Kardinaltetra vs neontetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sara1982
    • March 2005
    • 315

    Kardinaltetra vs neontetra

    Hejsan!
    jag har tills ikväll varit ansvarig för vårt akvarium vi har på jobbet men blev överkörd av andra så jag lägger ner men jag har en fråga bara för akvariets skull...
    Hur är det att ha kardinaler i ett akvarium som inte sköts exemplariskt på ett boende för utvecklingsstörda? det är en stor arbetsgrupp och det är svårt att kolla hur mycket mat de får mm och efter vad jag hört ska kardinalen va känsligare än neonen..har jag fått allt om bakfoten?
  • Hugin
    • December 2005
    • 499

    #2
    Så länge fiskarna sköts någorlunda bra så borde det inte vara några problem med att ha kardinaltetror.
    "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
    Winston Churchill

    Kommentar

    • Sara1982
      • March 2005
      • 315

      #3
      ja ska bli intressant o se hur det kommer o skötas när jag slutar den 29e... den ända som påstår sig kunna någe om akvarium hon har iofs ett hemma men hon sköter det aldrig utan det får hennes gubbe göra så jag är lite orolig

      Kommentar

      • MiaH
        • December 2005
        • 47

        #4
        Det jag har läst om neontetror och kardinaltetror, så är neontetror känsligare och blir lätt sjuka i "neonsjukan". Jag har själv inte haft några problem med mina neontetror.

        Något som jag nyligen har lärt mig, är att neontetror och kardinaltetror inte mår bra av att få för mycket mat och det gäller framför allt torrfoder. Dom äter ofta för mycket av det och sväller upp och det leder till att deras liv förkortas.

        Kommentar

        • Danne_K
          • February 2005
          • 1034

          #5
          jag tycker av personlig erfarenhet att iregel är kardinaler känsligare i varje fall har de känts så men de kan säkert vara lite olika...

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            har haft kardinaler sen i våras har haft 3 bortfall.
            2st stora kan ha varit ålder och en som hoppade ut.

            dom andra har överlevt några nitritspikar utan större problem och är aktiva
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Skudd
              • September 2005
              • 224

              #7
              Ursprungligen postat av MiaH
              Det jag har läst om neontetror och kardinaltetror, så är neontetror känsligare och blir lätt sjuka i "neonsjukan".
              Hmm.. Har för mig att det är precis tvärtom... Kommer ihåg det eftersom det är tvärtemot vad namnet säger...

              Kommentar

              • Hugin
                • December 2005
                • 499

                #8
                Kardinaltetror är känsligare en neontetror!
                "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                Winston Churchill

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Jag har läst i någon akvariebok att kardinaltetror är känsligare i början tills de acklimatiserat sig, sen är de tåligare än neontetror. Mina kardinaltetror är i alla fall över 10 år gamla nu och ser väldigt frächa ut fortfarande.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Jag har läst i någon akvariebok att kardinaltetror är känsligare i början tills de acklimatiserat sig, sen är de tåligare än neontetror. Mina kardinaltetror är i alla fall över 10 år gamla nu och ser väldigt frächa ut fortfarande.
                    Instämmer helt - men kardinaler är extremt känsliga den första tiden så "totalt sett" kan man nog säga att kardinaler är känsliga än neoner.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...