Serpa, minor, blod....samma art eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Serpa, minor, blod....samma art eller?

    Känner mig aningen förvirrad efter en tur till akvariebutiken där serpatetror sägs vara en annan sort än minor- och blodtetror. Den blir enligt en anställd större och någon av arterna är fenbitare medan den andra inte ägnar sig åt sådant. Här på Zoopet beskrivs dessa tetror under en och samma rubrik. Vet någon hur det ligger till? Är de olika arter? Är båda fenbitare?

    Om någon har röd fantomtetra skulle jag gärna vilja höra vad man har för erfarenheter av denna fisk.
  • Skudd
    • September 2005
    • 224

    #2
    Min far har haft en del sådana och som jag förstått det är det samma art och de är inte bara fenbitare utan riktigt aggressiva små fiskar, biter ihjäl och äter upp allt de kommer åt... Dvs. det mesta som inte är tillräckligt snabbt eller tillräckligt stort... Har dock hört att de är lugnare om man matar dem väldigt mycket, en gång om dagen med torrfoder verkar dock inte räcka hemma hos föräldrarna...

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #3
      Tack för svaret, då hade de väl dålig koll i butiken då. Om de är så aggressiva får man väl akta sig noga för att skaffa såna. Jag tycker annars att den röda fantomtetran är ännu finare men den ska ju ha låg temperatur enligt beskrivningen här. Dock sa de i butiken att de framodlade inte behöver hållas i låg temperatur..... ingen som har röda fantomtetror?

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        Jag har minor- eller serpatetra och de jag har är helt fredliga. Så det skiljer kanske mellan dem trots allt?

        Kommentar

        • Idrok
          • January 2006
          • 111

          #5
          Jag har också Serpaetatror (8 st för tillfället) - de har än så länge inte visat några aggresiva tendenser. Jag har dem med dvärggurami och Corydoras. Det står dock på beskrivningen att de kan vara aggressiva om de blir riktigt hungriga...
          /Mikael
          Los blogg la Aquaristica
          Elektronisk musik

          Kommentar

          • Skudd
            • September 2005
            • 224

            #6
            Ursprungligen postat av dgqlof
            Jag har minor- eller serpatetra och de jag har är helt fredliga. Så det skiljer kanske mellan dem trots allt?
            Ursprungligen postat av Idrok
            Jag har också Serpaetatror (8 st för tillfället) - de har än så länge inte visat några aggresiva tendenser. Jag har dem med dvärggurami och Corydoras. Det står dock på beskrivningen att de kan vara aggressiva om de blir riktigt hungriga...
            Det varierar kanske något, men de som fanns hos min far gjorde dock processen kort med ett helt neontetrastim, det krympte stadigt under en period, varefter de två snabbaste klarade sig ganska länge... Såvitt jag vet har det matats ordentligt men jag kan inte svära på det.. Det verkar i alla fall finnas en möjlighet att de är aggressiva och jag har hört om andra som haft samma problem, kommer ihåg att den fanns uppräknad i debatten om "aggressivaste fisken" som försiggick på zoopet för ett bra tag sedan.

            Frågan är väl om alla tre verkligen är samma fisk såsom artbeskrivningen säger?

            Kommentar

            • Linda_A
              • March 2005
              • 1479

              #7
              Hej!

              Jag läste med i en bok att sepra och minor/blod skulle vara olika sorter. (kan kolla upp lite senare vilken bok det är mera exakt)

              Mina blodtetror var inte aggressiva på det sättet. Men de drog sig inte för att bita 4 gånger så stora scalare i fenorna och vara allmänt kaxiga helt enkelt.

              Men otroligt vackra är dem och en av mina favorit tetror. Även om jag inte har några just pga av att mina FD var fenbitare.

              dgqlof: Köpte du dina i stoby? Mina kom därifrån med.
              //Linda

              Kommentar

              • dgqlof
                • November 2003
                • 1344

                #8
                ...dgqlof: Köpte du dina i stoby? Mina kom därifrån med.
                Nej, jag fick dem med när jag köpte ett begagnat akvarium. De hade gått med malawisar. Men från början antar jag att de kom från Stoby eftersom jag köpte akvariet här i närheten. De kallades minortetra när jag köpte akvariet.

                Från början fick de gå för sig själva för jag var orolig för just att de skulle vara aggresiva. Men snart plockade jag ihop dem med de andra fiskarna, jag har dem med bl.a. neontetror och fjärilsciklider och de har inte bitit en fena.

                Funderar t.o.m. på att försöka odla dem. Om jag lyckas fånga upp dem ur stora akvariet...

                Kommentar

                • Linda_A
                  • March 2005
                  • 1479

                  #9
                  Ursprungligen postat av dgqlof
                  Nej, jag fick dem med när jag köpte ett begagnat akvarium. De hade gått med malawisar. Men från början antar jag att de kom från Stoby eftersom jag köpte akvariet här i närheten. De kallades minortetra när jag köpte akvariet.

                  Från början fick de gå för sig själva för jag var orolig för just att de skulle vara aggresiva. Men snart plockade jag ihop dem med de andra fiskarna, jag har dem med bl.a. neontetror och fjärilsciklider och de har inte bitit en fena.

                  Funderar t.o.m. på att försöka odla dem. Om jag lyckas fånga upp dem ur stora akvariet...
                  Ah, jo dina verkar ju mycket fredligare än mina. Mina lekte ett par gånger, men det blev aldrig något av det av rätt självklara orsaker.

                  De är verkligen veckra, men så är jag svag för den röda färgen med.
                  //Linda

                  Kommentar

                  Arbetssätt...