Hur få är för få?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Hur få är för få?

    Man vet ju att stimfiskar trivs i stim och att i naturen kan stimmen vara på flera hundratals (tusentals?) individer. Men att det även går bra med betydligt mindre stim.

    Akvariebutiker brukar ofta ha packetpris för 10 stycken av stimarter och kanske därför känns 10 som ett bra antal. Men hur få är egentligen för få för att fiskarna ska trivas? Hur vet man det?

    Jag är sugen på att skaffa ett litet gäng rödmunstetror, men det finns inte plats för så många i mitt akvarium (jag vill inte överbefolka). Så hur få kan jag köpa med gott samvete? 8? 6?

    Någon som har läst studier om detta?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    i trollhättan finns de en akvariebutik , där hade han ett 720l kar med BTN amazonas med över 1000st kardinaltetror.

    de va de häftigaste ja har sett när de gäller akvarium i alla fall.

    inte mycke svar på bin fråga men ja ville bara berätta de
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      Har haft sorgmanteltetror men pga platsbrist va dom bara 5 och det funkade bra i början men slutade med att 1 av dom bråka med dom andra 4 så 2st gömde sej hela tiden och 1 halvgömde sej och 1 bråka tillbaka.
      numera bor dom i ett 540liters med kopparbarber 3 malar och en hel drös med andra fiskar 25-30st totalt och där stortrivs dom och stimmar ihop med en del av dom andra tetrorna.

      har nu 5st kardinaltetror som har funkat väldigt bra ihop med räker men lite mindre bra med 1 platy.
      platyn jagar kardinalerna ibland men då platyn inte jagar en individ utan alla 5 av å till så har det i stort sett funkat bra.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Det är meningen att rödmunstetrorna ska simma ihop med mina 20 kardinaltetror. I naturen brukar dessa 2 arter dela livsmiljö, men frågan är om de stimmar ihop.

        andreassofus: det akvariet har jag hört talas om.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          #5
          Nu har ju jag bara 2 rödmunnar och 5 kardinaler, men dom stimmar inte ihop. Men dom trivs i varandras sällskap och härmar varandras matvanor. Tex så har rödmunnarna lärt sig att ta mat från botten, det gjorde dom inte innan, inte heller från ytan men det började dom med när kardinalerna flyttade in.
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Ursprungligen postat av batski
            Det är meningen att rödmunstetrorna ska simma ihop med mina 20 kardinaltetror. I naturen brukar dessa 2 arter dela livsmiljö, men frågan är om de stimmar ihop.
            Jag har försökt hitta något stöd för att kardinaltetran skulle leva tillsammans med någon av rödmunstetrorna men har inte lyckats. Vet du att det är så, eller är det bara en myt som snurrar runt? Även om kardinaltetran förekommer i Rio Negro och Río Orinoco behöver inte det betyda att de två eller tre rödmunstetraarter som lever i samma flodsystem kommer från samma plats (sympatriska) - än mindre att de verkligen lever tillsammans (syntopiska).

            (Letar man på "Förekomst" (Occurence) i Fishbase så verkar dessutom en del rödmunstetror vara felbestämda, så det är svårt att hitta pålitliga källor.)

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
              Jag har försökt hitta något stöd för att kardinaltetran skulle leva tillsammans med någon av rödmunstetrorna men har inte lyckats. Vet du att det är så, eller är det bara en myt som snurrar runt? Även om kardinaltetran förekommer i Rio Negro och Río Orinoco behöver inte det betyda att de två eller tre rödmunstetraarter som lever i samma flodsystem kommer från samma plats (sympatriska) - än mindre att de verkligen lever tillsammans (syntopiska).

              (Letar man på "Förekomst" (Occurence) i Fishbase så verkar dessutom en del rödmunstetror vara felbestämda, så det är svårt att hitta pålitliga källor.)
              Jag har läst det i en artikel om biotopsakvarier för neon-eller kardinaltetra (Nutrafin's Aquatic News #1 2002). Artikeln utgår från Heiko Blehers Rio Negro (kardinaltetra) biotopakvarium på Aqua-Xpo utsällningen i Belgien 2001.

              Det står visserligen inte i artikeln att de skulle leva syntopiskt, men på akvariebilden ser det faktiskt ut som om det stimmar ihop.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                Jag har läst det i en artikel om biotopsakvarier för neon-eller kardinaltetra (Nutrafin's Aquatic News #1 2002). Artikeln utgår från Heiko Blehers Rio Negro (kardinaltetra) biotopakvarium på Aqua-Xpo utsällningen i Belgien 2001.

                Det står visserligen inte i artikeln att de skulle leva syntopiskt, men på akvariebilden ser det faktiskt ut som om det stimmar ihop.
                Gott! Nu har jag läst artikeln. Jag förmodar att det är Heiko själv som har skrivit texten även om det inte framgår. Jag vet att han har rest mycket i området och troligen besökt platser där det ser ut ungefär så där. Ett "äkta" biotop- (eller ska det heta habitat-) akvarium går troligen inte att skapa. De flesta fiskar som lever på en och samma plats gör det därför att de äter varandra. Fisksammansättningen i bildtexten ("250 cardinals, 100 brilliant rummy-nose tetras, 25 mailed catfishes, 40 dwarf suckermouth catfishes and 30 dwarf pencilfishes") verkar vara ett utmärkt förslag på arter man kan ha tillsammans. Det blir jättesnyggt. Spännande att följa under en längre tid. Men man kanske inte ska tro att det är en exakt avbild av naturen även om dom troligen verkligen lever tillsammans (syntopiskt). Alla silverblanka fiskar och alla (mer eller mindre) rovfiskar saknas.
                Själv har jag bara erfarenhet från Río Paraguay. En typisk sammansättning av ett "tetrastim" skulle kunna vara 1000 silverblanka småtetror med svart fläck på stjärten av ca 3-5 olika arter, 10 rödfenor, 5 serpatetror, 1 sorgmanteltetra, 5 Pyrrhulina (släkting till pennfisk, ej stimbildande! men förekommer tillsammans med andra fiskar), 1 Acestrorhynchus (fiskätande tetra) samt lite cichlider och malar. Jag har skrivit en text om ett liknande "stim" på Bollmoras hemsida:


                Jag försökte flera gånger återskapa biotoper jag besökt, hemma i akvariet, men det gick inget vidare. Eftersom de flesta arterna är svåra romrövare, gick det inget vidare att få dem självreproducerande. Jag försökte med några Serrapinnus (silverblanka tetror) i ett akvarium med bottenytan 70 x 120 men efter ca 4 månader hade jag inte sett ett enda yngel. Ett litet akvarium med en enda art och autentisk inredning blev ju närmare originalet, men fult och tråkigt. Numera tycker jag det är roligare att skapa egna fungerande sammansättningar utan att snegla på varifrån fiskarna kommer. Oftast slutar det ändå med ett artakvarium...

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Hej Erik!

                  Tack så mycket för ditt svar och för länken! Mycket intressant!

                  Jo jag är medveten om att det inte riktigt går att skapa ett äkta biotopakvarium, men jag gillar tanken ändå även fast jag fuskar en del.

                  Jag har t ex svart fantomtetra istället för scalarer eftersom dessa skulle bli för stora för mitt akvarium och skulle kanske även börja mumsa på de små tetrorna. Jag har pansarmalar men inte de arterna som lever på samma plats som kardinalerna. Jag har bara växter som växer i Sydamerika men alla kommer säkert inte från samma område.

                  Jag tycker ändå att det hade varit trevligt med några rödmunnar och kanske även några pennfiskar. Men jag vill som sagt inte överbefolka. Vad gäller rödmunnarna vet jag att de stimmar ganska bra även i ett tryggt akvarium och har lite förhoppningar om att deras stimbeteende ska påverka kardinalerna lite. Nu är de mest överallt

                  Vad tror du förresten om följande sammansättning i ett 250 liters?

                  - 20 kardinaltetra
                  - 6-8 rödmunstetra
                  - 4-6 svart fantomtetra (har bara två par i dag)
                  - 4 pennfiskar (har inga i dag)
                  - två par fjärilsciklider (bara ett par i dag)
                  - 6 corydoras adolfoi
                  - 5 corydoras trilineatus
                  - 5 paraotocinclus jumbo (plus en till oidentifierad paraoto)
                  - 1 ancistrus (L183)
                  - 3 st L134 (har inga i dag)

                  För många va? Vilka skulle du ta bort/lägga till?
                  Senast redigerad av batski; 28 February 2006, 13:58.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski
                    - 20 kardinaltetra
                    - 6-8 rödmunstetra
                    - 4-6 svart fantomtetra (har bara två par i dag)
                    - 4 pennfiskar (har inga i dag)
                    - två par fjärilsciklider (bara ett par i dag)
                    - 6 corydoras adolfoi
                    - 5 corydoras trilineatus
                    - 5 paraotocinclus jumbo (plus en till oidentifierad paraoto)
                    - 1 ancistrus (L183)
                    - 3 st L134 (har inga i dag)

                    För många va? Vilka skulle du ta bort/lägga till?
                    Det ser väl bra ut. Jag skulle nog nöjt mig med ett par fjärilar, men det är nog för att jag råkar ha dåliga erfarenheter. L134 kommer om jag förstår rätt från Tapajóz och är väl troligen en klarvattenart. Detsamma gäller väl fjärilarna - alltså klarvatten. Resten kommer - tror jag - från svartvatten. Så lite beror det väl på ur mycket torv, eklöv, boklöv och alkottar du tänker vräka i. Hur mycket som är för mycket har jag svårt att bedöma utifrån en lista. Ju mer fisk desto mer pyssel med kontroll och vattenbyten. Ju färre fiskar desto större chans att någon art reproducerar sig. Med mycket växter, rötter och löv kan man överbefolka något mer utan att vattenkemin kantrar.

                    Jag skulle lägga till lite i taget - det är dessutom lite roligare varje gång man lagt till en art. Plocka bort fisk är dessutom besvärligare än att släppa i dem

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Tack så mycket för ditt svar! Ja jag ska definitivt introducera nya fiskar successivt. Då får jag även bättre koll på läget. Ja du, jag har fått omplacera fiskar vid ett par tillfällen, så jag vet att det är lite besvärligare

                      Hmm, då kanske jag ska låta bli L134 (men de är sååå snygga ) Ja de kommer från Tapajóz. Men på Planet Catfish står det att de trivs i pH 6 - 7.4 och jag har pH 6.5. Tror du inte de skulle trivas i mitt akvarium? Jag kör inte med torvfiltrering. Det blir Amtra Trop istället. Och så har jag en del rötter (inga stenar) och relativt mycket växter.

                      Fjärilarna verkar trivas iaf. Mina fjärilar är fö mina favoritfiskar. De är riktiga personligheter Vad har du för dåliga erfarenheter med fjärilar? Efter det här paret hade jag tänkt testa bolivianer. Har hört så mycket gott om dem. Skulle det funka tror du?

                      Som du ser fuskar jag en del vad gäller biotoper
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        #12
                        Ursprungligen postat av batski
                        Vad har du för dåliga erfarenheter med fjärilar? Efter det här paret hade jag tänkt testa bolivianer. Har hört så mycket gott om dem. Skulle det funka tror du?
                        Som du ser fuskar jag en del vad gäller biotoper
                        Fjärilar brukar dö för mig - men det är ju för all del en kortlivad fisk även naturligt.

                        Bolivianer har jag inte haft - tror jag. Men det skall väl inte vara en problemfisk på samma sätt.

                        I ett av mina biotopakvarier har jag Hoplarchus psittacus (20 cm), Nannostomus marilynae och Tanichthys micagemmae. Inte en siffra rätt!

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                          Fjärilar brukar dö för mig - men det är ju för all del en kortlivad fisk även naturligt.
                          Ja det är de tyvärr. De brukar inte bli äldre än ett par år. Även om jag har läst att de kan bli 3 år.

                          Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                          Bolivianer har jag inte haft - tror jag. Men det skall väl inte vara en problemfisk på samma sätt.
                          Nej de ska vara tåligare än ramirezi. Bara de trivs i mitt vatten så.

                          Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                          I ett av mina biotopakvarier har jag Hoplarchus psittacus (20 cm), Nannostomus marilynae och Tanichthys micagemmae. Inte en siffra rätt!
                          Haha, nej, Sydamerika och Asien är inte riktigt samma område
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Hugin
                            • December 2005
                            • 499

                            #14
                            Mina fjärilsciklider dödade varandra. Dom jagade och trakaserade varandra hela tiden. Varför? Dom ska ju vara fredliga det fanns ingen nitrit eller nått sånt och heller ingen sorgmanteltetra. Den tog jag bort och la i diskus karet med 10 st andra sorgmanteltetror. Den muckar alltid gräl med diskusarna, den vinner ibland.
                            "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                            Winston Churchill

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av Hugin
                              Mina fjärilsciklider dödade varandra. Dom jagade och trakaserade varandra hela tiden. Varför? Dom ska ju vara fredliga det fanns ingen nitrit eller nått sånt och heller ingen sorgmanteltetra. Den tog jag bort och la i diskus karet med 10 st andra sorgmanteltetror. Den muckar alltid gräl med diskusarna, den vinner ibland.
                              Kan det ha varit 2 av samma kön? Hur stort är akvariet? De är ju revirhävdande och bor de för trångt så kan det bli strider.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...