Skygga Kongotetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    Skygga Kongotetror

    Mina nya kongotetror har hållt sig gömda nu i ett par dagar, och det är väl ganska naturligt när det gäller ny fisk. Det är ju också ganska trist.

    De har gott om gömställen bland stenar, växter och rötter. Vattnet är svagt tefärgat och det finns en hel del flytväxter och bredbadiga växter vid ytan.
    Sällskapet är fjärilsfisk och synodontismalar. De har fått både levandefoder (mygglarver) och torrfoder, men har inte velat komma fram och äta medan jag är vid karet, men går jag iväg en stund och kommer tillbaka är maten borta.

    Finns det något man kan göra för att få dem att känna sig hemma snabbare?
    222 liter Malawi
  • elinor
    • February 2003
    • 1323

    #2
    Finns det något man kan göra för att få dem att känna sig hemma snabbare?
    Nja, börja med att ta det lugnt. De flesta fiskar blir modigare när de "känt" in sitt kar och som akvarist är det förmodligen bara att vara utrustad med lite tålamod.
    Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      mina kongos é skitknepiga,
      jag har 3 ramper på karet, när jag släcker det starnaste går dom till det näst starkaste och så släcker jag det med då går dom till ljuset på den sista rampen.. riktigt fult egentligen...

      kanske dina vill ha MER ljus?
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

        #4
        hm... kan ju prova med rampen från det andra karet med två powerglo rör... fast då får de fiskarna nöja sig med pyttelite ljus ett tag...
        222 liter Malawi

        Kommentar

        • Nimala
          • February 2008
          • 51

          #5
          Våra Kongotetror var lite skygga de första dagarna, men nu är de snabbast och glupskast av alla! Vi har stark belysning, så det verkar inte vara något problem i alla fall.
          960 liter sällskapsakvarium

          Kommentar

          Arbetssätt...