Underström och neontetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • carlw
    • November 2005
    • 53

    Underström och neontetror

    Hej.
    Jag har försökt bygga ett amazonas-inspirerat 125liter, främst för att rädda min stackars ancistrus från ett förlitet 63liters akvarium. Jag har mycket stenar och rötter i och i halva har jag en liten skog av svärdplantor.
    I den steniga delen har jug en uppochnervänd Fluval 2+ innerfilter på högsta fart och i andra ändan en stor Juwel CompactH som blåser snett uppåt för att få ytan att röra sig (men den blåser inte alls lika hårt som den andra).

    Malen älskade verkligen fluval-strömmen, men jag blir orolig för mitt nya lilla neontetra-stimm. Jag köpte tio för att börja försiktigt och se om dom trivdes, men dom verkar oroliga tycker jag. Som att dom aldrig slappnar av.
    Men det är kanske för att dom är för få och att det är en ny miljö?
    Dom kanske bara behöver några dar för att vänja sig?

    Dom simmar mycket i fluval-strömmen, tom på natten. Jag trodde att dom skulle vara mer i den lugnare växt-delen. Dom simmar ryckigt och oroligt och utan uppehåll verkar det som.
    Jag har läst att dom gillar ganska strömmt vatten men jag kanske ska skruva ner lite?

    EDIT: Dessutom tycker jag nästan att det ser lite trångt ut med tio (a 2cm), men planen var att köpa tio till om en månad eller så när jag sett att allt funkar som det ska. Är det verkligen lagom med 20 tetror för 125l 80*35*45cm?

    /Orolig
    Senast redigerad av carlw; 18 December 2005, 19:47.
  • Hugin
    • December 2005
    • 499

    #2
    Ursprungligen postat av carlw
    Hej.


    Malen älskade verkligen fluval-strömmen, men jag blir orolig för mitt nya lilla neontetra-stimm. Jag köpte tio för att börja försiktigt och se om dom trivdes, men dom verkar oroliga tycker jag. Som att dom aldrig slappnar av.
    Men det är kanske för att dom är för få och att det är en ny miljö? Dom kanske bara behöver några dar för att vänja sig?



    /Orolig
    Det kan vara så att neontetrorna måste anpassa sig till sin nya miljö. Mina noentetror var rätt så nervösa i början men nu har dom vant sig och simmar runt i akvariet som om dom inte brydde sig om nåt.
    "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
    Winston Churchill

    Kommentar

    • carlw
      • November 2005
      • 53

      #3
      Ja jag ser nu att dom blir lugnare och lugnare. Men fortfarande ganska spattiga. Dom blir livrädda när jag närmar mig akvariet. Dom verkar verkligen känsliga för rörelse utanför. Dom har hittat skydd på natten bakom en stor rot. Det ordnar sig nog.

      Kommentar

      • anna7607
        • November 2005
        • 1440

        #4
        mina tertor trivs i växter, har flytväxter när jag skaffa dom blev dom mycke mer harmoniska =)
        lev livet medans de är värt att levas

        Kommentar

        • carlw
          • November 2005
          • 53

          #5
          Jasså? Ja jag hade tänkt leta efter flytväxter ändå snart.
          Hoppas hitta "Limnobium laevigatum".
          Det verkar inte vara några problem med det strömmande vattnet längre iaf. Dom simmar ganska normalt nu.
          Senast redigerad av carlw; 22 December 2005, 00:08.

          Kommentar

          Arbetssätt...