Buenos Aires tetra/Norsk flaggtetra vs Växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wonko
    • September 2005
    • 20

    Buenos Aires tetra/Norsk flaggtetra vs Växter

    Är det någon här som har erfarenhet av att ha ett stim av Buenos Aires tetra/Norsk flaggtetra. Vilka växter äter de och vilka lämnar de ifred?
    Klarar sig svärdsplantor av större slag?
    Anuibias?
    Äter de mest Cabomba, hornsärv, vattenpest och mjukare växter eller kan de gnaga sönder de flesta växter?

    Funderar nämligen på att skaffa sådana här tetror till mitt 540L akvarium som primär stimfisk.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det enda jag kan säga säkert är att mina inte åt Vallisneria (enda växten som då fanns i akvariet).
    Vacker tetra, f.ö.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Man kan ju markera "Äts inte av växtätare" i sökavdelningen för växter - då får man upp en lista på "kraftiga växter".

      Själv var det så länge sedan som jag hade denna art att jag inte kommer ihåg vilka växter som funkade
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Wonko
        • September 2005
        • 20

        #4
        Mera erfarenheter tack

        Ingen annan med mer nutida erfarenheter av denna tetra med tex vanliga svärdsplantor typ bleheri och de mindre varianterna?
        Tuggar de på alla växter för att se om de går att äta?
        Funkar det med javaormbunkar?

        Nu kommer jag nog att köpa in 8st sådana här för att testa hur det går. De på affären är än så länge bara 3-4 cm så det lär gå bra ett eller ett par år antar jag. Men vore ändå kul att höra om det är nån som haft dem och kanske övergett dem pga deras växtätande.

        Kommentar

        • Simon B
          • January 2005
          • 395

          #5
          Mina buenos aires tetror lämnade min svärdplanta ifred (Echindurus bleheri) men tuggade och andra sidan lite mer på sina kamrater har jag för mig.

          Sedan har jag svårt att tänka mig att de äter anubias. De är ju ganska "träiga" och hårda.
          Mina akvarier:

          180l Sällskap
          112l SA biotop

          Kommentar

          • Glajdarn
            • November 2004
            • 270

            #6
            Norpar tråden lite...

            Det var ju ett tag sedan denna var uppe - tänkte höra om någon har fått lite mer erfarenhet.
            Jag är nämligen i stånd att bygga upp en biotop i ett större kar, och funderar på att skaffa flaggtetra - men tvekar en smula då det ryktas att de tuggar i sig det gröna i alltför stor utsträckning.

            Jag vill ha en ordentlig biotop, så växterna bör komma från sydamerika (kanske att valisneria går bra, dock), och jag är inte så sugen på svärdsplanta som är den enda man får upp om man söker på växter från Sydamerika som ej äts av växtätare (om man räknar bort sumpväxterna).

            Så - hur glupska på växterna är de egentligen, de små liven?
            "This is a lighthouse. Your call."

            Kommentar

            Arbetssätt...