Tetror tappar ögon o.O

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaddraya
    • August 2005
    • 5

    Tetror tappar ögon o.O

    Har runt 10 neontetror i akvariet och har märkt att två av dom har tappat ett öga. Dom verkar glada och pigga och har varit sånna ett tag nu, men det kan ju itne vara normalt att dom tappar ögon. Kan dom ha bråkat med nån annan fisk?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Japp, nån annan fisk har bitit av dem ögat.
    Har du tigerbarber? De är ökända bl.a. för att plocka andra fiskars ögon.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • David.C
      • October 2003
      • 50

      #3
      Jag har sett botior som snabbt rensade ut minst ett öga på de flesta andra individer i karet... Vill minnas att de var polka dot, men inte 100% säker.

      Kommentar

      • Marlin
        • January 2005
        • 156

        #4
        Jag tror också att någon annan fisk har knyckt ögonen av dina tetror.

        (Såg själv att en zebrafisk blivit av med ett öga idag och jag har zebrabotior i det akvariet. Botiorna var hur snälla som helst mot mina små mollysar dock.)
        Mvh,
        Malin

        Kommentar

        • Hugin
          • December 2005
          • 499

          #5
          Ursprungligen postat av David.C
          Jag har sett botior som snabbt rensade ut minst ett öga på de flesta andra individer i karet... Vill minnas att de var polka dot, men inte 100% säker.
          Polka Dot? Du menar väll inte färgade fiskar?
          "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
          Winston Churchill

          Kommentar

          • David.C
            • October 2003
            • 50

            #6
            Ehh, hur menar du nu? Färgade "offer" alltså? Nja, vid närmare eftertanke var det nog mest corydoras som blivit påhoppade... De kanske är speciellt tacksamma att ge sig på, men hur kommer det sig att färgen skulle spela någon roll? (Jag observerade det iaf i ett kar hos Herkules en vacker dag.)

            Kommentar

            • Zaddraya
              • August 2005
              • 5

              #7
              Inga barber eller botior. Jag har platy, guppy, nån mal, black molly och tetror. Men tetrorna tappade ögonen innan jag skaffade mollysarna. Och dom verkar inte må dåligt (ingen har dött än iallafall) så dom kanske klarar sig emd bara ett öga.

              Kommentar

              • David.C
                • October 2003
                • 50

                #8
                Hmmm. Jag tycker det låter lite mysko. Själv skulle jag ge enögingarna som mat till ngn lite större fisk om jag var relativt säker på att de inte var sjuka, för de enögingar jag haft har alltid blivit sist på maten och inte haft rätt uppsikt. Inte roligt med sådana fiskar. Skulle jag misstänka någon hemsk sjukdom skulle de knappast få gå kvar heller...

                Kommentar

                • Zaddraya
                  • August 2005
                  • 5

                  #9
                  Har inga fiskar somär stora nog att äta dom. Skulle vara salamandern då, men han gillar nog inte fisk. Och enögingarna äter ordentligt (tror jag) och är minst lika stora som som med två ögon.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Småfisk klarar sig bra med bara ett öga i akvarium. Du är säker på att de hade ögonen i behåll när du köpte dem?
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • sunkan aspidoras
                      • June 2005
                      • 925

                      #11
                      Det kan också vara orsakat av parasitangrepp..... som kryper in bakom ögat och tillslut kan ögat lossna! men troligast någon ögonbitare...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...