Kolglödstetror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #16
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Lenmar,
    du behöver ju inte hitta dem i affären - stimmet växer ju ändå!! Tålamod, så kan du snart säga att du inte har någon Amanda-tetra som är inköpt - egenproducerat, ekologiskt och alltihop!!

    För övrigt så är nog odling i "permantenta lekakvarier" det jag tycker är bland det roligaste. Inget trixande, inget slabbande - bara fler yngel. De som överlever i sådana kar brukar dessutom bli snäppet snyggare enligt min mening. Månne har det med naturliga urvalet och födan att göra.
    Jag satt å knepade på ett himla långt svar förut men ångrade mig och tyckte det blev onödigt tjafsigt å långt så jag markerade det jag skulle ta bort... Av nån knepig anledning så tog jag inte bort den sista meningen så det ser ju lite knäppsigt ut som det ser ut nu.... Den sista meningen passar ju inte alls i sammanhanget !

    Idag räknade jag in kolglödarna och kan stolt konstatera att det blivit ytterligare tillökning med en liten raring! Sakta men säkert blir de fler å fler!
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #17
      Batski, kolglödstetror går jättebra ihop med kardinaltetror. Men kardinalerna får akta sig (!) mina minifiskar är tuffa och jagar iväg kardinalerna! När de inte är tillsammans alla och surfar i vattenstrålen!
      Jag har köpt fem stycken (19:-/st) och de är inte stora... Men tuffa... De börjar bli lite ljust rosa, men mest genomskinliga. Utom den allra minsta, som är rödast, och mer avlång. Det är kanske en hanne.
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Ursprungligen postat av Birgitta W
        Batski, kolglödstetror går jättebra ihop med kardinaltetror. Men kardinalerna får akta sig (!) mina minifiskar är tuffa och jagar iväg kardinalerna! När de inte är tillsammans alla och surfar i vattenstrålen!
        Jag har köpt fem stycken (19:-/st) och de är inte stora... Men tuffa... De börjar bli lite ljust rosa, men mest genomskinliga. Utom den allra minsta, som är rödast, och mer avlång. Det är kanske en hanne.
        Tack för informationen, men det blev 2 par svart fantomtetra så fick flytta in istället. Men jag ska inte glömma kolglödstetrorna. Vem vet, det kan bli aktuellt nån gång.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Wonko
          • September 2005
          • 20

          #19
          Inspirerad

          Ville bara säga att inspirerad av denna tråden beställde jag idag 10 kolglödstetror till mitt 100L akvarium

          Kommentar

          • Hugin
            • December 2005
            • 499

            #20
            Kan man ha kolglödstetra tillsammans med fjärilsciklider? Dom verkar vara jättefina fiskar.
            "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
            Winston Churchill

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Ursprungligen postat av Hugin
              Kan man ha kolglödstetra tillsammans med fjärilsciklider? Dom verkar vara jättefina fiskar.
              Det går säkert bra. Mina fjärilsciklider var snälla mot kardinaltetrorna även när dessa var små.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Televinken
                • October 2005
                • 7

                #22
                Jag köpte tio kolglödstetror och är verkligen nöjd. Fantastiskt fina små tetror! Nu undrar jag bara vilka knep man ska ta till för att de ska föröka sig? Lenmar, varför tror du att du har lyckats så bra med ditt stim?

                Kommentar

                • Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

                  #23
                  Ursprungligen postat av Televinken
                  Jag köpte tio kolglödstetror och är verkligen nöjd. Fantastiskt fina små tetror! Nu undrar jag bara vilka knep man ska ta till för att de ska föröka sig? Lenmar, varför tror du att du har lyckats så bra med ditt stim?
                  Undrar jag också! Jag har 5 st kolglödstetror och dom är så söta! Men kan dom verkligen föröka sig mitt i ett sällskapsakvarie? Äter dom inte själva upp rom och yngel? Och de andra fiskarna jagar i alla fall guppy-ynglen...
                  Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                  Min zoon :
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                  Kommentar

                  • Lenmar
                    • February 2004
                    • 6154

                    #24
                    Just kolglöden tillhör mina favvisar, (är lite förtjust i små fiskar för de kan man ju ha lite fler av ). Att de har förökat sig av sig själva beror på att de inte har något hot som snappar upp ägg eller yngel, de går ju som sagt med två clownpleco som ligger gömda under rötterna för det mesta och med små pygmépansarmalar som inte är särskilt bråkiga eller stora. Pygméisarna har dessutom små munnar. Jag har en liten teori om att de inte känner sig så kaxiga ihop med större fiskar och att de absolut inte får ha eventuell avkomma ifred då. Har tidigare haft dem med paletter, honungsgurami och påfågelgobi, alla ganska glupska, då blev det aldrig några yngel, så jag tror på det där med att de får vara själva. Å jag får ju dessutom säga att de varit tåliga eftersom de klarat flyttarna mellan de olika akvarierna himlans bra!

                    De har fått gå i ganska mjukt, surt vatten, (ungefär pH 6,7), som jag får av kranen och av rötterna jag tryckt ned. Mycket växter har det varit i (tills clownplecona började mumsa upp dem...) och det gör ju att de känner sig trygga och lekvilliga. TRor att det är dä de leker?? Nån som vet hur leken går till? Vart lägger de äggen egentligen?? Jag tycker de tryckt mycket i växterna!?

                    Matat har jag gjort med artemia som jag kläckt själv och bara det är ett superfoder för att få vilken fisk som helst på lekhumör!! Finns det gott om bebismat är det ju kanonläge att fixa bebisar!!

                    Mer än så har inte jag gjort. Å det är ju inget märkvärdigt alls...

                    Jag tror säkert att kolglöd och fjärilsciklider går jättebra ihop och gör sig kanonfint i akvariet men jag tror däremot inte att det blir några överlevande yngel vare sig av fjärilarna eller kolglödstetrorna, kolglöden är snabba och glupska och fjärilarna kan säkert beta av en liten kolglödsromssamling. Min teori då...

                    PS. Kolglöd och kardinaler kan man inte jämföra på en fläck, kardinalerna blir ju bra mycket större än små kolglödstetror med allt det har med sig, liten parentes bara....
                    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                    Kommentar

                    • Birgitta W
                      • October 2005
                      • 2764

                      #25
                      Maria! Tack för svaret. Mina kolglöds går i mitt sällskapsakvarie så det kommer nog aldrig bli någon rom eller några yngel kvar, om dom nu skulle leka! Men kaxiga är dom!
                      Festligt att du skulle svara idag för jag har gått och funderat idag på mina kolglöds...
                      Jag köpte ju igår 3 st kakaduaciklider och har funderat i veckor på vilka tetror jag ska ha till (det sägs att dom bör ha t.ex tetror i akvariet för att känna sig trygga, om tetrorna vågar vara framme är det ingen fara, typ...)
                      Jag har funderat på svart neontetra (läckra men 4 cm och kanske glupska...), smycketetra (gömmer sig tydligen hela dagen till skymningen, inte bra för fega kakakduor! ).
                      Så kom jag att tänka på kolglödstetrorna, att flytta över dom till cikliderna + köpa några till (har bara 5 st).
                      Och köpa svart neontetra till stor akvariet!
                      Vad tror du: Skulle det funka? Kolglöds klarar väl inte av kakaduorna och deras yngel? Undrar om cikliderna äter kolglöderna? Eller deras rom/yngel...
                      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                      Min zoon :
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                      Kommentar

                      • Televinken
                        • October 2005
                        • 7

                        #26
                        Vad bra, Lenmar! Tack för utförliga tips! Nu känner jag mig verkligen inspirerad att försöka få mina små kolglödare att yngla av sig. Måste bara skaffa ett till akvarium, sedan ska jag flytta över mitt lilla stim och försöka få dem att trivas!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...