Är det verkligen kejsartetror"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Är det verkligen kejsartetror"

    I tisdags köpte jag fem kejsartetror som jag nu inte alls tycker ser ut som sådana.
    De är väl ca 3 cm så de är väl inte vuxna än, men ändå. De är rosa med grått band. Skimrar ibland lite i ljusblått. Fenorna ser inte alls ut som på bilderna. Hannarna ska ju t.ex. ha en tredelad stjärtfena.
    Jag har nog 4 hannar och en hona. Hannarna har bara två hastigheter, stilla (någon sekund) eller turbo. Honan är mindre och lugnare.
    Jag funderar på att lämna tillbaka 2 st hannar och ta honor istället.
    Är det någon som har erfarenhet av kejsartetror och vet hur de ser ut som yngre. Kommer de att ändra färg snart? Brukar man få byta fiskar i affären? Ska ringa i morgon.
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

  • jean1
    • August 2005
    • 218

    #2
    Jag har ingen erfarenhet av små kejsartetror, mina var fullvuxna när jag tog över dem. Den beskrivning du ger, stämmer iaf överens med hur de ser ut. Rosa med grått band. Det mest iögonfallande med kejsartetror är just ögonen. Mina hanar har knallblå ögon, och honorna havsgröna. Vet tyvärr inte om det är något som kommer med åldern, eller om det ska vara så från början.
    Stilla eller turbo stämmer också bra in på hur mina beter sig! Och hanarna är betydligt livligare än honorna.
    Väldigt tveksam till om du får byta några fiskar. Många affärer säger blankt nej, med tanke på smittorisken. Men man kan ju alltid prova!
    Lycka till med kejsarna, eller vad det nu är....

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Tack för svaret jean 1!
      I en akvariebok jag lånat står det att hannarna ska vara gulbruna med metalliskt grönt inslag och tretaggig stjärtfena. Och mina ser inte alls ut som på deras bild, eller bilden här på Zoopet!
      Hur ser dina ut. Har de tretaggig stjärtfena och lång ryggfena?
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • jean1
        • August 2005
        • 218

        #4
        Hej Birgitta,
        mina hanar har en tretaggig stjärtfena och en lång (hög) ryggfena.
        Bilden här på zoopet stämmer däremot dåligt med hur mina ser ut. Där de på bilden är blåa är mina rosa.
        Gå in på google och sök på kejsartetra, och klicka i sök bilder.
        Mvh Jeanette

        Kommentar

        • peo
          • October 2002
          • 119

          #5
          Ursprungligen postat av Birgitta W
          I tisdags köpte jag fem kejsartetror som jag nu inte alls tycker ser ut som sådana.
          De är väl ca 3 cm så de är väl inte vuxna än, men ändå. De är rosa med grått band. Skimrar ibland lite i ljusblått. Fenorna ser inte alls ut som på bilderna. Hannarna ska ju t.ex. ha en tredelad stjärtfena.
          De här påminner om kejsartetra:

          Kommentar

          • Birgitta W
            • October 2005
            • 2764

            #6
            Dom påminner faktiskt lite om den tetran. Inte så intensivt blå, bara lite blåskimrande ibland. Och linjen är mer grå tycker jag. Förvillande!
            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

            Min zoon :
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

            Kommentar

            • Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

              #7
              Jag var in på Åleds sida på nätet (aleds.se) och tittade på deras bild av en Kerritetra. Och den såg precis ut som mina "Kejsartetror"!
              I morgon ska jag lämna tillbaka 2 hannar och byta mot 2 honor så det blir lugnare i akvariet (de är helvilda och jagar varandra!). Han i affären skulle beställa hem Kejsartetror så nu blir det intressant att se vad det är för några...?
              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

              Min zoon :
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

              Kommentar

              Arbetssätt...