Skivtetror och kardinaltetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas P
    • May 2005
    • 26

    Skivtetror och kardinaltetror

    Har startat ett nytt akvarium och funderar på att ha skivtetror och kardinaltetror tillsammans. Är det något speciellt jag bör tänka på? Jag tänkte börja med att ha i skivtetrorna, eftersom dessa borde varar lite härdigare.

    Vad ska man tänka på när det gäller kardinaltetror? Är det vanligast med odlade eller vildfångade exemplar i affärerna och vilka är i så fall att föredra? Är det klokt att köpa redan fullstora exemplar (tycker dessa ser mycket mer tilltalande ut i både färg och form)? Hur gammla blir kardinaltetror och hur fort växer de?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Skillnaden i storlek mellan dessa bägge arter är alldeles för stor för att de skall funka ihop.

    99,9% av alla kardinaltetror i handeln är vildfångade.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Thomas P
      • May 2005
      • 26

      #3
      Varför är storlekskillnaden ett problem? Blir kardinaltetrorna skygga av skivtetrornas storlek?

      Kommentar

      • Thomas P
        • May 2005
        • 26

        #4
        Är det klokt att köpa redan fullstora Kardinaltetror? Hur gammla blir de och hur fort växer de?

        Än en gång... Varför är storleksskillnaden mellan Kardinaler och skivtetror ett problem?

        Kommentar

        • Thomas P
          • May 2005
          • 26

          #5
          Nu har jag lyckats få tag på fyra st mycket fina skivtetror (tror att det måste vara Metynnis altidorsalis). Är det någon som har personlig erfarenhet av dessa fiskar? Kanske rentutav någon annan som vet om det går att ha Kardinaltetror med skivtetrorna?

          Kommentar

          • Alis
            • March 2005
            • 56

            #6
            Jag fick överta två stora skivtetror av en kompis för ett tag sen... Jag får nog säga att jag inte gillade dom..För det första käkade dom upp alla växter,för det andra var dom så himla lättskrämda,räckte o gå förbi akvariet så flög dom in i en sten eller i glaset o fick stora sår på sidorna och för det tredje var dom fruktansvärt fula "i ansiktet".... Men alla har ju olika smak när det gäller det mesta,kan ju hända du älskar dina skivtetror... Tyvärr föll de inte mej i smaken....(men mycket annat gör)

            Har dock ingen erf. av att ha dom med annat smått... dom jag fick fick va med en stor mal o en black ghost i ett 240 liters,som är alltför smått för så stor fisk...

            Nu är dom i "fisk-himlen" o simmar runt...
            Ha det gott
            /Anna-L

            Kommentar

            • Magnuz
              • February 2005
              • 292

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Skillnaden i storlek mellan dessa bägge arter är alldeles för stor för att de skall funka ihop.

              99,9% av alla kardinaltetror i handeln är vildfångade.
              Fast skivtetrorna är väl så gott som uteslutande vegetarianer? Tror du att en eller annan kardinaltetra också skulle slinka ner som "kosttillskott"?

              Kommentar

              Arbetssätt...