Pirayor + algätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rimturs
    • September 2005
    • 71

    Pirayor + algätare?

    Hejsan.

    Planen på att skapa ett pirayakar har länge funnits hos mig och snart ska jag inhandla ett 375 alt. 450 liters akvarium.
    Tanken är att inte ha några växter, dock en massa rötter och annat trevligt för att få en mörk stämning.

    Frågan min är: Räcker 375/450 liter för att ha algätare tillsammans med pirayorna?
    Någon som har erfarenhet av detta?
    "Vegetarian" - fornnordiskt ord för "Dålig jägare"
  • Stugge
    • January 2005
    • 12

    #2
    Ursprungligen postat av Rimturs
    Hejsan.

    Planen på att skapa ett pirayakar har länge funnits hos mig och snart ska jag inhandla ett 375 alt. 450 liters akvarium.
    Tanken är att inte ha några växter, dock en massa rötter och annat trevligt för att få en mörk stämning.

    Frågan min är: Räcker 375/450 liter för att ha algätare tillsammans med pirayorna?
    Någon som har erfarenhet av detta?
    Hej

    Jag har med framgång haft algätare med mina 11 Pirayor.
    Visst ibland försvinner någon det måste du räkna med

    Kommentar

    • Rimturs
      • September 2005
      • 71

      #3
      Ursprungligen postat av Stugge
      Hej

      Jag har med framgång haft algätare med mina 11 Pirayor.
      Visst ibland försvinner någon det måste du räkna med
      Hejsan.
      Jo, det är jag medveten om
      Hur stort akvarium hade/har du?
      "Vegetarian" - fornnordiskt ord för "Dålig jägare"

      Kommentar

      • faebo_tarzan
        • December 2004
        • 119

        #4
        Min erfarenhet är att dom kommer bli uppätna, frågan är bara när. Jag hade 10 st och den sista försvann efter 6 månader.

        Kommentar

        • alcar
          • April 2005
          • 1398

          #5
          jag tycker att du ska ha 450l och släpp i några stora pleco så tror jag att det ska gå bra
          mvh alexander
          min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

          Kommentar

          • Stugge
            • January 2005
            • 12

            #6
            Ursprungligen postat av Rimturs
            Hejsan.
            Jo, det är jag medveten om
            Hur stort akvarium hade/har du?
            Ett på 600 liter

            Kommentar

            • Nils Holmström
              • November 2004
              • 2195

              #7
              Ursprungligen postat av Rimturs
              Hejsan.

              Planen på att skapa ett pirayakar har länge funnits hos mig och snart ska jag inhandla ett 375 alt. 450 liters akvarium.
              Tanken är att inte ha några växter, dock en massa rötter och annat trevligt för att få en mörk stämning.

              Frågan min är: Räcker 375/450 liter för att ha algätare tillsammans med pirayorna?
              Någon som har erfarenhet av detta?
              Inte för att sabba dina planer, men enligt artbeskrivingen ska pirayor ha upp emot 700 liter, och det är nog inte helt galet. Tänk på att det blir typ 30-40 cm stora, och vill gå i stora stim för att trivas.
              Så visst, i ett 450liters kan du ha ett par stycken, men risken finns att de bara kommer att stå och trycka i ett hörn, vilket många pirayor i för små akvarium som jag har sett gjort.
              Det enda riktigt fungerande och snygga pirayakar jag sett var ett med flera hundra pirayor på danmarks akvarium.
              222 liter Malawi

              Kommentar

              • Stugge
                • January 2005
                • 12

                #8
                Ursprungligen postat av Nils Holmström
                Inte för att sabba dina planer, men enligt artbeskrivingen ska pirayor ha upp emot 700 liter, och det är nog inte helt galet. Tänk på att det blir typ 30-40 cm stora, och vill gå i stora stim för att trivas.
                Så visst, i ett 450liters kan du ha ett par stycken, men risken finns att de bara kommer att stå och trycka i ett hörn, vilket många pirayor i för små akvarium som jag har sett gjort.
                Det enda riktigt fungerande och snygga pirayakar jag sett var ett med flera hundra pirayor på danmarks akvarium.
                Då ska vi se. Har du egen erfarenhet av pirayor? Är det inte så att alla fiskar måste trivas för att vara "roliga" och fina?

                Man kan mycket väl få ca 10 pirayor att stortrivas i ett 600 liter akvarium, vilket mina år av erfarenhet i ämnet visar i mitt kar.

                Kommentar

                • Nils Holmström
                  • November 2004
                  • 2195

                  #9
                  Nej, jag har aldrig självt hållt pirayor, men jag har sett, både på bild och i verkligheten, pirayaakvarium med endast ett fåtal pirayor (mellan 2 och 5 typ), och de ser verkligen inte ut att trivas utan verkar mest trycka i ett hörn eller bakom någon rot..
                  Men visst, tio pirayor i ett 600-liters funkar ju säkert, men 600 är ju faktsikt ganska mycket större än 375/450, som det var tal om här.
                  222 liter Malawi

                  Kommentar

                  • Rimturs
                    • September 2005
                    • 71

                    #10
                    Det var precis därför jag frågade, så ingen fara.
                    Tar absolut inte illa upp!

                    Då blir det åter till ritbordet för mig!
                    Iaf för stunden.
                    "Vegetarian" - fornnordiskt ord för "Dålig jägare"

                    Kommentar

                    • Nils Holmström
                      • November 2004
                      • 2195

                      #11
                      Det är ju alltid trevligare med ett större, fungerande kar. Är man uppe i de summorna som det kostar att starta ett så stort kar, kanske det är lika bra att lägga lite extra krut.
                      222 liter Malawi

                      Kommentar

                      • Hugin
                        • December 2005
                        • 499

                        #12
                        Piraya hålls bäst i badbasänger där dom kan äta intet ont anande människor!
                        "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                        Winston Churchill

                        Kommentar

                        • maculatus
                          • December 2005
                          • 53

                          #13
                          Vill minnas att det ska räcka med typ en guldfiskskål till pirayor...

                          Kommentar

                          • Stugge
                            • January 2005
                            • 12

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nils Holmström
                            Det är ju alltid trevligare med ett större, fungerande kar. Är man uppe i de summorna som det kostar att starta ett så stort kar, kanske det är lika bra att lägga lite extra krut.
                            Du kan titta på när jag matar mina med Hikari Gold och se hur "nöjda" pirayor
                            ser ut och beter sig

                            Kommentar

                            • faebo_tarzan
                              • December 2004
                              • 119

                              #15
                              Jag hade skaffat ett kar på minst 600-700 liter. och inte mer 6-7 stycken pirayor. Speciellt inte om du inte haft pirayor förut. Risken för kanibalism är kanske inte så stor men om du vill ha pigga och glada fiskar bör du ge dom lite simyta. Det är mitt tips.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...