Någon tetra som är snygg tillsammans med kardinaltetror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MachuPichu
    • February 2005
    • 25

    Någon tetra som är snygg tillsammans med kardinaltetror?

    Vilken tetra tror ni är snyggast tillsammans med kardinaltetror? Någon kombination som ni vet blir snygg?
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    är det inte snyggt med bara kardinaltetror? tycker de är riktigt läckra i stora stim...

    risken är ju att det blir plottrigt med för många olika stimfiskar..

    en tanke
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Tastyfish
      • February 2005
      • 1761

      #3
      jo ja har ett akvarium med sorgmantlar och neoner det ser lite plottrigt ut men endå snyggt då och då men mest plottrigt .
      Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
      Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
      Måste skaffa mig fler djur!

      Kommentar

      • MachuPichu
        • February 2005
        • 25

        #4
        Okej..det kanske blir lite plottrigt. Jag kanske ökar på stimmet då !

        Kommentar

        • Theriss
          • April 2003
          • 66

          #5
          Ursprungligen postat av Tastyfish
          jo ja har ett akvarium med sorgmantlar och neoner det ser lite plottrigt ut men endå snyggt då och då men mest plottrigt .
          Jag har också sorgmanteltetror och neontetror men jag tycker det är snyggt. Fast fler än två olika tetrastim tänker jag inte ha
          *Sophie*

          Kommentar

          • Fanbyalperna

            • September 2005
            • 752

            #6
            Kardinaltetror och Svarta neontetror har jag tillsammans och det är snyggt.
            Har inte alltid rätt, men fel ibland

            Kommentar

            • goldennugget
              • September 2005
              • 138

              #7
              Ursprungligen postat av MachuPichu
              Vilken tetra tror ni är snyggast tillsammans med kardinaltetror? Någon kombination som ni vet blir snygg?
              Varför inte glödbandstetra?

              Eller möjligtvis stänktetra eftersom de gärna går i de övre skikten.

              Kommentar

              • Discusred
                • July 2004
                • 43

                #8
                Varför inte någon sort Bilbuk som går vid ytan.....
                http://www.patriksdiscus-page.com/

                Kommentar

                • Luminax
                  • July 2005
                  • 378

                  #9
                  har neon och glödbands och de är riktigt snyggt tycker jag iaf ångrar att jag inte köpte kardinal istället deras blåa rand är mycket starkare än neonens.
                  Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Luminax
                    har neon och glödbands och de är riktigt snyggt tycker jag iaf ångrar att jag inte köpte kardinal istället deras blåa rand är mycket starkare än neonens.
                    Stimmar båda arterna ihop, eller håller de sig i 2 olika stim? Simmar även glödbandstetrorna i de övre skikten?
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo

                      #11
                      Det är snyggast (enligt mig) att inte blanda för många olika arter stimfisk. Några "principer" man kan tänka på är att variera färg, form och beteende. Kardinaler är granna i sig och stimmar hyfsat. Lite mjukare färger/kontraster brukar ge bra kombo med så klara färger som kardinalerna har. Tigerbarben är enligt mig en väldigt snygg kontrast till kardinaler - mjukare och andra färger samt annan kroppsform. De kan dock vara lite aggro, så de kanske inte funkar med resten av firrarna i karet. En klassisk kombo är kardinaler och briljant-tetra. Briljanten har också mjukare/andra färger, annan kroppsform och lite annorlunda beteende. Svart fantomtetra är ett annat alternativ. Ingen av de två senaste tetrorna stimmar särdeles bra, de brukar dela upp sig och hålla egna "revir".

                      En både lik och olik tetra är annars vinkeltetran. Den är en av de absolut bäst stimmande tetror jag känner till och kör oftast runt lite högre i karet än kardinalerna - ingen direkt konkurrens om utrymmet alltså. Där kommer även tipsen ovan in, med marmorerad bilbuk eller stänktetra. Mjukare/andra färger, annorlunda beteende samt ytorienterade fiskar. Bra tips, tycker jag.

                      Trots att kolglödstetran är en klar favvis hade jag inte valt den som kontrast till kardinaler. De är rödorange och håller till på ungefär samma ställe som kardinalerna (briljanten och fantomtetran gör iof det också, men stimmar inte på samma sätt) - jag tycker inte kolglödstetran ger tillräckligt bra kontrast till kardinalerna helt enkelt. Men, men - uppfattningar går isär, så om jag verkligen ska välja så åker faktiskt kardinalerna bort och kolglödstetran i!! *skratt*

                      Hilsen,

                      P
                      Senast redigerad av Gäst; 07 November 2005, 19:20.

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Mycket bra tips PatrikMalmo!

                        Nättetror tycker jag är väldigt fina, men jag vet inte så mycket om deras beteende annat än att de är fredliga stimfiskar.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo

                          #13
                          Nättetror skulle kunna funka bra. Håller sig mer i överdelen av karet, samt har mjukare färger och annan kroppsform. Stimmar hyfsat som jag minns det. Dessutom har de röda ögon om jag inte missminner mig, vilket blir som en prick över i:et till kardinalernas röda band. Nackdelen är att de blir lite väl stora och kan vara lite aggro ibland. Kejsartetran eller ännu hellre Regnbågstetran är också bra val, nu när jag tänker efter. Den sista kan dock vara svår att få fatt i - men trägen vinner!!

                          Hilsen,

                          P

                          Kommentar

                          • matt.is
                            • April 2003
                            • 361

                            #14
                            Glastetran är en favorit, den är rörlig, går högt och stimmar bra o
                            snygg

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

                            Kommentar

                            • figo
                              • October 2004
                              • 480

                              #15
                              Ingen som nämt rödmunstetran?
                              Jag tycker den e snygg med sin svart-vit randiga stjärtfena o sitt röda huvud.
                              m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...