Glasblodfenstetra, lekförsök!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquaboi
    • May 2004
    • 192

    Glasblodfenstetra, lekförsök!

    Hej!
    Jag skall under dagen starta upp ett 45l akvarium, med doppvärmare och ett innerfilter som skall gå nån vecka, sen skall jag försöka få lek på Glasblodfenstetrorna!
    Nån som har försökt och lyckats?
    De skall tydligen vara ganska lättlekta.
    De har lekt i sällskapsakvariet ett flertal gånger, men aldrig i odlingskaret.
    Har ni tips på hur jag skall lägga upp min strategi?
    Mycket växter/inga växter?
    Temp?
    Hur hög cirkulation på filtret?

    Tacksam för alla svar!

    andreas
    Min Zoon
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Jag har inte odlat dem, men en metod som brukar hjälpa för att få fiskar att leka i odlingsakvariet är att dela på hane och hona en period först, så att honan kan bli romstinn utan att leka.

    Cirkulation brukar jag ha svag i odlingsakvarier utom för malar. Oftast javamossa. Temp avpassad för fisken i fråga.

    Ett förslag är att håva alla honor till odlingsakvariet direkt när du sätter upp det. Fyll vatten i det från sällskapsakvaret. Så när det är dax för odling en vecka senare slamsuger du odlingsakvariet och byter det mesta vattnet där till nytt vatten och håvar runt fiskarna så du får lagom många i odlingskaret. Då är det stor chans att del leker dagen efter.

    Lycka till!

    Kommentar

    • Aquaboi
      • May 2004
      • 192

      #3
      Ursprungligen postat av dgqlof
      Jag har inte odlat dem, men en metod som brukar hjälpa för att få fiskar att leka i odlingsakvariet är att dela på hane och hona en period först, så att honan kan bli romstinn utan att leka.

      Cirkulation brukar jag ha svag i odlingsakvarier utom för malar. Oftast javamossa. Temp avpassad för fisken i fråga.

      Ett förslag är att håva alla honor till odlingsakvariet direkt när du sätter upp det. Fyll vatten i det från sällskapsakvaret. Så när det är dax för odling en vecka senare slamsuger du odlingsakvariet och byter det mesta vattnet där till nytt vatten och håvar runt fiskarna så du får lagom många i odlingskaret. Då är det stor chans att del leker dagen efter.

      Lycka till!
      Tack för tipsen!
      Tyvärr är det väldigt svårt att veta exakt vilka som är hona/hane, honorna har jag några säkra som är ordenligt feta.
      Fasts hanar klarar av att leka oftare än honor eller?
      Ifall jag nu inte får upp alla honor och hanarna råkar leka av nån hona under veckan?
      Tror du jag behöver ett filter?
      Måste till sommarstugan och hämta ett filter isåfall....

      andreas
      Min Zoon

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        Ursprungligen postat av Aquaboi
        ...Fasts hanar klarar av att leka oftare än honor eller?
        Ifall jag nu inte får upp alla honor och hanarna råkar leka av nån hona under veckan?...
        Ja jag tycker det verkar så. Genom att inte byta vatten i gamla akvariet under veckan så minskar risken för lek där.

        Ursprungligen postat av Aquaboi
        ...Tror du jag behöver ett filter?...
        Nej, det går bra utan, men kanske du skall satsa på att få över en hel del biologiskt material från andra akvariet, t.ex. lite sand, växter och vattnet? Du får också vara noga att inte någon mat ligger på bottnen i odlingsakvariet, samtidigt som honorna måste ha mycket mat. En balansgång.

        Kommentar

        • Aquaboi
          • May 2004
          • 192

          #5
          Idag lekte de!
          När jag kom ifrån skolan tyckte jag att ena honan var avsevärt smalare (jag har matat de bra så det är inte av den anledningen)
          Tog fram en ficklampa+lupp, och mycket riktigt, det glimmade här och var i akvariet och ruskade jag i javamossan formligen rasade det ner romkorn på bottnen, snabbt upp med fiskarna och bort med skyddsnätet!

          Nu återstår väntan bara.
          Hur skall jag gå till väga nu?
          Läste att de kläcker på 24timmar, stämmer detta?
          Skall jag göra någonting nu, mer än att förbereda en artemiakultur?

          Tackvare dgqlof, så blev detta lyckat, två säkra honor fick gå själva i 8dagar matade rikligt och sen i med två hanar och bytte en spann vatten, (lite kallare)
          Såg att redan på kvällen jagade hanarna honorna intensivt!
          Och att tetrorna är produktiva kan jag gå i god för, svårt att räkna men uppemot 4-500romkorn är det säkert!
          Hoppas detta går bättre än när mina pansarmalar lekte.



          andreas
          Min Zoon

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            Grattis, grattis!

            Ursprungligen postat av Aquaboi
            ...Läste att de kläcker på 24timmar, stämmer detta?...
            Det har stämt för de tetror jag odlat. Men sedan har det dröjt många fler dagar innan jag sett något som rör sig i akvariet. De hänger i flera dagar och sedan gömmer de sig. Gissar att det dröjer minst 4 dagar innan de äter.

            Tänk på att för vissa tetror behöver ljuset vara ordentligt avskärmat, har ingen aning om hur det är för denna.

            När du börjar mata så slamsug försiktigt och byt lite vatten (kanske varje dag). Lycka till!

            Kommentar

            • Aquaboi
              • May 2004
              • 192

              #7
              Hej!
              Nu har snart två dygn gått sedan rommen lagts.
              Har ni några bra tips på hur man skall få syn på kläckta larver?
              Är orolig för att akvariet är himla smutsigt på botten, vågar ju inte slamsuga med rom på botten heller, hoppas att några yngel skall klara sig iallafall!

              andreas
              Min Zoon

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                du får sittta och kolla nära glaset, de är små små saker som sitter på rutan.. svåra att se. har du täckt över insuget till filtret?
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • dgqlof
                  • November 2003
                  • 1344

                  #9
                  Ett trick: Häng upp vitt papper bakom akvariet, med några mm luft till glaset. Släck i rummet och akvariet och lys med en ficklampa framifrån medan du tittar på pappret. Hänger det ett yngel på bakrutan ser du skuggan av det!

                  Men det är svårt att se dem.

                  Jag brukar ändå börja mata lite försiktigt efter en vecka och vänta tre veckor innan jag anser att det misslyckats.

                  Kommentar

                  • Aquaboi
                    • May 2004
                    • 192

                    #10
                    Ursprungligen postat av dgqlof
                    Ett trick: Häng upp vitt papper bakom akvariet, med några mm luft till glaset. Släck i rummet och akvariet och lys med en ficklampa framifrån medan du tittar på pappret. Hänger det ett yngel på bakrutan ser du skuggan av det!

                    Men det är svårt att se dem.

                    Jag brukar ändå börja mata lite försiktigt efter en vecka och vänta tre veckor innan jag anser att det misslyckats.
                    Jasså så de är nästan osynliga!
                    Att de är svåra att se visste jag, jag väntar helt enkelt några dagar och matar försiktigt med artemia.
                    Tack för alla svar!

                    andreas
                    Min Zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...