Tusentals pirayaynge!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gotti1
    • November 2003
    • 5

    Tusentals pirayaynge!

    Jag har nu lyckats få mina 6 st 20-25 cm stora redbellies att leka i mitt 540 lakvarium. Har plockat ut äggen och nu har det kläckts ca 3000-4000 små yngel som jag matar med artemia. Någon som varit med om liknande?
  • faebo_tarzan
    • December 2004
    • 119

    #2
    Det verkar vara ganska svårt att odla pirayor, tror inte så många har lyckats i Sverige så du måste gjort ett bra jobb. Har du gjort något speciellt för att få dom att leka eller var det spontant?

    Kommentar

    • uffe
      • January 2002
      • 865

      #3
      Mycket roligt att du har lyckats ser med spänning fram emot lite bilder på det hela,exakt vilken sort är det du har?
      // Uffe

      Kommentar

      • Tastyfish
        • February 2005
        • 1761

        #4
        Ursprungligen postat av uffe
        Mycket roligt att du har lyckats ser med spänning fram emot lite bilder på det hela,exakt vilken sort är det du har?
        redbellies är redbellies rpb's

        pygocentrus natteteri

        den enda jag vet att det finns varianter på är pygocentrus cariba och serrasalmus spiloplero (kort spilo kommer inte ihåg exakt )
        Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
        Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
        Måste skaffa mig fler djur!

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Såvitt jag förstår är samtliga Piraya-arter listade som guld med odlingskampanjen:

          Se längst ner på listan.
          Så du kan åberopa ett guldmärke om du är medlem i en SARF-ansluten akvarieförening och får några att överleva en månad.
          Här en läsvärd artikel från nätet:
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Tastyfish
            • February 2005
            • 1761

            #6
            jo piraya odling är jättebra på piranha-fury for du breeder badge under dinna inlägg också
            Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
            Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
            Måste skaffa mig fler djur!

            Kommentar

            • uffe
              • January 2002
              • 865

              #7
              så redbellies är alltså "vanlig"piraya?har aldrig hört det namnet tidigare
              // Uffe

              Kommentar

              • Tastyfish
                • February 2005
                • 1761

                #8
                jodå det är det engelska handelsnamnet men används i sverige också, vad som är synd för folk är att dom ofta förväxlas med rödbuks pacu
                Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                Måste skaffa mig fler djur!

                Kommentar

                • uffe
                  • January 2002
                  • 865

                  #9
                  tänk att man aldrig blir fullärd nåja ,även solen har sina fläckar
                  // Uffe

                  Kommentar

                  • Tastyfish
                    • February 2005
                    • 1761

                    #10
                    det lönar sig att bli intresserad av dom små krabaterna som kallas pirayor ibland
                    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                    Måste skaffa mig fler djur!

                    Kommentar

                    • uffe
                      • January 2002
                      • 865

                      #11
                      har ett litet gäng i ett 720L,skulle va kul om det kunde bli nåt också.
                      // Uffe

                      Kommentar

                      • Tastyfish
                        • February 2005
                        • 1761

                        #12
                        ptja vore ju bra att veta hur ditt kar ser ut osv så kanske man kan hjälpa dig lite med infon jag läst från piranha-fury?
                        Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                        Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                        Måste skaffa mig fler djur!

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          3000-4000 yngel hur får dom plats i akvariet egentligen

                          tror det är första gången ja hör nån som lyckats med piraja
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Tastyfish
                            • February 2005
                            • 1761

                            #14
                            inte första gången jag har hört om det . kul att lyckas oftast tar det flera flera år efter miljoner med lekförsök . eller ja väldigt många iallafall.

                            synd att det inte var en cariba eller nått han hadde, då hadde han fått biiig cash för ynglena. rp's kostar inte så mycket.
                            Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                            Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                            Måste skaffa mig fler djur!

                            Kommentar

                            • gotti1
                              • November 2003
                              • 5

                              #15
                              Kul att det fanns ett sådant intresse för pirayor!

                              Jag har hållit på några år med olika typer av rovfiskar, har tidigare haft rovfiskar som, Redtail, Arowana, Paroon haj etc. Jag har gett bort både arowana och redtails till Universeum i GBG, så nu kan man se de simma omrring på dryga metern långa.

                              När det gäller pirayor så har jag nog haft en del tur då det är 3 st honor och 3 st hannar, jag tror att det är viktigt att det finns bra kemi mellan fiskarna för att lyckas med lek. Något annat som är mycket viktigt är att man inreder akvariumet så att pirayorna trivs och att det liknar deras ursprungliga miljö.

                              Trixet sedan för att lyckas få de att leka är att vid vattenbyte (ca 30 %) hälla på med ljummet vatten kanske till och med lite halvvarmt vatten. Tillsätt också samtidigt med vattenbytes medel. Jag kan lyckas att få lek vid i stort sätt varje vattenbyte. Först hade jag vit sand i mitt akvarium men då lyckades jag inte få någon lek så jag bytte till engelsk sjösand då började de genast att trivas, detta säger en hel del om att dom behöver rätt miljö. De ca 0,5 cm långsmala ynglem har jag i ett 100 l akvarium som jag nu satt in en artemiamatare i. Jag funderar på att skaffa ytterligare ett 100 l så att jag kan flytta över yngel som får tendens att växa fortare för att unvika kanibalism.

                              Hela processen kanske låter jobbig men när man väl har gjort detta en gång så är det ganska enkelt sedan och det är verkligen värt mödan.


                              /Alexander

                              Kommentar

                              Arbetssätt...