Kardinal-maffian!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Kardinal-maffian!

    Jag köpte för några dagar sedan ett 70-litersakvarium med 14 kardinaltetror och en svärdbärarhanne. En av kardinalerna dog dagen därpå, var för stressad och stod på huvudet.

    Allt var frid och fröjd tills jag fick 2 guppisar, en hanne och en hona.
    Hannen betedde sig fånigt, stod bara och viftade med sina fina stjärnfena. Antagligen tyckte kardinaltetrorna han var töntig så de satte igång och mobbade honom. Bet i hans långa stjärfena och jagade honom. Ligisterna. Ibland kom hans hona och försvarade honom. Men hon svek honom oftast för svärdbärarhannen. Han blev väldigt stressad.

    Idag låg han på botten och ville inte röra sig ens när man petade på honom.
    Tog upp honom och la honom i en glasburk så länge och då piggnade han till lite. Nu har de förra ägarna tagit tillbaka honom. svärdbärarhannen. Vad kan man göra åt denna kardinal-maffia? Funderade på att splittra dem. Ge bort hälften eller så. Så att de inte ger sig på någon annan nykomling de ogillar.

    Trodde aldrig kardinaltetror kunde bära sig åt så.
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

  • Tastyfish
    • February 2005
    • 1761

    #2
    man ska inte ha fiskar med allt för långa fenor om man inte vet att det funkar.
    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
    Måste skaffa mig fler djur!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Många fiskar biter/jagar fisk de uppfattar som svag eller sjuk. Kanske bara för att de kan, kanske för att få den att ge sig iväg därifrån - sjuka fiskar attraherar trots allt predatorer.

      Min gissning är att det "fåniga" stillastående beteendet hos guppyhanen berodde på att han var sjuk (normalt sett är guppyhanar hyperaktiva och bränner omkring och raggar på allt som rör sig), eller i alla fall att kardinalerna trodde att han var sjuk.

      Kardinaltetror går normalt sett alldeles utmärkt ihop med guppies, tillochmed slöjguppies.

      EDIT: öh, fast inte med guppy-yngel, skall jag väl tillägga. Kardinaltetror äter guppy-yngel med god aptit.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Är du säker på att det var kardinalerna och inte svärdbäraren som bet guppyn? Annars kan det vara så som Azur säger. Att guppykillen var sjuk.

        Att dela på kardinalerna är ingen bra idé. De ska vara minst 10 i stimmet för att trivas och känna sig trygga. Det bor 28 kardinaltetra i mitt 250l akvarium och de är jättefredliga.

        Man ska annars inte ha guppy i par, utan minst 2-3 tjejer till en kille.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          Kan ju vara så att det är lite ont om plats, och det är därför det blir problem.

          Kommentar

          Arbetssätt...