Röd fantomtetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Röd fantomtetra

    Man ser sällan diskussioner om röd fantomtetra här på forumet. Har sökt trådar men inte hittat något. Kan det bero på att de enligt beskrivningen vill ha väldigt låga temperaturer för att trivas? Jag tycker att det är en mycket vacker tetra, och jag har noterat att det i vissa butiker anges att de trivs upp till ca 26 grader. I den butik jag oftast besöker menar de att dessa låga temperaturer gäller mest för viltfångat, medan odlingsvarianten klarar högre temperaturer. De har normal temperatur i det akvarium som hyser röda fantomtetror. Vet någon något om hur det egentligen förhåller sig? Går det att ha röd fantomtetra i 26 grader och få den att trivas? Någon som har erfarenhet av denna art?

    / Maria
  • Krasch
    • December 2005
    • 100

    #2
    Ursprungligen postat av Björken
    Man ser sällan diskussioner om röd fantomtetra här på forumet. Har sökt trådar men inte hittat något. Kan det bero på att de enligt beskrivningen vill ha väldigt låga temperaturer för att trivas? Jag tycker att det är en mycket vacker tetra, och jag har noterat att det i vissa butiker anges att de trivs upp till ca 26 grader. I den butik jag oftast besöker menar de att dessa låga temperaturer gäller mest för viltfångat, medan odlingsvarianten klarar högre temperaturer. De har normal temperatur i det akvarium som hyser röda fantomtetror. Vet någon något om hur det egentligen förhåller sig? Går det att ha röd fantomtetra i 26 grader och få den att trivas? Någon som har erfarenhet av denna art?

    / Maria
    Jag vet att skolan har röda fantomtetror i akvarium med varierande grader. Men jag skulle tippa på att de ligger runt 23 grader. Tetrorna är enormt färgglada i dessa vatten så jag gissar att de trivs.
    Jag har också letat trådar om just röd fantomtetra, men inte funnit något intressant.

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #3
      Vilken skola då? ( Nyfiken...). Nej, det måste ju finnas någon anledning till att ingen verkar ha dem, de är ju enormt vackra.

      Kommentar

      • Krasch
        • December 2005
        • 100

        #4
        Ursprungligen postat av Björken
        Vilken skola då? ( Nyfiken...). Nej, det måste ju finnas någon anledning till att ingen verkar ha dem, de är ju enormt vackra.
        Grans Naturbruksskola.
        Ska troligtvis köpa ett gäng imorgon. Tycker att de är så jädra snygga

        Kommentar

        • Björken
          • November 2005
          • 1174

          #5
          Ursprungligen postat av Krasch
          Grans Naturbruksskola.
          Ska troligtvis köpa ett gäng imorgon. Tycker att de är så jädra snygga
          Ja, visst är de!! . Vad ska du ha dem med för andra fiskar och vilken temperatur tänker du hålla?

          Kommentar

          • Krasch
            • December 2005
            • 100

            #6
            Ursprungligen postat av Björken
            Ja, visst är de!! . Vad ska du ha dem med för andra fiskar och vilken temperatur tänker du hålla?
            Just nu har jag bara fyra platys så jag hoppas att det kommer gå bra. För tillfället ligger akvariet på rumstemperatur då jag inte fått tag i nån doppvärmare ännu. Men så småningom så blir det nog en temp på 23-24 grader.
            I skolan är de i en otrolig fisksoppa (guppys, zebrafiskar, guldbarber, neontetror och ännu fler arter) och har befunnit sig i ett akvarium med pansarmalar, slöjstjärtar, praktbotior, div. guramis, olika tetror m.m. Och det utan några problem, så jag hoppas att det kommer gå bra.

            Kommentar

            • Björken
              • November 2005
              • 1174

              #7
              Har de så låg temperatur till de andra fiskarna på skolan.....? Önskar dig lycka till då, och om du har lust så återuppta gärna tråden när du skaffat dem och berätta om dina erfarenheter. Det vore spännande tycker jag .

              Kommentar

              • Krasch
                • December 2005
                • 100

                #8
                Ursprungligen postat av Björken
                Har de så låg temperatur till de andra fiskarna på skolan.....? Önskar dig lycka till då, och om du har lust så återuppta gärna tråden när du skaffat dem och berätta om dina erfarenheter. Det vore spännande tycker jag .
                Det är lite olika temperaturer i karen. Har inte alla siffror i huvudet Men jag tror inte att det skiljer sig så stort mellan de små karen (tror inte det är doppvärmare i fantomernas kar) och i vårt så är det 23 grader.

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Björken
                  Går det att ha röd fantomtetra i 26 grader och få den att trivas?
                  Ingen aning. Jag tittade på just röd fantom när jag ville ha en tetraart med en annan kropsform än kardinalterorna, men valde sen till slut svart fantom just pga av temperaturgrejen.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Björken
                    • November 2005
                    • 1174

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski
                    Ingen aning. Jag tittade på just röd fantom när jag ville ha en tetraart med en annan kropsform än kardinalterorna, men valde sen till slut svart fantom just pga av temperaturgrejen.
                    Eftersom de inte är särskilt ovanliga i zoobutikerna måste det ju innebära att de säljs en del, och antagligen har inte alla som köper dem låg temperatur i sina akvarier (eftersom de andra fiskarna skulle må dåligt då). Undrar hur det funkar egentligen...... Det är ju synd om folk går runt och tror att man inte kan köpa denna vackra fisk om det är så att man egentligen kan ha dem lite varmare......

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Björken
                      Eftersom de inte är särskilt ovanliga i zoobutikerna måste det ju innebära att de säljs en del, och antagligen har inte alla som köper dem låg temperatur i sina akvarier (eftersom de andra fiskarna skulle må dåligt då). Undrar hur det funkar egentligen...... Det är ju synd om folk går runt och tror att man inte kan köpa denna vackra fisk om det är så att man egentligen kan ha dem lite varmare......
                      Det kan hända att det är så som du säger. Men tänkt om det istället är med dem som med guldfiskarna. De är väldigt vanliga och det är många som köper dem men har dem på fel sätt, så de vantrivs och nästan inga blir långlivade. Jag vet inte, men ville inte riskera.

                      Det hade varit bra om någon med mycket erfarenhet av dessa fiskar kunde svara...
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Björken
                        • November 2005
                        • 1174

                        #12
                        Nej det är just för att jag inte vet och är angelägen om att fiskarna ska trivas som jag startade den här tråden . Låter hellre bli att köpa dem än att ha fisk som inte trivs.....

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Björken
                          Nej det är just för att jag inte vet och är angelägen om att fiskarna ska trivas som jag startade den här tråden . Låter hellre bli att köpa dem än att ha fisk som inte trivs.....
                          Ja jag har förstått det
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Jacob
                            • August 2005
                            • 78

                            #14
                            Min erfarenhet är kanske inte så stor efter att bara haft dem i tre veckor, men alla lever dock fortfarande. Har dom i ca25 gradigt vatten och ett pH på drygt 7. Är lite inne på att det kan behövas andra förhållanden eftersom de flesta av dem inte färgat ut speciellt bra. Ett par av de lite större har dock bra färg så jag vet inte riktigt vad man skall tro. Är en ganska lugn fisk (i vart fall om jag jämför med koppartetrorna i samma kar) som håller sig rätt när botten.

                            Kommentar

                            • Björken
                              • November 2005
                              • 1174

                              #15
                              Tack för informationen! Det var roligt att höra om dina erfarenheter av röd fantomtetra. Lycka till med dem!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...