Neontetrorna försvinner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ullis
    • September 2002
    • 220

    Neontetrorna försvinner

    Jag vet in te vad jag gör för fel!!

    I december köpte jag ett stim på 10 neontetror. Hade 1 innan, alltså hade jag 11 st.

    Efter ett tag (med bristande uppmärksamhet, skötsel...) märkte jag att jag bara hade 4 kvar... Jag har inte ens sett några döda eller döende.... och sen bara 2.

    Igår märkte jag att jag bara har 1 kvar....

    Jag blir tokig snart... Har lagt ner en massa pengar på flera stim, som alltid dör ut...

    Jag fattar inte vad jag gör för fel....

    Lite info:
    *Startade upp karet i september förra året.
    *I oktober köpte jag en syrepump.
    * I november köpte jag ett nytt filter med inbyggd syrepump (UNI 1000).

    *Igår (torsdag) tog jag, efter råd ifrån detta forum, ur den separata luftpumpen...

    Jag vet inte om jag vågar köpa fler neontetror, men jag tycker så oerhört synd om den lilla tetran som e kvar...

    Vad ska jag ta mig till???

    HJÄLP!!!
    Ullis

    med 100 liters akvarium: 1 neontetror, 2 kopparbarber (ska köpa fler), 5 guppys och 1 ansictrusmalar.


    Zoonen: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=35392
  • Minna81
    • January 2006
    • 38

    #2
    Hmm... barber är ju oxå stimfiskar och om man har endast två kan de bli aggressiva,så de kan vara en orsak till att dina neontetror har försvunnit..

    Mvh Minna

    Kommentar

    • Ullis
      • September 2002
      • 220

      #3
      Kan det vara så "lätt"? ska kolla ekonomin o se om jag kan köpa några fler barber då.... TACK!
      Ullis

      med 100 liters akvarium: 1 neontetror, 2 kopparbarber (ska köpa fler), 5 guppys och 1 ansictrusmalar.


      Zoonen: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=35392

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Hej Ullis!

        Neontetror kan vara väldigt känsliga i början. Använder du vattenberedningsmedel vid vattenbyten? Och är du säker på att du inte har nitrit?

        Hur gör du när du koppar in fiskarna?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          hur ofta byter du vatten?
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • Ullis
            • September 2002
            • 220

            #6
            Gjorde ett test i måndags...
            ph: ca 7,2
            dkh: 15
            dgh: >14
            nitrit: ok
            nitrat: 10

            Jag använder beredningsmedel, men har kanke i för lite... Har inte så mkt kvar i burken...

            När jag koppar in fiskarna så lägger jag i påsen först i vattnet, så att det ska bli samma temp. Efter ett tag öppnar jag påsen å häller i lite vatten, gör detta några gånger å sen får de simma ut... Jag gör som det står på påsen...
            Gör jag fel??
            Ullis

            med 100 liters akvarium: 1 neontetror, 2 kopparbarber (ska köpa fler), 5 guppys och 1 ansictrusmalar.


            Zoonen: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=35392

            Kommentar

            • Ullis
              • September 2002
              • 220

              #7
              Har varit lite dålig på det, men jag gjorde det senast förra fredagen. Hur ofta är det man ska göra det? Varje vecka, eller varannan?
              Ullis

              med 100 liters akvarium: 1 neontetror, 2 kopparbarber (ska köpa fler), 5 guppys och 1 ansictrusmalar.


              Zoonen: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=35392

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Ullis
                Gjorde ett test i måndags...
                ph: ca 7,2
                dkh: 15
                dgh: >14
                nitrit: ok
                nitrat: 10

                Jag använder beredningsmedel, men har kanke i för lite... Har inte så mkt kvar i burken...

                När jag koppar in fiskarna så lägger jag i påsen först i vattnet, så att det ska bli samma temp. Efter ett tag öppnar jag påsen å häller i lite vatten, gör detta några gånger å sen får de simma ut... Jag gör som det står på påsen...
                Gör jag fel??
                Ditt vatten är ganska hårt och lite basiskt och neoener trivs bäst i mjukt och lite surt vatten. Men å andra sidan så kommer de från en akvariebutik i samma stad så de borde vara vana vid de vattenparametrarna.

                Vattenberedningsmedlet bör man dosera enligt anvisningarna. Vet du om ditt kranvatten innehåller kloramin? Man kan få reda på det om man ringer till det lokala VA-verket och frågar. I fall det är kloramin måste du vara noga med vattenberedningsmedlet.

                När man koppar in känsliga fiskar bör man göra det i en timme. Först låter man påsen flyta i vattnet i 20 minuter, sen kan man börja tillsätta akvarievatten ungefär var tionde minut. Sen tömmer man försiktigt påsen i en håv över en hink så man får bort allt vatten som kommer från butiken och så in med fiskarna i akvariet.

                Hur ofta man behöver byta vatten beror på hur stort akvariet är, vilket filter man har, hur många fiskar som bor i akvariet, hur mycket man matar osv. Men det är alltid bäst att göra det någorlunda regelbundet. Du kanske behöver byta runt 25-30% varje eller varannan vecka, men det är som sagt svårt att säga exakt.

                Själv byter jag 10% per vecka i mitt 250 liters akvarium och jag tycker det funkar bra.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Ullis
                  • September 2002
                  • 220

                  #9
                  Okej!!

                  Jag har ett kar på 100 l. Där bor det alltså 8 fiskar (en av ancistrus e död å)
                  Ullis

                  med 100 liters akvarium: 1 neontetror, 2 kopparbarber (ska köpa fler), 5 guppys och 1 ansictrusmalar.


                  Zoonen: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=35392

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ullis
                    Okej!!

                    Jag har ett kar på 100 l. Där bor det alltså 8 fiskar (en av ancistrus e död å)
                    Då behöver du nog inte byta vatten varje vecka. 25% varannan vecka kanske. Har du många växter? Om man har få eller inga växter får man byta oftare.

                    Kopparbarber är förresten inte utpräglade stimfiskar som andra barber. Hanar kan tom slåss sinsemellan, så det gör inget om du inte har så många och du bör nog även ha fler honor än hanar tror jag.

                    Om jag vore du skulle jag vänta ett tag med att köpa nya fiskar. Köp vattenberedningsmedel först. Sen när det är dags att köpa fler neoner tänk på att ju mindre de är desto känsligare de är för flytt och kemikalier i kranvattnet.

                    Vad har du för inredning i akvariet? Något som skulle kunna vara giftigt? Vissa växter säljs med en blyring som håller ihop dem. Dessa blyringar måste alltid tas bort eftersom bly är giftigt.

                    Lycka till!
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • moj
                      • January 2006
                      • 501

                      #11
                      Hej!

                      Vad är det för andra fiskar du har?
                      Hur kan man göra något annat än älska fiskar?

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av moj
                        Hej!

                        Vad är det för andra fiskar du har?
                        Det står i hennes signatur
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • moj
                          • January 2006
                          • 501

                          #13
                          Ursprungligen postat av batski
                          Det står i hennes signatur
                          hehe... missa det.
                          Hur kan man göra något annat än älska fiskar?

                          Kommentar

                          • CalleAkvarist
                            • November 2005
                            • 1059

                            #14
                            Har du många gömställen? Mina gömmer sig gärna inne i buskiga växter eller i en grotta. Har ju Kardinaltetra men det är väl ungefär samma sak. Hoppas du hittar dom!

                            Kommentar

                            • MiaH
                              • December 2005
                              • 47

                              #15
                              Vattenbyte...!!!

                              Jag brukar göra ett vanligt vattenbyte innan jag köper fisk...för vattnet på affärerna byts ju regelbundet och är ju väldigt rent...!!!

                              Genom att jag gör ett vattenbyte så blir skillnaden mellan affärens vatten och mitt vatten inte så stort och skonsammare för dom nya fiskarna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...