Blev med akvarium för fem veckor sedan.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stål
    • October 2005
    • 7

    Blev med akvarium för fem veckor sedan.

    Hej!

    Jag har ett akvarium på drygt 185 liter.
    Jag har 2 ancistrusar, 7 kopparbarber, 9 stänktetror och 16 glödbandstetror.

    Ingen av dessa fiskar simmar i stim i mitt akvarium.

    Stänktetror:
    Honorna börjar få en kantig mage, nästan spetsig mage istället för den släta och fina magen de har haft tidigare. Är det normalt? (De är jättefina i färgen)

    Glödbandstetror:
    De simmar inte i stim. Går det att få dem att simma i ett stim, hur?
    De biter på varrandras ryggfenor och stjärtfenor, först trodde jag att det var sjukdom. Men jag har sett att de nafsar rätt rejält på varrandras fenor. Några av dem ser ordentligt taggiga ut. Går det att gör något åt det? (De har hyfsad fin färg men de verkar ändå inte trivas och de är köpta för en vecka sedan)

    Jag vill så gärna ha ett simmande stim i mitt akvarium. Vilken stimfisk kan man då köpa och hur många fiskar till kan jag skaffa i mitt redan nu fiskrika akvarium? (Tycker om de lite mindre fiskarna)


    Tacksam för alla svar jag kan få.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Stimmande är ett beteénde som kommit till för att skydda sig mot faror, om inga faror finns så försvinner behovet av att stimma.

    Angående uppsvällda fiskar så är ett förslag att kolla nitrithalterna i karet, det bör vara ganska så saftiga nivåer efter 5 veckor med så mycket fisk.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Zone
      • February 2004
      • 680

      #3
      Precis som Tropfrog skriver så är stimmande ett sett att skydda sig, och finns det inget att skydda sig för så stimmar dom inte.
      Men rödmunstetran stimmar väldigt fint oavsett om det finns fara eller ej, även svart neontetra ska stimma fint enligt dom som har erfarenhet av dom.
      MVH.
      Tommy.

      Kommentar

      • Stål
        • October 2005
        • 7

        #4
        Tack för svaren!

        Tack för råden.

        Jag tror inte jag kan skaffa flera fiskar i mitt akvarium. Akvariumet är på 180 liter, (jag har dragit bort grus och rötter.) Jag får väl försöka byta ut glödbandstetrorna till svarta neontetror.

        Men jag undrar fortfarande om det är något jag kan göra så att Glödbandstetrorna slutar bita på varrandras fenor? (Jag hoppas på att den klarvita färgen på fenorna ska komma tillbaka om de slutar bita på varrandras fenor.)

        Surheten är på 7 och jag har ingen nitrit i mitt vatten. Jag kommer byta 1/4 av vattnet var 2 - 3 vecka för jag vill fösöka få ned pH i vattnet. (Tidigare bytte jag vattnet 1 - 2 ggr/v. Som högst var vattnet på 8. Peppar, peppar, jag har inte haft problem med nitrat/nitrit.)


        /Nybörjaren
        Senast redigerad av Stål; 18 October 2005, 16:35.

        Kommentar

        • Stål
          • October 2005
          • 7

          #5
          Stänktetror

          Hej

          Jag har fått små svarta prickar på mitt täckglas. Jag hoppas och tror att det är Stänktetrorna som har lagt rom där. Men hur gör jag nu?

          Hoppas på många goda råd.

          Kommentar

          • fredrikakesson
            • November 2003
            • 1363

            #6
            På täckglaset???Är rommen ovanför vattnet så är den nog körd.
            Fredrik

            Kommentar

            Arbetssätt...