Tetrorna slåss väldigt mycket, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stefan 63
    • March 2005
    • 52

    Tetrorna slåss väldigt mycket, vad göra?

    Hej!

    Har ett malakvarium och tyckte det blev lite "trist" att titta på, hände inte så mycket. Jag läste om koppar tetran (Hasemania nana) att den skulle passa perfekt i mitt kar vad det gäller cirkulation och vatten.

    Det var verkligen en livlig fisk, de slåss så fjällen den rycker. Då och då ser man att vissa nästan tuppar av, lägger sig på sidan och flämtar. Jag är lite osäker på könsfördelningen, men skulle tro att där är fler hanar än honor.
    Fungerar de som Ciklider, att man bör ha fler honor än hanar?

    De är 10 till antalet och de är ca 3,5cm stora, skulle tro att där är 7 hanar och 3 honor. De går själva med malar.
    Ska jag skaffa fler?

    Kan det vara som de leker, eller de är för små?

    Mvh
    Stefan
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Jag har haft koppartetror tidigare och håller med dig. Dom är väldigt livliga och rätt elaka mot andra fiskar. Men har man dom själva i ett kar, med malar, precis som jag hade, så är dom kul. Hanarna är mycket mörkare i färgen, mer guldorange. Medan honorna är mer silvergula. Jag tror väl att det är bra med någorlunda jämna par eller mer honor än hanar. Mina lekte varje kväll kl 21. Dom jagade varandra och sen for något par in bland flytväxtrötterna och liksom snärtade ihop och tittade men noga såg man romkornen sprida sig. Sen kom de andra och käkade upp rommen.
    Men det är lätt att föröka dom. Jag tog väl två par och satte in i ett litet kar fullt med flytväxter, och jag menar verkligen fullt med växter. Dom fick gå där några dagar, sen tog jag upp dom. Efter ett tag dök det upp massor av yngel. Det blev väl ca 50 st på första försöket. Det är kul tetror om man vill ha action i karet.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Stefan 63
      • March 2005
      • 52

      #3
      Detta var på kvällen, kan det vara som de leker Jag får studera de lite mer och se vad som händer.
      Hur stora var dina koppartetror när de börja leka?

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Tjaaa vad kan dom ha varit... kanske 2.5-3.0 cm totalt eller nåt. Dom satte igång rätt omgående då jag köpt dom.
        Sitter man och spanar noga så är det rätt lätt att se rommen när dom snärtar ihop. Den är ganska stor ändå för att komma från så pass små firrar. Men dom käkar upp den rätt omgående. Kanske det du sett också, att dom ger sig in och slåss om rommen.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        Arbetssätt...