"Showiga" rosentetror...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    "Showiga" rosentetror...

    Jag har förstått att hanarna "showar" för honorna. Alltså utmanar varandra som i en dans för att impa på honorna.. Men är det bara hanarna som simmar i cirklar och lägger sig nästan på sidan och spänner upp fenorna, kan honorna vara med i leken så att säga?
    Annars så har jag nog råkat få bara hanar.. Även dom som ser ut som honor "showar" nämligen..
    Sen undrar jag om han-rosentetror med vittippade ryggfenor har kortare ryggfena än dom vanliga? Mer rundad fena..

    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    #2
    Är det ingen som har erfarenhet av dessa tetrorna?

    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • Deep Blue
      • December 2005
      • 71

      #3
      Ursprungligen postat av miiaoo
      Jag har förstått att hanarna "showar" för honorna. Alltså utmanar varandra som i en dans för att impa på honorna.. Men är det bara hanarna som simmar i cirklar och lägger sig nästan på sidan och spänner upp fenorna, kan honorna vara med i leken så att säga?
      Annars så har jag nog råkat få bara hanar.. Även dom som ser ut som honor "showar" nämligen..
      Sen undrar jag om han-rosentetror med vittippade ryggfenor har kortare ryggfena än dom vanliga? Mer rundad fena..

      hm... dom med vittippade fenor har inte speciellt kortare fenor än de vanliga...
      här är en bra sida om vit-tippade http://www.aquahobby.com/gallery/e_H...on_bentosi.php
      Under ytan, är vi alla små...

      Kommentar

      • miiaoo
        • January 2006
        • 2815

        #4
        Ursprungligen postat av Deep Blue
        hm... dom med vittippade fenor har inte speciellt kortare fenor än de vanliga...
        här är en bra sida om vit-tippade http://www.aquahobby.com/gallery/e_H...on_bentosi.php
        Tack, jag har läst den. Men den enda vittippade rosentetran jag har ser inte alls ut så. Den har svart ryggfena med en vit fläck längst ut.. Den är dessutom ganska kort och rundad, fenan alltså..
        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

        Kika gärna in i min dagbok!

        Kommentar

        • mckvinnan
          • December 2004
          • 760

          #5
          Hm.. som jag har förstått det på vanliga rosentetror (alltså inte de vitfenade rosentetrorna som ju också finns) så är de som har svart ryggfena med en vit fläck på ytterst som är honor. Det kom vi fram till i butiken ihop med uppslagsverk och efter att ha studerat dem ett tag. Ser hemma också att de med vita tippar ovanför det svarta är de som är utanför dessa kraftmätningar och danser. I början hade jag bara en hona vilket resulterade i att hanarna slogs alldeles för mycket. Sen jag skaffade fler med vit tipp så är det mycket mer lugnt och harmoniskt och jag har inte behövt avliva några hanar på grund av stress eller infekterade slagsmålssår. Det är min teori iaf.

          Vilket ypperligt val av tetra förresten om jag får säga det själv. Har själv 9 stycken varav ledarhanen är större och har myyycket längre fenor än de övriga och helt svarta och är enormt stöddig. Deras dans är väldigt vacker och det händer alltid saker runt dessa firrar. Dessutom är de tåliga och går inte av för hackor då de är i samma kar som mitt blåciklidpar vilket funkar hur bra som helst.
          Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

          Kommentar

          • Deep Blue
            • December 2005
            • 71

            #6
            precis..... om man har rosentetror med rundad överfena med vit och ibland lite organge topp så är den en vanlig rosentetra hona..
            hanarna av den sorten har lång spetsig fena utan vitt eller orange.

            Jag har 6 st... eh förlåt 5 stycken rosentetror (en dog nyligen) 2 hanar och 3 honor och min erfarenhet är att det är honorna som showar runt och gärna slåss om vem som är vackrast (eller har mest pengar eller diamanter.. eller nåt ).
            Under ytan, är vi alla små...

            Kommentar

            Arbetssätt...