Stänktetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stål
    • October 2005
    • 7

    Stänktetror

    Hej
    Jag har fastnat för Stänktetran. Det är en jättefin fisk. Både hanen och honan är färgrika och de rör sig så fint i karet. Men det är svårt att få tag på information om denna fisk. Jag undrar om det finns någon på Zoopet som vet mer om denna fisk. Tacksam för (skötsel)råd och hur man får ynglena att överleva.

    /Hoppas på många råd
  • goldennugget
    • September 2005
    • 138

    #2
    Har haft stänktetror i ett par år och de lägger ofta rom, däremot har jag haft lite knivigt att föda upp ynglen. Vissa saker är krav för att stänktetran skall trivas:
    Du bör ha lite rotdelar som sticker upp ovanför vattenytan och även växtblad ovanför ytan. Tetrorna lägger sin rom på dessa ovanför vattenytan! Hanen vaktar sedan rommen och stänker vatten på den (Kul beteende!). Det gör också att du inte får ha för stark cirkulation som stör hanens jobb och du bör ha minst 10 cm mellan vattenytan och täckglaset. Anubias har visat sig perfekt som romläggningsväxt då det är en växt som gärna sticker upp sina blad ovanförvattenytan. Den växer ju gärna fast på rötter så den är lätt att sätta där det passar. Tetran vill också inte ha för ljust i karet och en hel del växtlighet. Den vill inte ha för "stökigt" i akvariet vilket man bör tänka på om man har den i sällskapsakvarium. Följande vattenvärden och fiskinvånare har jag, och det fungerar perfekt!:
    375 liters kar, fin sand på bottnen, fullproppat med rötter och växter. Temp: 27-28 grader, pH: runt 6,8-7,0, mjukt vatten. Lystet tänt mellan 11.00- 21.00, lysrör (2 st grolux), god filtrering! -kör et Eheim 2028 (1050l/h laddat med makaroner. biosubstrat och torvgranulat). Ett stim på 14 pansarmalar, 20 glödbandstetror, 8 stänktetror och ett par L046. Funkar utmärkt då fiskarna håller sig i olika skikt i akvariet. Stänktetrorna lägger sin rom då och då och sköter den fint. har fått upp några få yngel, mycket beroende på att jag inte ansträngt mig med något speciellt yngelfoder eller tagit bort ynglen.

    Lycka till!
    Trevligt val av fisk!

    Kommentar

    Arbetssätt...