sig att skaffa fler (trots att det blir ganska trångt)?
    eller bör jag göra mig utav med dom och satsa på någon annan typ?
    Under ytan, är vi alla små...
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Fredlighet är relativt. De flesta tetror (och danios) har uppgörelse & maktkamper i stimmet, men de skadar inte varandra eller andra fiskar.
    Ja, fler fiskar innebär att det blir svårare för en individ att dominera, så det kan minska stridigheterna, och ett par tre till kan du nog ha om du vill.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Deep Blue
      • December 2005
      • 71

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Fredlighet är relativt. De flesta tetror (och danios) har uppgörelse & maktkamper i stimmet, men de skadar inte varandra eller andra fiskar.
      Ja, fler fiskar innebär att det blir svårare för en individ att dominera, så det kan minska stridigheterna, och ett par tre till kan du nog ha om du vill.

      skadar är kanske relativt det oxå... en hane har bland annat en skadad bukfena efter birgittas framfart...

      skulle det underlätta om det fanns en annan tetrasort.. ( även om det blir supertrångt) ?
      har några otts men dom lever sitt eget lilla liv och är inte inblandade i fighten..
      Under ytan, är vi alla små...

      Kommentar

      Arbetssätt...