finns det någon som haft olika arter av bilbuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawikalle
    • November 2005
    • 2

    finns det någon som haft olika arter av bilbuk?

    tjena!
    jag håller på att starta upp ett 100liters i köket. mått 75x40, 35 cm högt.
    detta ska fyllas med 2 par bolivianska fjärilar, eller en grupp ungdjur.
    Samt ett stim med bilbukar, har läst att det finns en del olika.
    De lär vara olika mycket känsliga och varierar lite i storlek.
    Jag vill ha en art som inte är för känslig och heller inte för stor.
    Kommer nog köpa ett 10 tal, eller borde jag köpa fler?
    Någon som kan rekommendera en art?

    Tack o hej!
  • Magnus W
    • March 2003
    • 247

    #2
    Ursprungligen postat av malawikalle
    Jag vill ha en art som inte är för känslig och heller inte för stor. Kommer nog köpa ett 10 tal, eller borde jag köpa fler?
    Någon som kan rekommendera en art?
    Jag har haft marmorbilbuk Carnegiella strigata, och min erfarenhet är att dom är ruskigt skygga om man inte har ett ganska stort stim. 15-20 stycken tycker jag nog är ett minimum.

    -- MW
    Plats här för fyndig signatur

    Kommentar

    • malawikalle
      • November 2005
      • 2

      #3
      tack för tipset magnus. jag tror jag ska skaffa den större marmorbilbuken. carnegiella strigata fascinata. får hoppas att de är modigare.

      Kommentar

      • y0da
        • August 2005
        • 1697

        #4
        Mja.. om de är så skygga vet jag inte. Jag köpte 5 st "Bilbuk jätte" från Åleds förra veckan. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=432
        Frågade dem hur många man bör ha, de sa att det inte är så jätteviktigt, men att man bör ha ett par stycken. Minst 5 st tyckte de. Jag vill ha 10 st i mitt kar, men jag började med 5 st. De är inte det minsta skygga, de simmar alltid omkring vid ytan.
        En utav dem dog vid en indicent med insuget till bakgrunden, och nu hittar jag bara 3 st av dem. Misstänker att en utav dem passade på att flyga ur karet när jag höll på att ändra inredningen. Nu har jag alltså bara 3 st kvar, men de är inte det minsta skygga för det.
        http://www.y0da.se

        540L SA

        Kommentar

        • Pechvogel
          • October 2005
          • 378

          #5
          jag har den lilla varianten av bilbuk och mina ä inte alls skygga trots att de i nuläget bara är 4 st. Var lite rädda första timmarna men är nu kaxiga och rör inte en fena om jag så dammsuger vid akvariet. stimmar "tyvärr" bara ibland, men det är väl positivt att de inte är rädda =) håller sig mest vid ytan men simmar mellan varven ner mot botten och kikar lite. har mycket växter och mörkt grus. tror att familjen bilbuk tycker det är piffigt!
          Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

          ZOON

          Kommentar

          • Theriss
            • April 2003
            • 66

            #6
            Jag minns inte vilken sort vi hade men de var livliga och alltid framme trots att vi inte hade så många. Riktiga smitare också, så fort man tog av täckglaset var det nån som hoppade ur akvariet. De roade sig också med att hoppa ut ut matningshålet väldigt ofta... rena självmordsfisken
            *Sophie*

            Kommentar

            • Pechvogel
              • October 2005
              • 378

              #7
              Ursprungligen postat av Theriss
              De roade sig också med att hoppa ut ut matningshålet väldigt ofta... rena självmordsfisken
              haha galet.....mina hoppar inte ut ur matningshålet (ännu!!) men jag bävar för första vattenbytet.....
              Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

              ZOON

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                dom blir väl mindre benägna att hoppa om man har mycke flytväxter har jag läst.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Pechvogel
                  • October 2005
                  • 378

                  #9
                  Ursprungligen postat av Raven
                  dom blir väl mindre benägna att hoppa om man har mycke flytväxter har jag läst.
                  ahh men då ska jag låta växterna bli lite extra långa då =) hittils (vad jag vet) är det bara en som hoppade i taket när lyset släcktes första kvällen. mina ter sig väldigt trygga så det kanske inte kommer bli några större problem. tack för tipset! dom kommer för övrigt från herkules, så dom är dina fd hoomies =)
                  mäkta sugen blev jag på kulfisk, det får bli nästa projekt helt klart!!
                  Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                  ZOON

                  Kommentar

                  • BengtO
                    • May 2005
                    • 216

                    #10
                    Vill du ha en liten art kan du ju prova C.marthae, den har jag och den har funkat bra.

                    Kommentar

                    • Pechvogel
                      • October 2005
                      • 378

                      #11
                      vattenbyte utan en enda rymling!

                      HIGH FIVE!!
                      Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                      ZOON

                      Kommentar

                      Arbetssätt...