Försvunna neontetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • carlw
    • November 2005
    • 53

    Försvunna neontetror

    Jag har ett 125l akvarium inrett enbart för min ancistrus och ett litet stim med 11 neontetror. Mycket rötter, stenar, växter, grottor och gömställen.

    För ett antal dagar sen såg jag att en neontetra hade nästan kilat fast sig under en stor sten. Den låg ganska nära glaset och jag försökte se om den hade fastnat eller något, så jag viftade och knackade på glaset framför men ingen reaktion. När jag stack ner handen i akvariet och kom i närheten av den simmade den iväg. Jag tyckte det var konstigt men tänkte att den kanske ville vara ifred. Men nu har den varit försvunnen i knappt en vecka. Och sen två dagar har ytterligare en neontetra försvunnit spårlöst.
    Jag har ännu inte rivit upp inredningen för att leta upp dom men tror att jag ska det snart.

    Det verkar helt enkelt som dom har gömt sig för att dö en stilla död? Varför??
    Och av vad?

    Ancistrusen är visserligen lite kaxig och aggressiv, men han äter bara vegetariskt. Om dom har blivit uppätna tror jag snarare att det är dom andra neontetrorna, eller möjligtvis sniglarna som kom med växterna.

    En möjlighet är kanske att dom har fått för mycket mat? Jag är lite oerfaren med akvarier och har varit lite osäker på hur mycket dom ska äta men jag har gett dom en ganska liten portion fling-foder per dag.

    Alla vattenvärden är helt perfekta enligt dom amatör-teststickor som jag använt (JBL 5 in 1).

    1. Vad kan ha hänt med dom?

    2. Vad kan jag ha gjort för fel?

    3. Borde jag riva upp inredningen och leta upp dom ev döda fiskarna, eller tar bakteriesystemet hand om det?
    Senast redigerad av carlw; 25 January 2006, 23:26. Anledning: Förtydligade frågor
Arbetssätt...