Trodde rosentetror var stimfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Deep Blue
    • December 2005
    • 71

    Trodde rosentetror var stimfisk

    .. men det verkar som om satan har infiltrerat dig i gruppen utav 2 hanar och 4 honor och nu lever dom som ensamvargar på botten... en i varje hörn, och någon som simmar runt lite.

    Har haft dem i några veckor i i början så gick dom alla tillsammas i stim.... men nu har de delat upp sig.

    Är dom osams eller trivs dom inte?
    Under ytan, är vi alla små...
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    köper du fler så kanske dom börjar stimma bättre
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • Bucket
      • February 2004
      • 1020

      #3
      Ursprungligen postat av Deep Blue
      .. men det verkar som om satan har infiltrerat dig i gruppen utav 2 hanar och 4 honor och nu lever dom som ensamvargar på botten... en i varje hörn, och någon som simmar runt lite.

      Har haft dem i några veckor i i början så gick dom alla tillsammas i stim.... men nu har de delat upp sig.

      Är dom osams eller trivs dom inte?

      tetror stimmar när dom inte trivs(rädsla). så dom trivs när dom vågar sprida ut sig i akvariet
      jävla massa akvarium!
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        så behöver de inte va heller. finns allt fisk som stimmar fast om inte e rädda,
        vore nog fel o säga att alla stimfiskar e rädda
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          stimfiskar kan va allt ifrån overallt till mycket stimmiga när dom trivs men rädsla förstärker stimbeteendet.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • mckvinnan
            • December 2004
            • 760

            #6
            Jag har 10 rosentetror som bor i ett 200 liter ihop med ett blåciklidpar. Dessa är nog rätt trygga och lugna för det mesta men är ibland mer eller mindre rädda för cikliderna då dessa är rätt på hugget när de leker. En viss grupp håller alltid ihop medan 1-4 är ute och simmar någon annanstans. Märkte dock att när jag hade färre så stimmade de mindre så att ha runt 10 st är nog en bra början om man vill att de ska stimma.
            Bra att du har många honor. Upptäckte att jag var tvungen att ha minst hälften honor för att hanarna inte skulle bli helt odrägliga mot varandra.

            Lycka till!
            Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

            Kommentar

            • Deep Blue
              • December 2005
              • 71

              #7
              Till saken hör att jag har extremt litet akvarium.. så jag betvlivlar att jag får ner 4 till =)
              Det som oroar mig med tetrorna är att dom ofta står still längst botten och simmar oftast inte runt alls..... och gör dom det så är det 2-3 stycken i taget.
              Under ytan, är vi alla små...

              Kommentar

              • sunkan aspidoras
                • June 2005
                • 925

                #8
                att dem trycker på botten är inget bra tecken.. Vill man ha stimfisk kan jag rekommendera saxfisk, inge färgglada men uuuuh vad dem stimmar snyggt!!!!

                Kommentar

                • Deep Blue
                  • December 2005
                  • 71

                  #9
                  hm.... dom blev förstås genast piggare å gladare så fort jag slängde in en fråga här om den... men nu har en utav mina otocinclus vittatus gått å dött inom loppet av några timmar... tetrorna och den andra ottosen är dock pigga å glada....

                  jag är inte generellt ute efter stimfisk.. igentligen struntar jag fullständigt i vad dom gör.. så länge dom beter sig "normalt för rasen" och inte ramlar i hop å dör (som otton gjorde..)
                  Under ytan, är vi alla små...

                  Kommentar

                  • mats41
                    • February 2004
                    • 593

                    #10
                    Hur stort är akvariumet? rosentetran har ej utpräglat stimsätt ska du ha teror som stimmar så är rödmunstetra den enda som jämt går i grupp.
                    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                    Kommentar

                    • Deep Blue
                      • December 2005
                      • 71

                      #11
                      akvariet är endast 45 liter så det är på gränsen till micorscopiskt

                      Jag upprepar att jag är inte ute efter att ha en utpräglad stiimfisk.. det spelar mig ingen roll.....men om det är tänkt att "rasen" ska stimma så kan det ju inte vara positivt att den inte gör det.....

                      eller?
                      Under ytan, är vi alla små...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...