Annan tetra-art tillsmmans med kardinaltetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Annan tetra-art tillsmmans med kardinaltetra?

    I mitt 250l akvarium bor 28 *kardinaltetra*. Nu har jag blivit sugen på att introducera några individer från en annan tetra-art.

    Både *glödbandstetra* och *koppartetra* är väldigt vackra fiskar, men dessa har ungefär samma avlånga kroppsform som kardinalerna, så jag är lite tveksam till att det skulle se bra ut med båda arterna i samma akvarium... Åsikter?

    Jag har provat med *sorgmanteltetra*, men tyckte att de var för glupska, så de fick flytta.

    Har läst på ett par ställen att både *svart-och rödfantomtetra* går att hålla i par, vilket hade varit en fördel, med tanke på att jag inte vill överbefolka. Någon som har erfarenhet av någon av dessa 2 arterna?

    Även *rosentera* och *riotetra* verkar fina. Hur många av dessa arter måste man ha för att de ska trivas?

    Känner att jag lider av lite beslutsångest och tar gärna emot goda råd.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • laerni
    • October 2005
    • 1046

    #2
    Både Rosentetra och Riotetra är stimfiskar så dom trivs bäst om dom minst är 15 st! Båda går bra tillsammans med Kardinaltetror! Rosentetran är lite livligare än Riotetran enligt min personliga uppfattning så jag skulle helt klart välja Rosentetran
    Lasse

    Min Zoon

    Bilder på Diskusyngel mm:
    http://www.laerni.dk/rubin.htm
    Nytaget på Diskusfröna
    http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

    De senaste
    http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Tittade lite på vad du har för fiskar och kom på att du kanske behöver någon tetra som håller till i den övre delen av akvariet. En art som gör det och även är mycket lugn är brun pennfisk
      Nannostomus eques
      Bilden här på Zoopet gör dem ingen rättvisa, snyggare i verkligheten.
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Tack för era råd! Jag kan inte minnas att jag har sett bruna pennfiskar i akvariebutiker, men kanske har jag sett dem utan att tänka på vad de hette.

        Gick in en snabbis på Femmans zoo efter jobbet för att titta lite. Tyckte att de svarta fantomtetrorna var väldigt fina, men de är överallt i akvariet, inte bara vid ytan va? Annars hade det varit trevligt med 2 par såna. Det kan bli aktuellt att flytta några av kardinalerna till en kompis akvarium. Tycker det ser lite belamrat ut nu när de både har blivit vuxna och slutat stimma.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • rn77
          • April 2005
          • 12

          #5
          Hej! Jag funderar på ominte koppar tetra blir bra?? Har ett 4ooliters akvarium med 115 st kardinal tetror och ska nog ha ngn mer stim fisk som rör runt lite...

          Kommentar

          • Thomas&Anna
            • January 2006
            • 1030

            #6
            Kolla på tropakvariefiskimport han har en hel del tetror.
            Thomas & Anna

            www.annaothomas.com

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av rn77
              Hej! Jag funderar på ominte koppar tetra blir bra?? Har ett 4ooliters akvarium med 115 st kardinal tetror och ska nog ha ngn mer stim fisk som rör runt lite...
              Rödmunstetror lever annars på samma platser som kardinaltetror. Men det finns många fina tetraarter. Såg häromdan citrontetror hemma hos en annan akvarist och jag kan intyga om att de är riktigt fina när de har färgat ut.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              Arbetssätt...