Odla tetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • faebo_tarzan
    • December 2004
    • 119

    Odla tetra

    Jag har några sorgmanteltetror som börjat bli ganska feta runt magen och har tänkt försöka odla lite. Jag har ett tomt 100 L akvarium som jag tänkte försöka i. Är det för stort eller behöver man ett mindre t.ex 20 L? Skall man ha någon speciell inredning, löv eller något (har inga växter för tillfället)? Tacksam för tips.
  • PatrikMalmo

    #2
    Funkar bra i kar som är rätt stora, kruxet är mer att hålla koll på föräldrarna. Fyll karet med färskt vatten, genomlufta några dagar. Sätt i honorna och mata upp dem en vecka (och stoppa samtidigt i ett bra gäng finbladiga växter/lekmoppar eller både och). Lägg ärtsingel på botten eller kör med lekraster. Efter någon vecka gör du ett stort vattenbyte och så i med hannar - lovar det händer grejer!! Flytta föräldrarna när honorna ser magrare ut. Eventuellt kan du skärma av karet lite, så att det inte kommer i så mycket ljus, men det kan vara overkill. Ynglen dras upp som vilka andra yngel som helst - mycket smått foder, bra vattenkvalitet. Tam, tam, tam!!

    Hilsen,

    P

    Kommentar

    • faebo_tarzan
      • December 2004
      • 119

      #3
      Tack för tipsen, skall testa det. en fråga bara vad är ärtsingel? Ska man ta helt nytt vatten, jag tänkte ta lite från det andra akvariet.
      Senast redigerad av faebo_tarzan; 12 November 2005, 15:54.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Ursprungligen postat av faebo_tarzan
        Tack för tipsen, skall testa det. en fråga bara vad är ärtsingel? Ska man ta helt nytt vatten, jag tänkte ta lite från det andra akvariet.
        Ärtsingel = grus av ärtstorlek
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • uffe
          • January 2002
          • 865

          #5
          "ärtsingel"=glaskulor funkar också otroligt bra!
          // Uffe

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            En variant som jag tycker är lättast är att inte lägga något på bottnen medan honorna är i akvariet. På det viset kan du lätt slamsuga och lägga dit singel eller något sådan precis innan hannarna släpps i och du slipper möglande matrester som blir kvar. Ingen mat när de väl släppts ihop.

            Själv har jag lyckats bra med vanligt myggnät istället för singel. Några småstenar under det och några ovanpå det. Lätt att plocka bort så det blir lätt att hålla rent.

            Kommentar

            • faebo_tarzan
              • December 2004
              • 119

              #7
              Jag har lite grus som jag ska testa med, så jag får vara beredd med att plocka bort dom när dom lekt.

              Kommentar

              • faebo_tarzan
                • December 2004
                • 119

                #8
                Två frågor till. Behöver man ha en viss vattennivå och temperatur? Jag har fattat det som att man ska ha lite lägre nivå 10-15 cm och lite kallare vatten. Stämmer det`?

                Kommentar

                • alcar
                  • April 2005
                  • 1398

                  #9
                  jag hadde mina i 24grader i ett 30l
                  mvh alexander
                  min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                  Kommentar

                  • faebo_tarzan
                    • December 2004
                    • 119

                    #10
                    Har gjort som ni skrivit och har haft dom över natten, inget har hänt ännu. Jag har 2 honor och 3 hanar i just nu. Tempen har sjunkit till 21 grader under natten kan det spela någon roll? Även om det inte hänt nått idag ska jag ha i dom ett tag till?

                    Kommentar

                    • alcar
                      • April 2005
                      • 1398

                      #11
                      ta bara ett par det jorde jag jag väntar med och flytta över domm tils honan är riktigt tjok
                      mvh alexander
                      min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                      Kommentar

                      • faebo_tarzan
                        • December 2004
                        • 119

                        #12
                        Såg lite ägg i förrgår och tog bort de vuxna fiskarna. Några ägg är vita och några genomskinliga. Idag såg jag 2 yngel så det verklar gå bra, ska bara vänta å se hur många det finns om några dagar. Tack för alla tipsen.

                        Kommentar

                        • alcar
                          • April 2005
                          • 1398

                          #13
                          dom äggen somm är vita har jag för mig att det är yngel i
                          mvh alexander
                          min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                          Kommentar

                          • gourmeguiden
                            • October 2005
                            • 4

                            #14
                            sorgmantel ägg/Yngel

                            Intresant ämne eftersom jag de senaste dagarna själv gjort mitt första försök med att odla sorgmantel eller tetror överhuvudtaget.Har nu ett kar med nylagda ägg,undrar bara lite hur lång tid ungefär det tar innan kläckning/frisimande/matning.

                            Kommentar

                            • faebo_tarzan
                              • December 2004
                              • 119

                              #15
                              Såg igår två stycken frisimmande yngel som såg ut nästan som genomskilniga ägg med svans så det verkar som om de vita är döda.? Idag såg jag ett tiotal hängandes på rutan och ett par stycken simmandes runt, dom är svåra att se för dom är mindre än t.ex guppy-yngel.Jag tycker det verkar vara konstiga tider de kläcks på, 2-3 dagar emmellan. Man får bara vänta å se och hoppas att så många som möjligt klarar sig.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...