Hur ser kejsartetrayngel -rom ut?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Hur ser kejsartetrayngel -rom ut?

    Jag funderar fortfarande på om mina kejsartetror leker. Fick inget svar på mitt förra inlägg så ingen vet kanske något om kejsartetrors lek.
    Mina krumbuktar sig väldigt för varandra (mest ena hannen).
    Igår hittade jag ett litet yngel, min guppyhona ynglade för 11 dagar sedan så först trodde jag det var en kvarblivet sådant. Men det här ynglet är mörkare och mer långsträckt. Guppyynglen jag lyckades rädda då är fortfarande genomskinliga och runda, som honor.
    Idag såg jag ett mörkt yngel till. Och en kejsarhona for in i min javaormbunke med en hanne efter sig och snodde runt ett tag.
    Jag har tidigare sett vita stenar (?) inne i ormbunken och undrat hur det kunnat komma in sten där...
    Är jag fullständigt knäpp? Inbillar jag mig? Har velat att mina fiskar ska leka ända sedan jag var barn!!!
    Snälla svara!!!
    Är det kejsartetra-yngel, vad ska de ha? Nu lever den i en kakburk med mina guppy-yngel!!!
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Kan nog vara - du får nog se sedan den växt upp.
    Hade naturlig oding av just Kejsartetror på 1980-talet men kommer faktiskt inte ihåg hur de såg ut. Från början mindre än guppy-yngel är dock helt klart. Men ynglen kan ju ha överlevt ett tag. Har du några andra alternativ egentligen???
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Jag hoppas det är små kejsartetror! Den jag såg idag har jag inte lyckats få upp. Vad har den i så fall ätit den här tiden i stora akvariet? Räcker det med flingfoder till den, som till guppisarna?
      Jag har idag gjort ett experiment med Artemiaodling! Har aldrig testat, ska bli spännande att se om det blir något.
      Jag har försökt anamma ditt råd om snäckor som städare i yngel-kakburken men inte lyckats få tag i någon. Vill helst ha en posthornssnäcka.
      Har hittat ett begagnat 30-liters yngelakvarium som jag ska hämta på lördag!
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Det finns alltid någonting att äta i ett akvarium för några yngel.
        Men där finns ju också risken att bli uppäten...
        Har man däremot fört över dem till en yngelburk behöver man oftast stödutfodra gärna med levande som t ex nykläckt artemia.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          var det små kejsartetror?? jag har nämligen bestämt mig för att skaffa ett gäng till mitt 450l.

          Birgitta: Är de fredliga?
          Just nu har jag sorgmanteltetror i men det funkar inte för de äter upp ancistrusyngelna.

          Lenis
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • Birgitta W
            • October 2005
            • 2764

            #6
            Ursprungligen postat av lenis3
            var det små kejsartetror?? jag har nämligen bestämt mig för att skaffa ett gäng till mitt 450l.
            Birgitta: Är de fredliga?
            Just nu har jag sorgmanteltetror i men det funkar inte för de äter upp ancistrusyngelna.
            Lenis
            Nej, det var inga kejsartetror... Men det var väldigt konstigt. För deras guppy-syskon, som jag räddat, var helt genomskinliga fortfarande och dom som var kvar i stora karet hade färgat ut, var svarta på kroppen!!! Därför trodde jag inte dom var guppy-yngel.

            Nej, kejsartetror är inte särskilt fredliga . Hannarna var väldigt aggressiva mot varandra och mot honorna. Jag hade för många hannar upptäckte jag, 4 hannar och en hona (!), han i affären visste inte skillnaden på dom, fast jag försökte förklara.

            Så jag bytte till 3 honor och 2 hannar. Ena hannen var så aggressiv att han jagade livet ur en hona. Honom avlivade jag faktiskt...

            Sedan dog den andra, lugnare, hannen (tillsammans med 3 fiskar till) för jag klantade mig när jag bytte filter!

            Kvar var 2 honor... Jag fick löfte lämna tillbaka dom, men lyckades bara få tag i ena honan. Så nu har jag en kejsartetrahona kvar som vägrar låta sig fångas... Hon stimmar med de svarta neontetrorna när hon inte terroriserar dom eller andra fiskarna!

            Hon är mest aktiv av alla i karet när det gäller att kalasa på dom guppy-yngel som föds där, så jag undrar hur hon skulle vara med ancistrus-yngel...

            Dom är ganska så stora, kejsartetrorna...
            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

            Min zoon :
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              hmmm jaså så de är inte fredliga.. det sista jag vill ha är tetror som äter upp mina ancistrusyngel..! Jag får ta och kolla in artbeskrivningen och överlägga lite..

              hur stort akvarium hade du dem i? Mina kommer som sagt gå i 450l, tycker inte de borde vara så aggressiva då, inte om man får tag på 1 hane och resten honor?
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • Birgitta W
                • October 2005
                • 2764

                #8
                Jag hade mina i bara 70 liters... Går kanske bättre i ett så pass stort akvarie som 450 l? Men kolla i artbeskrivningen och vad andra säger om dom där!
                Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                Min zoon :
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  står att de blir 6 cm, lika stora som sorgmantlarna. fast sorgmantlarna är väldigt höga i ryggen, tror inte kejsarna är det. får ta och kolla in dem live innan jag bestämmer mig.
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • Lenmar
                    • February 2004
                    • 6154

                    #10
                    Sådär lite off topic...

                    Vi testade med kejsartetror i vårt 200-liters akvarium alldeles nyligen. Men ve och fasa de var verkligen superkänsliga. Vi köpte 10 till att börja med. Efter sådär tre dagar började de knoppa av, en efter en... Vi gick tillbaka till affären och fick sju nya istället för de sju som hade dött för oss. Bör kanske nämna att det fanns inget konstigt med vattnet, vi testade och affären testade, vi har haft fisk ganska länge och tror och inbillar oss att vi vet när det är nåt knepigt. De nya sju dog inom en vecka och ytterligare två till. Kvar har vi nu en enda stor vacker kejsartetrehane som är riktigt seglivad. Synd om honom faktiskt för han är alldeles ensam tillsammans med ett stim pristellor, ett blåciklidpar, några botior och ett ancistruspar... Om jag skulle skicka ned håven skulle jag aldrig få tag på honom för han är alldles för snabb så han får vackert gå kvar. Efter denna upplevelse med döda kejsartetror så vet jag att jag aldrig kommer skaffa dem igen. Synd för de var ju vääääldigt vackra.... Vi köpte dem för de var väldigt stora, ganska höga och som sagt verkade vara både stora och snabba nog att inte gå in i gapet på blåcikliderna.
                    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                    Kommentar

                    • lenis3
                      • June 2004
                      • 2254

                      #11
                      hmm det var konstigt..
                      kanske var det butikens ph som var helt fel jämfört med ert? hehe tur för hannen då att han inte har fler kejsare att konkurrera med
                      Min zoon
                      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                      Kommentar

                      • Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

                        #12
                        Känns jätteknepigt. Kollade just pH andra gången vi koppade in dem coh koppade riktigt ordentligt med ljuset släckt och under lång tid för att vara extra försiktiga. PH:t skilde inte alls... Läste sedan under artbeskrivningen att man bör använda beredningsmedel för just denna arten. En trea i svårighetsgrad... Fasiken, vi har ju klarat betydligt svårare fiskar??? Fattar fortfarande inte. Har också kollat med affären om de hade nån fiskdöd men så var det inte... sa de, fast jag tyckte mig ana några som såg ut att vara på väg att kolavippa.... De blev liksom ljusa på halva kroppen och dog under natten. Kanske pH-svängningar eller nått?
                        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                        Kommentar

                        • Birgitta W
                          • October 2005
                          • 2764

                          #13
                          Har inte märkt att dom varit särskilt känsliga... En hona blev visserligen ihjäljagad av den dominerande hannen. Men han jagade henne hela tiden i flera veckor...

                          Och en hanne dog när jag bytte filtret rakt av, utan samkörning med det gamla! Men det gjorde flera andra fiskar också, min klant!!!

                          Elak som jag är så skulle jag inte sörja om den kvarvarande honan lämnade in... Hon är på de andra fiskarna och verkar väldigt sur jämnt.

                          Usch, vad hemsk jag är...
                          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                          Min zoon :
                          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                          Kommentar

                          • Lenmar
                            • February 2004
                            • 6154

                            #14
                            Ursprungligen postat av Birgitta W
                            Usch, vad hemsk jag är...
                            Jag då? Som tog hem sju nya efter att de ursprungliga sju dog !! Nä, ingen sorg här heller...
                            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                            Kommentar

                            • lenis3
                              • June 2004
                              • 2254

                              #15
                              hmm det enda rimliga är ju om det var dåliga fiskar du fick med dig hem Lenmar, även om affären haft massdöd bland firrarna är det ju inte säkert de säger det till kunderna. Jag tillsätter aldrig vattenberedningsmedel när jag släpper ner nya fiskar.
                              Min zoon
                              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                              Kommentar

                              Arbetssätt...