Hjälp- Sorgmanteltetrorna leker!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CalleAkvarist
    • November 2005
    • 1059

    Hjälp- Sorgmanteltetrorna leker!

    Hej! Nu leker mina sorgmanteltetror! Hur tar man hand om ynglen? Vad gör dom med äggen och hur lång tid tar det för dom att kläckas? Ganska brådskande, dom leker nu! Måste man göra något med rommen eller ska man låta den vara? Kan man mata med flingfoder eller vill dom ha specialmat? Är ju helt nybörjare då inga av mina fiskar lekt tidigare!
  • CalleAkvarist
    • November 2005
    • 1059

    #2
    Undrar också.. kan fläckiga pansarmalar äta upp rommen??

    Kommentar

    • pauldahlqvist
      • February 2006
      • 18

      #3
      Läste en tråd om detta och honan eller hanen kommer att äta upp äggen.
      Om man ska fixa yngel från sorgmanteltetror så ska dom leka i ett eget akvarium och när äggen är lagda så tar man tillbaka dom i det vanliga akvariet annars kommer äggen eller säger man romen försvinna.
      100 liter
      65 liter
      2 Fjärilsciklider
      5 Black molly
      5 Svärdbärare
      5 Sorgmanteltetra
      1 anicistrus
      Hemsida kommer snart med bilder och mer info.

      Kommentar

      • alcar
        • April 2005
        • 1398

        #4
        Ursprungligen postat av calle95
        Hej! Nu leker mina sorgmanteltetror! Hur tar man hand om ynglen? Vad gör dom med äggen och hur lång tid tar det för dom att kläckas? Ganska brådskande, dom leker nu! Måste man göra något med rommen eller ska man låta den vara? Kan man mata med flingfoder eller vill dom ha specialmat? Är ju helt nybörjare då inga av mina fiskar lekt tidigare!
        du måste ha ett eget lekakvarie åt sorgmantlana
        mvh alexander
        min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

        Kommentar

        • CalleAkvarist
          • November 2005
          • 1059

          #5
          Dom är nästan ensamma nu så när som på två skygga pansarmalar. Sorgmantlarnas kompisar har flyttat och när jag köpte dessa två visste jag naturligtvis ingenting utan litade på affären och köpte två stycken. Hade tänkt köpa fler snart. Min pappa sköter om dom nu och han skulle flytta på äggen om det blir nåt. Han sa att dom verkade leka igår. Väntar med spänning!

          Kommentar

          • CalleAkvarist
            • November 2005
            • 1059

            #6
            Förresten, hur flyttar man på rom från ett kar till ett annat? Alltså 2 tetror och två malar i det stora har ett litet typ 5 liter där dom kan kläckas. Jag hade inte räknat med att få lek så jag köpte inget lekakvarium. I 17 liter kan dom inte vara, där finns ju Amano som gärna käkar upp dom. Bara en nödlösning detta, ska vara mer förberedd nästa gång!

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              #7
              Ursprungligen postat av calle95
              Min pappa sköter om dom nu och han skulle flytta på äggen om det blir nåt. Han sa att dom verkade leka igår. Väntar med spänning!
              Men äggen får absolut inte komma i kontakt med luften så han får flytta dom i en burk eller nåt som han håller under vattenytan hela tiden...

              Lycka till

              Annars så leker dom säkert igen och då kanske du är bättre förberedd..
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • CalleAkvarist
                • November 2005
                • 1059

                #8
                Tack för svaret! Då ringer jag honom om en stund!

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av calle95
                  Hej! Nu leker mina sorgmanteltetror! Hur tar man hand om ynglen? Vad gör dom med äggen och hur lång tid tar det för dom att kläckas? Ganska brådskande, dom leker nu! Måste man göra något med rommen eller ska man låta den vara? Kan man mata med flingfoder eller vill dom ha specialmat? Är ju helt nybörjare då inga av mina fiskar lekt tidigare!
                  Hej calle95! Jag håller med miiaoo. De kommer nog att leka igen och under tiden får du se till att skaffa ett lek-och yngelakvarium. Det kommer nog att vara väldigt svårt att hålla ynglen vid liv i ett 5 liters akvarium. Man måste kunna ha filtrering och hålla bra vattenkvalité och rätt vattentemperatur i ett yngelakvarium. Och eftersom ynglen måste äta väldigt ofta blir vattnet dåligt rätt fort utan filtrering.

                  Yngle är för små för att äta vanligt flingfoder, utan man måste ge dem nykläckt artemia som man kläcker själv hemma. Det finns även yngelmat som man kan ge dem, men jag tror att den är till lite större yngel.

                  Annars tycker jag att du borde skaffa dig både fler sogmantlar och fler pansarmalar. Båda arter är ju stimfiskar och behöver ett stim för att känna sig trygga. Minst 6 individer av varje borde du ha.

                  Lycka till!
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • alcar
                    • April 2005
                    • 1398

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski

                    Yngle är för små för att äta vanligt flingfoder, utan man måste ge dem nykläckt artemia som man kläcker själv hemma. Det finns även yngelmat som man kan ge dem, men jag tror att den är till lite större yngel.

                    jag har fött upp sorgmantlar med flingfoder som jag smulade sönder till pyttesmå bitar
                    mvh alexander
                    min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av alcar
                      jag har fött upp sorgmantlar med flingfoder som jag smulade sönder till pyttesmå bitar
                      Oj, där ser man. Hur små var de?
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • alcar
                        • April 2005
                        • 1398

                        #12
                        Ursprungligen postat av batski
                        Oj, där ser man. Hur små var de?
                        jag mata de med flingfoder sen dom kläcktes dom var pyttesmå så man nästan inte såg dom
                        mvh alexander
                        min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                        Kommentar

                        Arbetssätt...